problem med yamaha rd 125

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
min rd125a tänder bara på en cylinder men det är gnista på båda. den går för fett, kan det ha med det att göra? tänkte sätta på koniska luftfilter, bra eller dålig idé?

ÄR bara familjär med RD 125 LC, dvs den encylindriga maskinen.
Låter ju dock som du har problem med ena eller båda förgasarna.

Kolla om båda stiften blir fuktiga av bränsle. Är ett torrt kan du ju börja med att undersöka förgasaren samt kolla att du motorn suger luft, dvs är maskinen tät.

fick rätt på det nu, rengjorde förgasaren.
men jag har plockat av luftburken och i väntan på att mina kon-filter ska komma så har jag försökt ställa in förgasaren, utan framgång. så fort jag ändrar gasen lite lite så bluddrar den och dör den. är det lönt att mecka med innan jag sätter på filterna? skruvar man på munstycket för att ställa in eller är det bara att byta? tacksam för snabbt svar!

skulle kolla munstyckena i förgasarna

om du skall ha kon filter gå måste du gå upp massor i huvudmunstycke annars går den förmodligen för snålt på fullvarv och går sönder.

Jag råder dig att inte byta det bara en massa extra oljud
och större risk för haveri..
Vill du åka snabbare köp en annan hoj eller en riktigt tvåtaktar trimbok och lär dig allt

Last edited:
Håller med ovanstående talare.

Montera tillbaka burken eller studera relevant litteratur och byt huvudmunstycke. Det är en iterativ process och under arbetets gång måste man hålla koll på temperatur i förbränningsrum genom att studera kolvtopp och topplock samt tändstift.

Vidare tror jag inte att en RD 125 twin är riktigt rätt virke för att göra en 2t-räcer. :)

Jag har haft både en ( RS )och två cyl (RD ) någongång på åttiotalet och hade lösa filter på alla tre cyl..

Låter tuffare, går likadant men rasar inte. Rasar gör den ändå så småningom.

Klart du ska byta, sätt på stora skumgummifilter.

En glapp gammal luftburk är inte heller bra.

Att sitta och försöka ställa in något utan luftfilter är däremot fullständigt onödigt. Den går ju knappt då, som de flesta hojar.

kolla kompet på cylindrarna,(i så fall byt ringar ev kolvar men detta e nog lite jobb för dej men vad vet ja , ? kolla upp vad e orginal o sätt dit detta i fögasarna, kolla att förgasar gummit inte e torrt

i förgararen finns det en nål med 5 hack som du kan höja o sänka ( i tror ja på denna har inte meckat med dessa modell sen DACKE dog o det e ju ett tag sen :D ) sen HV munstycke, lågfarts munstycke i fuggarna,

kolla hos yamahaa i butik så ser du hur allt sitter eller köp en manual till denna

inte ens ja minns hur den gamla ser ut i fuggarna bara att denna luft kyld avskräcker mej för att porta kanalerna mm,

men visst går det ja skulle inte villa testa på denna mod men det e ja det :tummenupp

men ja tror nog nogon redan har filat på denna eller ?

Lägg nästa fråga i 2 takts förumet ett tips bara :) eller sööök där

lycka till :)

//Robin

Det ska sitta en slang mellan förgasarna som kopplar ihop choken eftersom det bara finns chokereglage på ena förgasaren. Om den inte tätar ordentligt eller inte sitter där så kommer den dra tjyvluft vilket resulterar i att den bara går på en cylinder.

jag har nu satt på luftfilter och den går ok men inte som innan! bra drag på ettan och möjligen på 2an med resten är ganska trötta... vad gör man?

jag har nu satt på luftfilter och den går ok men inte som innan! bra drag på ettan och möjligen på 2an med resten är ganska trötta... vad gör man?

Antar att du läst på om 2takt, kollat upp förgasarbestyckning och gått upp rimliga nivåer i förhållande till det nya luftflödet. Om inte är det bara en tidsfråga innan moppen skär ihop. Tro mig, been there, done that, o e en dyr läxa.

Färgen på stiften indikerar vad du har för blandning. Bör vara gyllenbrunt, vitt så går den snålt o lär skära, svart så får den för mkt soppa.

Om ovanstående stämmer o den fortfarande går som en påse nötter, dax o komptesta. Närmaste mc handlare lär styra upp det åt dig för runt hundringen, indikerar om moppen har skurit, eller läcker någonstans.

Kolla upp membranerna om båda e hela, hade ett liknande fel på polarens häromdagen att en piska jävla i helvete på 1-2 men fort man slängde i 3an så blev den helt totalt orkeslös o bestycka om fugge massa gånger.

Startade pang lätt varje gång okså.

Rev bort membranet då hade ena läppen gått av :O montera ett tillfäligt reeds såde blev helt men aldeles för hårt, starta lätt men nu jävlar funkade alla växlar men vrt lite tröttare på de högre varvet för att reedset va för hårt nu.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick