Problem med Triumphförsäkring

D_fox

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
R6:a -06
Jag körde omkull med min Triumph Sprint RS och när jag ringde till IF Försäkringsbolag och meddelade detta så fick jag veta att min självrisk inte var 6000 kr som jag hade papper på utan 9000.
Dom sa att dom måste ha skrivit fel på mina papper och att det var 9000 som gällde..
Får dom verkligen göra så ????
Jag har ju papper på detta försäkringsavtal och dom har inte meddelat nån ändring av detta..
:confused:
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Du har de på papper..
juridiskt har du rätt.. ?eller?
 

snibben

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Hudiksvall
Hoj
Cbr 954-02
D_fox skrev:
Jag körde omkull med min Triumph Sprint RS och när jag ringde till IF Försäkringsbolag och meddelade detta så fick jag veta att min självrisk inte var 6000 kr som jag hade papper på utan 9000.
Dom sa att dom måste ha skrivit fel på mina papper och att det var 9000 som gällde..
Får dom verkligen göra så ????
Jag har ju papper på detta försäkringsavtal och dom har inte meddelat nån ändring av detta..
:confused:
Låter sjukt..GE INTE UPP!!
 

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar
I mitt försäkringsbrev (kontrakt?) från IF står det 6.000:- i självrisk för vagnsskada. Jag reagerade också på det då jag hade läst att självrisken skulle vara 9.000:- för vagnsskada på deras hemsida. Så du är inte ensam med ditt "feltryck", frågan är om dom kan friskriva sig ifrån vad som står i försäkringsbrevet (kolla upp detta vettja).
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Ring Sverker så får vi se hur han grillar någon stackars försäkringstjänsteman över öppen låga. :banana :banana :banana

"Skall det var så, skall det det, skall det vara på det här sättet?"
 

Phasma

Ny medlem
Gick med
30 May 2005
Ort
Sverige
Hoj
Flera....
D_fox skrev:
Jag körde omkull med min Triumph Sprint RS och när jag ringde till IF Försäkringsbolag och meddelade detta så fick jag veta att min självrisk inte var 6000 kr som jag hade papper på utan 9000.
Dom sa att dom måste ha skrivit fel på mina papper och att det var 9000 som gällde..
Får dom verkligen göra så ????
Jag har ju papper på detta försäkringsavtal och dom har inte meddelat nån ändring av detta..
:confused:


Enligt försäkringsbrev IF Triumph försäkringen:
"för modellerna i grupp 1 är självrisken 9000 SEK och dessa är : Sprint RS/ST Speed triple fr årsm -97, speed four, TT 600, Rocket III samt Daytona 600" so...thats it......om du inte har en skriftlig offert från dem där ditt reg nr, modell och pris finns med och den är 6000 så............ SURPRISE!! Jag hade missat de oxå......så..... :huvet :3freak

Hoppas du hinner få hojjen hel innan säsongens slut......

There you have it.....
 

D_fox

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
R6:a -06
Jo jag vet...

TM skrev:
I mitt försäkringsbrev (kontrakt?) från IF står det 6.000:- i självrisk för vagnsskada. Jag reagerade också på det då jag hade läst att självrisken skulle vara 9.000:- för vagnsskada på deras hemsida. Så du är inte ensam med ditt "feltryck", frågan är om dom kan friskriva sig ifrån vad som står i försäkringsbrevet (kolla upp detta vettja).

Fick papper på att det var 9000 på min sorts hoj men den fick jag först igår...så jag har inte haft nån möjlighet att se det med dom papper dom tidigare har skickat tyvärr :(
Men konsumentverket tycker att dom har gjort fel så nu har dom fått dem på sej..och det kommer att gå vidare.. :tummenupp
 

D_fox

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
R6:a -06
Äntligen upprättelse !!!!

Jag fick igenom att betala 6000 kr i stället för 9000 kr tack vare Allmäna reklamationsnämnden..

Så här var beslutet motiverat från ARN.
Nämnden konstaterar att försäkringsavtalet inte kan anses ha varit tillräckligt klart och tydligt när det gäller självrisken.
Tvärtom så finns goda skäl att utgå från att en självrisk på 6000 kr skulle gälla.
Denna självrisk bör därför tillämpas beträffande den aktuella skadan.

:tummenupp Så jag hoppas att fler har chansen att slippa bli lurade nu !!!
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Upplever If som ett stort skämt, aldrig haft så mycket stul med något annat bolag och då gäller det ingen skada utan vanlig premie, fick dessutom över 2000:- lägre premie på Lf trots If:s märkesförsäkring, gäller även bilen som jag nog haft mest stul med.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
När jag fick min gamla TT600 stulen och upphittad var If kanon. Mycket bra service och snabb utryckning av besiktningsmannen. Jag betalade mina 5000 och skickade in faktura på bärgning etc och de skötte resten. Kör vidare hos dem med R1:an trots att det är skit med banåkning när man har If.
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
D_fox skrev:
Jag fick igenom att betala 6000 kr i stället för 9000 kr tack vare Allmäna reklamationsnämnden.. <Znipp>
Shit! Tog det 6 månader att få IF att acceptera sitt fel? Tråkigt att du var tvungen att kontakta Allmäna reklamationsnämnden i det här fallet.

Måtte jag aldrig behöva kontakta IF i skadeärenden. :gnissla

Grattis eller nått. :)
 

D_fox

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
R6:a -06
Jo det tog lång tid innan dom gav med sej att det inte är så bra att skriva oväsenliga och oriktiga siffror som inte alls gäller på försäkringsbrevet.
Men dom var snabb på att skicka ut en besiktningsman och snabb på att betala ut för personskada och förstörd utrustning, så d gjorde dom ju bra.
Men man kommer väl troligen att se sej om efter nåt annat bolag att försäkra hojen i som det känns ändå..
 

Den Preben

ödmjuk vinner
Gick med
8 Mar 2003
Ort
vollsjö
Hoj
säta eks tållv ärr
jag klotade min daytona 600 04:a
kommer ihåg att jag läste att självrisken var 9000:- när jag tecknade den,,men jag betalde bara 6000:- när olyckan var framme.
jag tycker if märkesförsäkringar e :tummenupp

däremot så e dom helt f-ked up om man varit av med körkortet o försöker försäkra något annat hos dem :fatta!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top