Problem vid byte av kam (KTM Lc4)

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Jag har stött på problem när jag satt in en ny kam på min ktm lc4.. Gjorde så här.
- Av med ventilkåpan

- Ställde in Övre Dödläge och låste den där med en skruv

- Buntband på kamkedjan så den inte skulle hoppa

- Av med kammen in med den nya som jag ställde in enligt mekhandboken som på bilden nedan .
attachment.php

Drog runt bakhjulet några varv och det verkade funka fint.

- På med vattenpumpen och packningsmassa.

- När jag skulle sätta på ventilkåpan fick jag inte på den men då såg att jag satt vattenpumpen åt fel hål. Gick fortarade snurra på bakhjulet då.

- Av med ventilkåpan och när jag skulle snurra på bakhjulet igen så TVÄRSTOPP!!!:mad:

-Såklart så tog jag i lite mer och då gick det komma förbi stoppet men det verkar som att det tar stopp varje gång kolven når sitt högstaläge.

Någon som har en aning vad jag kan ha klantat mig med?
 

Bifogat

  • Viktig markering!.jpg
    Viktig markering!.jpg
    74 KB · Visningar: 1,979

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
När kolven är uppe så som du beskriver så har du kompressionen att övervinna innan du kan påbörja nästa varv. På min WRF kan jag inte heller snurra runt bakhjulet med händerna. Dra in dekompen (om det finns) eller skruva ur tändstiftet så kommer du nog förhoppningsvis kunna testa om den går runt som den ska.


EDIT: Läste nu att det gick tidigare... Men det går i alla fall inte på min Yamma, och den är som den ska :rolleyes:
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
När kolven är uppe så som du beskriver så har du kompressionen att övervinna innan du kan påbörja nästa varv. På min WRF kan jag inte heller snurra runt bakhjulet med händerna. Dra in dekompen (om det finns) eller skruva ur tändstiftet så kommer du nog förhoppningsvis kunna testa om den går runt som den ska.


EDIT: Läste nu att det gick tidigare... Men det går i alla fall inte på min Yamma, och den är som den ska :rolleyes:

Tändstiftet är utskruvat och det gick ju som sagt tidigare.

En tanke som slog mig är att jag kan ha tappat in något i cylindern(fan vad klantigt i så fall, men så går det om man meckar till 03 på natten). Brukar alltid använda mig av en lång träpensel(just för att detta inte ska ske) för att känna när kolven är högst upp. Har ett svagt minne av att jag använde ett buntband någon gång igår. Glömde jag kvar det i tändstifthålet och snurrade på hjulet så har det ju trillat ner. Finns det något lätt sätt att kolla detta utan att ta bort toppen?
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Tändstiftet är utskruvat och det gick ju som sagt tidigare.

En tanke som slog mig är att jag kan ha tappat in något i cylindern(fan vad klantigt i så fall, men så går det om man meckar till 03 på natten). Brukar alltid använda mig av en lång träpensel(just för att detta inte ska ske) för att känna när kolven är högst upp. Har ett svagt minne av att jag använde ett buntband någon gång igår. Glömde jag kvar det i tändstifthålet och snurrade på hjulet så har det ju trillat ner. Finns det något lätt sätt att kolla detta utan att ta bort toppen?

lys med en ficklampa och titta i hålet:tummenupp
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Hur har du det med kamkedjesträckaren ?

Den har jag tagit ut.. Vad kan det vara med den?


Prövade att lysa med ficklampa men såg knappt någonting alls.

Ska ta av toppen imorgon och se om jag tappat in något där. Att det alltid blir såhär när jag meckar :mad: . Till det positiva hör iallfall att jag hittade den olje läcka som irriterat mig ett tag.


Har förresten låst veven i öd nu men ska det finnas lite glapp? Kan röra bakhjulet lite fram och tillbaka innan det tar stopp.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
har du bytt till trimmkam?, Du får ta om från 0 så att säga Ställ motorn i rätt toppläge,,, då ska om kammen är rätt ditsatt nockarna peka neråt i ett upponervänt V. Kolla ventilspelet där..
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Nu tog jag av toppen och hittade inget. :mad: . Satte på den igen och då går det plötsligt vrida runt hjulet :va .

Nu till nästa problem. Jag tror jag har tappat bort ÖD. Det finns ju ett fönster på höger sida av motorn med en markering och stannar jag på den så ska väl det vara i ÖD? Problemet är bara att det då inte går att skruva in låsskruven. När jag hittar ett läge där det går att skruva in låsskruven (när kolven står högst upp) så finns det ju lite glapp där. Jag kan alltså vrida på kamaxeln lite åt vänster och höger innan det tar stopp. Ska det vara så? Och om det är så ska man i så fall vrida hjulet så mycket framåt tills det ta stopp eller är det åt andra hållet?

Tänkte passa på att fetta in lagret på kamaxeln när jag ändå håller på . Vad för fett ska man använda? Dom fetter jag har hemma är universalfett, något som heter MOS2 och drivknutsfett alla från biltema.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Just att hitta öd är lite svårt...

Men använde indikatorklocka och mät när kolven är 20-25mm ifrån ungefärliga dödpunkten. Sätt ett egen prick på magneten eller något drev.
Vrid runt motorn åt andra hållet och sätt pricken där också.

Mitt emellan prickarna har du öd och gör du detta rätt blir det mer exakt.
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Just att hitta öd är lite svårt...

Men använde indikatorklocka och mät när kolven är 20-25mm ifrån ungefärliga dödpunkten. Sätt ett egen prick på magneten eller något drev.
Vrid runt motorn åt andra hållet och sätt pricken där också.

Mitt emellan prickarna har du öd och gör du detta rätt blir det mer exakt.

Borde väl inte vara svårare än innan egentligen? Kan ju sätta motorn i öd och sen måste jag bara justera så att kammen då ligger med båda nockarna nere och drevet ligger rätt i markeringarna.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Borde väl inte vara svårare än innan egentligen? Kan ju sätta motorn i öd och sen måste jag bara justera så att kammen då ligger med båda nockarna nere och drevet ligger rätt i markeringarna.

Låter bra Om du vill kan du skita i markeringar ta bara en skruvmejsel och sätt ner i tändstiftshålet och dra kolven i topp. försök ställa motorn mitt imellan när skruvmejseln vill ner igen dvs vrid motor bakåt & frammåt tills du ser ungefär när mejseln är i toppläge. har du då nockarna neråt och märkningarn på drevet rätt så blir det rätt:tummenupp Så kan du göra när du ställer ventilerna också det är inte nogrannare, det gör inget om motorn står någon grad fel vid ventilinställning faktist, den måste stå åthelvetes massa grader fel innan ventilspelet påverkas:tummenupp
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
N

Nu till nästa problem. Jag tror jag har tappat bort ÖD. Det finns ju ett fönster på höger sida av motorn med en markering och stannar jag på den så ska väl det vara i ÖD? Problemet är bara att det då inte går att skruva in låsskruven. När jag hittar ett läge där det går att skruva in låsskruven (när kolven står högst upp) så finns det ju lite glapp där. Jag kan alltså vrida på kamaxeln lite åt vänster och höger innan det tar stopp. Ska det vara så? Och om det är så ska man i så fall vrida hjulet så mycket framåt tills det ta stopp eller är det åt andra hållet?

Med det finns ju en markering på veven där du ska låsa motorn men visst man kan kolla i glaset också. Ang fett nja det behöver du inte men jag tog lite motorolja som jag skulle använda till bytet efter monteringen & smörjde upp rullagret som sitter på höger sida, det kommer bli ordetligt smörjt senare.
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Med det finns ju en markering på veven där du ska låsa motorn men visst man kan kolla i glaset också. Ang fett nja det behöver du inte men jag tog lite motorolja som jag skulle använda till bytet efter monteringen & smörjde upp rullagret som sitter på höger sida, det kommer bli ordetligt smörjt senare.

Jo men kamkedjan ligger inte riktigt rätt för tillfället så kan inte gå på dom markeringarna. Skumt att det inte går att låsa med låsskruven när det ligger rätt i glaset.

Edit: Har nu iallafall till slut hittat öd och låst den rätt och ställ kammen rätt. Låg helt fel förut men trodde att man bara kunde skruva in låsskruven när kolven låg i öd. Hoppas jag nu inte förstört något annat som den klantskalle man är :) . Fast tycker att det känns som att kulagret till kammen känns lite latjo så kanske ska byta ut det när man ändå håller på.
 
Last edited:

uppfinnar jocke

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2007
Ort
kalmar
Hoj
Ktm 660 -06
Kedjan kan väll inte blivit så slack när du hade kedje-sträckaren ur så att den har hoppat en kugg på det nedre drevet när du hade kammen borta?
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top