Problemet kvarstår, går ej rent.

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Såld
Var ner i Upplands Väsby i söndags och köpte en Suzuki Dr 800 -96 med 4100 mil på mätaren, lite småfix som vanligt när man köper beg. Jag är inte så jäkla kunnig men har gjort vad jag kunnat.

Först beskrivning av problemet, först när man startar den och låter den stå någon minut och sen ska provgasa går det inte så vidare... att mjukt smyga på gas går fint, men om jag ger fullt utslag är det som att den vill dö, ännu värre är det när man kör, ligger på ettan och vill dra på, händer inget, sen drar den helt plötsligt några meter sen händer inget igen. Ungefär så.

Jag har väl inte gjort så väldans mkt ännu men jag skruvade isär och tvättade upp hojjen och alla kåpor, sen bytte jag tändstift och kollade luftfilter och luftfiltret är förmodligen nytt så det fick sitta kvar.

Några ideer? Det lutar väl åt att jag får lämna in den men det drar ju gärna iväg kostnadsmässigt så är det något ni kan tänka er vara felet så säg till så får jag kika på det. Det sitter väl dubbla förgasare på den där lr något? Vill man verkligen vara där och pilla så mkt?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har du kollat så att det inte är några sprickor på gummitrattarna mellan toppen och fuggen/arna? Köp startspray och spruta på gummina, undvik att det kommer in i luftburken. Ändras varvet då har du sprickor i dom. Fast å andra sidan, dom kan ju vara täta när den står på tomgång, och börjar läcka när du gasar på. Så ger det inget utslag på tomgång, testa att spruta när du gasar på, blir det ett annorlunda beteende då så har du ju hittat felet :)
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Gör KLINISKT rent i förgaseriet innan du ger dig in på djupare felsökning. Återställ också allt (flottörnivå, munstycken, nålhöjd och så vidare) till grundvärden enligt verkstadshandbok. Byt samtliga packningar och o-ringar. Kolla flottörnål och dess säte.
Innan detta är gjort är det faktiskt ingen idé att söka vidare i möjliga felorsaker.

Hög sannolikhet att det är småskit i det som på modern mc-svenska kallas lågfartsdelen.
 

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Såld
Kliniskt rent i förgaseriet... och sen massa orrd jag inte har någon aning om vad det är. Är det några speciellt verktyg som behövs? Det där med slangen och startspray kan jag testa.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Kliniskt rent i förgaseriet... och sen massa orrd jag inte har någon aning om vad det är. Är det några speciellt verktyg som behövs? Det där med slangen och startspray kan jag testa.

Hedervärt att stå för att man inte kan/vill meka! Sällsynt med den mognaden hos killar; de flesta försöker i alla fall och ställer till med elände...

Dina alternativ är att lämna på verkstad eller skaffa en guru. Gurus är ovärderliga och hjälper gärna till, ofta med en pilsner och ett "Tack!" som enda lön. Har du ingen mekkunnig polare kan du ju alltid söka en här på Sporthoj - skriv var du bor och be om hjälp.

Vill du själv börja meka, är en verkstadshandbok ett måste. Haynes och Clymer gör fina, pedagogiska saker.

Lycka till!
 

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Såld
Hedervärt att stå för att man inte kan/vill meka! Sällsynt med den mognaden hos killar; de flesta försöker i alla fall och ställer till med elände...

Dina alternativ är att lämna på verkstad eller skaffa en guru. Gurus är ovärderliga och hjälper gärna till, ofta med en pilsner och ett "Tack!" som enda lön. Har du ingen mekkunnig polare kan du ju alltid söka en här på Sporthoj - skriv var du bor och be om hjälp.

Vill du själv börja meka, är en verkstadshandbok ett måste. Haynes och Clymer gör fina, pedagogiska saker.

Lycka till!

Hehe, känner mig *hedervärd" :) Och att slippa ställa till med elende som är dyrare än att lämna in den från början vill jag undvika. Men jag VILL lära mig, Den enda verkstadshandbok som finns till dr800 är Suzukis egna, den säger mest vad man ska göra för att, ställ ventiler, flottör osv, inte så mkt HUR man gör det. Iofs har jag inte lusläst den.

Jag bor i umeå så Gurus är välkommna!
 

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
Först och främst. Sitter batterikabeln ordentligt? sitter tändhatten ordentligt.

Synd det hade varit enkelt :)

Just att den tvärdör tyder på att det är elektriskt-knas. Funkade den innan du tvättade?

Fenomenet du beskriver skulle också kunna tyda på att den inte får tillräckligt med bensin.
Hur länge har den stått? Igensatt av gammal geggig bensin är vanligt.

1. Gör det nån skillnad om du har choken på? Svarar den på gasen då
2. Gör det nån skillnad om du tar av tanklocket? (tankvent)
3. Den tar antagligen inte tjuvluft. Då hade den inte gått på tomgång heller. eller plötsligt dött.
4. Utan luftfilter, bättre eller sämre?
5. om du tar av bensinslangen vid förgasaren rinner det rikligt med bensin då?
6. Om du lyckas få upp varvet på motorn. Går den ok då på högre varv?

Prova och återkom :)
 

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Såld
Först och främst. Sitter batterikabeln ordentligt? sitter tändhatten ordentligt.

Synd det hade varit enkelt :)

Just att den tvärdör tyder på att det är elektriskt-knas. Funkade den innan du tvättade?

Fenomenet du beskriver skulle också kunna tyda på att den inte får tillräckligt med bensin.
Hur länge har den stått? Igensatt av gammal geggig bensin är vanligt.

1. Gör det nån skillnad om du har choken på? Svarar den på gasen då
2. Gör det nån skillnad om du tar av tanklocket? (tankvent)
3. Den tar antagligen inte tjuvluft. Då hade den inte gått på tomgång heller. eller plötsligt dött.
4. Utan luftfilter, bättre eller sämre?
5. om du tar av bensinslangen vid förgasaren rinner det rikligt med bensin då?
6. Om du lyckas få upp varvet på motorn. Går den ok då på högre varv?

Prova och återkom :)

1. Gör det nån skillnad om du har choken på? Svarar den på gasen då
Svar: Tomgången går upp något, gasar upp till typ 4.000rpm så stannar den gärna där ett tag innan den går ner... (enbart med choken på)

2. Gör det nån skillnad om du tar av tanklocket? (tankvent)
Svar: Har ej testat

3. Den tar antagligen inte tjuvluft. Då hade den inte gått på tomgång heller. eller plötsligt dött.
Svar: Den dör inte plötsligt(stängs inte av), men den är nästan på väg att dö.

4. Utan luftfilter, bättre eller sämre?
Svar: Ej testat

5. om du tar av bensinslangen vid förgasaren rinner det rikligt med bensin då?
Svar: För att få bort tanken fick jag ju ta bort slangarna från bensinkranen, och där rann det rikligt med soppa.

6. Om du lyckas få upp varvet på motorn. Går den ok då på högre varv?
Svar: förutom lite skrammel så går den ok på högre varv.

Det där med att den stått länge kan stämma, hur fixar jag då bort den geggiga soppan?
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
1. Gör det nån skillnad om du har choken på? Svarar den på gasen då
Svar: Tomgången går upp något, gasar upp till typ 4.000rpm så stannar den gärna där ett tag innan den går ner... (enbart med choken på)

2. Gör det nån skillnad om du tar av tanklocket? (tankvent)
Svar: Har ej testat

3. Den tar antagligen inte tjuvluft. Då hade den inte gått på tomgång heller. eller plötsligt dött.
Svar: Den dör inte plötsligt(stängs inte av), men den är nästan på väg att dö.

4. Utan luftfilter, bättre eller sämre?
Svar: Ej testat

5. om du tar av bensinslangen vid förgasaren rinner det rikligt med bensin då?
Svar: För att få bort tanken fick jag ju ta bort slangarna från bensinkranen, och där rann det rikligt med soppa.

6. Om du lyckas få upp varvet på motorn. Går den ok då på högre varv?
Svar: förutom lite skrammel så går den ok på högre varv.

Det där med att den stått länge kan stämma, hur fixar jag då bort den geggiga soppan?

Sitter slangarna från tanken ok? Så där höll min kle på när jag lyft på tanken. då hade en av slangarna från bränslekran hoppat av vid återmontering.. Dom e korta som fan så det e lätt att dom hoppar av när man ska trycka tillbaks tanken:tummenupp
 

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Såld
Jag kan ju dubbelkolla imorgon men jag tror nog att de sitter som de ska.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kolla o-ringar när du lyfter bort flottörkopparna. sitter nåra där som bruka gå trasigt = mycket soppa. sen sitter de nåra smånålar i plastflottören som hade ramlat ut på min.

Sitter slangarna från tanken ok? Så där höll min kle på när jag lyft på tanken. då hade en av slangarna från bränslekran hoppat av vid återmontering.. Dom e korta som fan så det e lätt att dom hoppar av när man ska trycka tillbaks tanken:tummenupp

det finns ju 2 tankar, kolla om den går olika om du skiftar tank.
 
Last edited:

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Såld
För de första vet jag inte ens vad flottörkoppor är för något? Verkstadshandboken är på eng så vad är det för engelskt ord? Ska också kika på det där med att skifta till reserven imorgon.
 

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Såld
Har luskat runt lite nu och fick tag på en kille som hade eget ute på rödbäck här i umeå och han verkade jävligt bra, fick rådet att byta batteri och kolla ifall det hjälper, tydligen tar tändsystemet jäkligt mkt på dr hojjarna, så det ska göras i eftermiddag, sen hjälper inte det ska jag prova de små knepet ni här ovan nämt och sedan får den här kille Von Ahn Bil och MC ta och rengöra förgasaren eller om han hittar något annat fel.

*Hoppas det löser sig, vill ju ÅKA!*

PS. Säsongen är nära här i umeå nu... kom ju faktiskt bara typ 2dm inatt, jippie.
 

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Såld
Ja då har jag varit och pillat lite. Började med att byta ut batteriet till ett annat som är rätt nytt från en annan suzuki cyckel. Det var väl ingen större skillnad, testade era tips med öppet tanklock, ta bort luftfilter osv men märkte ingen skillnad. Sen hade jag köpt 5l soppa och skruvade lös tankhelvetet och hällde ut så mkt jag kunde (var kan man göra sig av med soppan man hällde ut btw?) och sen satte ja tillbaka tanken och tankade på nytt... alltså jag vet inte om det berodde på att den börjat bli varm eller om det var soppan, men jag tyckte mig märka en viss skillnad, drog ut och körde lite i inhängnaden och visst, låga varv vill den inte riktigt fortfarande, HÖGA går den bra på enligt mig, men de låga kändes iaf bättre.

Är kanske värt att rengöra förgasarna ändå...
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Vart du gör av den gammla soppan? Tror inte din bil protesterar! Den blir nog bara glad för en lite skvätt gamal soppa
 

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Såld
Men bilen är proppfull den med ^^. När, vill inte ha gammal skräpsoppa i bilen ändå. I-landsproblem när det är som värst!
 

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
Under förgasarna sitter det stora muttrar. Brukar vara 17mm nyckel. Öppna och töm förgasarna. Blås sedan i slangarna som hänger från förgasarna.
Jag tror att du har ett igensatt tomgångsmunstycke. (pilot jet)

Det faktum att den gick bättre med ny soppa kan ju också bero på att du har vatten i bensinen. Men det har du nästan löst medny bensin.
Har du hällt en massa ksprit i bensinen? Det hjälper ofta.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Hade du orginalsystem o bestyckning på cyklen ?
 

katana1100

Hellre tio älgar i skogen än en på vägen
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Katana1100
Finns även möjligheten att munstyckena blivit så pass igen korkade av avlagringar att man skulle antingen behöva ultraljudstvätta "knasarna" eller alternativt bada dom i ett medel som jag inte kan namnet på...men som ger samma resultat som ultraljudstvätt. Tyvärr är bensinen MYCKET sämre i kvalitén numera jämfört bara med 10-15 år tillbaka, eller för att inte tala om hur "mysig" lukt den hade på 80 talet (nej jag är inte & har aldrig varit sniffare...) men helt klart så luktar soppan murket nu jämfört med förr. Det finns ett konserveringsmedel man kan slå i för att ge soppan en lagringstid på uppemot ett år. Bra vid tex vinterförvaring, annars får man tömma ur rubbet på hösten & köra upp det så snart som möjligt i bilen eller nåt...Har ett telnr om du vill skicka in dom på en firma som badar skiten ur dom...Om det skulle visa sig att det är det felet...:tummenupp
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top