Problem och undringar.

Swedish Viper

Be quick or be dead!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati MS 1200 2013
Grejjade lite med cykeln idag. Är några saker jag såg som jag undrar lite över ny som man är på mc.

Hade ett rätt så litet hack på ena gaffelbenet, syntes då det var lite brunt i det.
Hur mycket tål en packbox för hack? Igår efter jag tvättat av den lite så pös det västska ur dammtätningen när jag tryckte ihop fjädringen. Tror det var vatten för det luktade inte nåt av det och kändes inte oljigt heller. Har inte provat det igen idag pga hacket. Hur känns och luktar gaffelolja? Kan man putsa hacket med fin smärgelduk eller förstör man den blanka ytan med det så att det kan rosta?

Kollade luftfiltret med och då behöver man ju lyfta upp tanken. då såg jag rost!
Är lite lätt rost på fästena till tanken och på fästenas kanter och några prickar under tanken med. ser ut som det bara är ett tunt lager med nån enkel svart färg på undersidan tanken. Lite klent tycker jag på en hoj som är 3 år. Får väl se tills nästa vinter och måla om de rostiga områdena, eller vet nån om det går att fixa på nåt enklare sätt?
Fanns även lite bruna prickar undertill på nedre styrhuvudet. Också lite märkligt att det ska bruna så fort.

Hur mycket ska man kunna lyfta kedjan från drevet innan man kan anse den slut? Min kedja går att lyfta ca 2 mm och då är kedjan en aning för lös spänd med, är 5 mm för lös. Kedjan och dreven har gått 2400 mil nu. bakdrevet syns inte nåt nämnvärt på men fram så ser kuggarna lite lätt osymmetriska ut. Skulle tro att det går att köra en hel del mil till innan det är dags?

Ja det var en del det här men hoppas att någon orkar ge ett svar på detta. Har ju bara kört 240 mil på denna hoj då den är ärvd efter farsan + att man har haft kortet sen i juli så man har ju inte hunnit kikat å kollat på allt ännu. Vad för hoj det gäller ser ni ju till vänster.

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Swedish Viper skrev:
Kan man putsa hacket med fin smärgelduk eller förstör man den blanka ytan med det så att det kan rosta?

Man kan putsa till en viss gräns. Jag vet inte riktigt hur illa det kan se ut innan det blir icke reparerbart, men normala stenskott mm kan man putsa bort. Huvudsaken är ju att det blir jämnt så att packboxen kan täta ordentligt.

Det är ju enkelt att kontrollera om du har ett läckage. Det blir en "oljepöl" längst ner på gaffelbenet om det läcker.

Får väl se tills nästa vinter och måla om de rostiga områdena, eller vet nån om det går att fixa på nåt enklare sätt?

Eftersom det är under tanken och på ett ställe som inte syns så är det ju lätt fixat, kör med en Dremel med slipmoj på och sedan pensla på lite rostskyddsfärg. Enkelt.

Hur mycket ska man kunna lyfta kedjan från drevet innan man kan anse den slut? Min kedja går att lyfta ca 2 mm och då är kedjan en aning för lös spänd med, är 5 mm för lös. Kedjan och dreven har gått 2400 mil nu. bakdrevet syns inte nåt nämnvärt på men fram så ser kuggarna lite lätt osymmetriska ut. Skulle tro att det går att köra en hel del mil till innan det är dags?

Det jag brukar titta efter är "hajfenor", men jag brukar även mäta upp avståndet mellan ett visst antal rullar (enl. manual). Att lyfta kedjan från drevet är lite flummigt tycker jag, då det antingen kan vara kedja eller drev. För det är inte helt säkert att båda är slut samtidigt (även om det ofta är så). Man ska egentligen byta drev & kedja samtidigt, men för att ta ett exempel så ändrade jag utväxling på min hoj strax efter att jag hade köpt den (den hade då rullat ca 2000 mil), och nu efter 1000 mil till är kedjan slut -dock inte dreven.

Sen ska jag iof konvertera till 520 nu, men det är en annan sak.

/J

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...