Problem med usd gaffel

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
Hej! nu ligger det till så här att jag har lämnat bort det här jobbet med packbox byte till en som är duktig och kunnig :tungan och han har oljeslipat gaffelbenen för att få bort småsprickor. Men problemet är att jag har fått tag i rätt packboxar till min aprilia dom går på gaffelbenet och tjockleken är bra men ytterdiametern är ungeför 2 mm för tjock..Fast det är rätt packbox..har pratat med dom som har likadan aprilia och det är domhär dimensionerna som gäller 38,50, och 8.5. Men lika förbannat passar det inte :huvet Killen som jag har lämnat bort jobbet åt sa att om han skulle klämma ihop gaffeln skulle packboxen vrida sig och gå ur läge och kanske gå sönder.. :rolleyes: så nu är det någon som har nått tips hur fasen man kan få på den? Har hört att man kan lägga gaffelbenen i frys och värma packboxarna försiktigt med varmluft från hårfön, eller varmluftspistol försiktigt ? :va Någon som har nått tips? annars tänkte jag föröska få tag på måtten som går i, 38,48(48.1), 8.5 men vet inte riktigt vart jag ska vända mig då? momentum i sundsvall är ett alternativ som jag ska ringa till? fler alternativ?

tacksam för svar :Bugar
 

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
YZF R6 -00
Lindahl skrev:
Hej! nu ligger det till så här att jag har lämnat bort det här jobbet med packbox byte till en som är duktig och kunnig :tungan och han har oljeslipat gaffelbenen för att få bort småsprickor. Men problemet är att jag har fått tag i rätt packboxar till min aprilia dom går på gaffelbenet och tjockleken är bra men ytterdiametern är ungeför 2 mm för tjock..Fast det är rätt packbox..har pratat med dom som har likadan aprilia och det är domhär dimensionerna som gäller 38,50, och 8.5. Men lika förbannat passar det inte :huvet Killen som jag har lämnat bort jobbet åt sa att om han skulle klämma ihop gaffeln skulle packboxen vrida sig och gå ur läge och kanske gå sönder.. :rolleyes: så nu är det någon som har nått tips hur fasen man kan få på den? Har hört att man kan lägga gaffelbenen i frys och värma packboxarna försiktigt med varmluft från hårfön, eller varmluftspistol försiktigt ? :va Någon som har nått tips? annars tänkte jag föröska få tag på måtten som går i, 38,48(48.1), 8.5 men vet inte riktigt vart jag ska vända mig då? momentum i sundsvall är ett alternativ som jag ska ringa till? fler alternativ?

tacksam för svar :Bugar

Har du kontrollmätt dina gamla packboxar?
Är du 100 på att gaffelbenen inte kommer från någon annan hoj än din Aprilia?
Vad har du för yttermått på dina packboxar?¨

Och sista frågan....Vad har du för aprilia?
 

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
Kurvmakaren skrev:
Har du kontrollmätt dina gamla packboxar?
Är du 100 på att gaffelbenen inte kommer från någon annan hoj än din Aprilia?
Vad har du för yttermått på dina packboxar?¨

Och sista frågan....Vad har du för aprilia?


jag har inte ens sett dom gammla packboxarna inte jag som har dom, förra ägaren :rofl jag är 100 på att det är orginal gaffelbenen, yttermåttet är 50 på dom jag köpt nu och dom passar på alla andra aprilior som min, men på min är det tydligen 2 mm för stort så runt 48 skulle passa, jag har en aprilia af1 futura 1991a...
 

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
hjäääääääääälp!! ingen som har nått vettigt att komma med? :( alltså måste fixa det här satt hojen blir klar!
 

yoshimurakalle

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Ktm 950
Ett tips kan ju vara att svarva ur gaffelrören så tätningen passar.
Om det finns tillräckligt med gods i rören så borde det funka det är dock viktigt att få rätt inbyggnadsmått så inte tätningen sitter för hårt eller för löst.
Glöm det där med att värma och kyla, rör resp tätning.
Det måste vara exakt passning annars så klämmer det och läcker olja efter ett tag.
 

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
yoshimurakalle skrev:
Ett tips kan ju vara att svarva ur gaffelrören så tätningen passar.
Om det finns tillräckligt med gods i rören så borde det funka det är dock viktigt att få rätt inbyggnadsmått så inte tätningen sitter för hårt eller för löst.
Glöm det där med att värma och kyla, rör resp tätning.
Det måste vara exakt passning annars så klämmer det och läcker olja efter ett tag.

ok, tack för svaret :tummenupp vet ej hur jag ska göra men ska ringa å beställa en ny packning tror jag, men undra om det inte går att slipa ner ytter diametern på packboxen? det är 1-2 mm det handlar om och om man slipar äjms med ringen med e fint papper, vad händer då? om det skulle passa? :confused:
 

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
behöver hjälp vart man kan vända sig om jag ska ha en packbox, med måtten 38, 48, 8.5 här i norrland? Någon som vet nått om momentum i sundsvall? :confused:
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
Lindahl skrev:
behöver hjälp vart man kan vända sig om jag ska ha en packbox, med måtten 38, 48, 8.5 här i norrland? Någon som vet nått om momentum i sundsvall? :confused:

Ärligt talat..om du vill få hojjen klar så fort som möjligt, hör av dig till momentum snarast..och beställ nya packboxar isåfall! Det är nog det jag hade gjort isåfall...

(inte för att jag vet vad momentum är för något..antar att det är någon sorts leverantör/tillverkare av plastsaker som packboxar?)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Byt mek!
Om din mek inte fattar att det är helt fel packboxar så tycker jag du ska byta mek omedelbart.
Man kan INTE slipa ner packboxarna och man kan inte kompensera 2mm med värme och kyla! Värme och kyla ger några hundradels millimeter, inte mer.
Om meken kommer med såna förlsag så tyder det på att han är alldeles bakom flötet. Byt alltså mek.
Och packboxar!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top