Processorer till bärbar dator

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Funderar på att skaffa mig en bärbar dator.
Den skall användas för lite allt möjligt. Spel, film, grafik, surfa, osv..
Kommer att ha tillgång till eluttag. Så batteritid är inte livsviktig. Även om det inte skadar att man kan köra i 2-4 h utan extern ström.

Vilken processor skall jag leta efter ?
Vad är det för skillnader mellan dom ?
Hur jämför man prestandan mellan dom ?
Hur snabb är en Centrino 1,7GHz jämfört med en AMD M 3000+ eller Pentium 4 2,8 GHZ ?

Vad är det som skiljer dom åt?
Celeron
Centrino
Pentium 4
Pentium Mobile
AMD Athlon
AMD Athlon Mobile

Vi kör Pentium Mobile på de vi köper till jobbet och då ställer vi ganska höga krav på hastigheten.. Funkar kanon. Dock viktigt med halvmycket RAM, 512 Mb anser jag vara minimum på en bärbar..

P4 och Mobile är ungefär jämförbara, men P4;an gillar ström mycket mer.. Lite snabbare än Mobile är den dock. Speciellt med höga grafik krav så verkar den vara bättre. Detta är rent subjektivt.. Har inte kört några tester själv.

DEt heter inte centrino utan Pentium M (centrino är nån slags stämpling att man har just Pentium M och nåt visst chip på moderkortet + WLAN av intels märke).
Jag har just sökt bärbar dator så jag har läst en del, en sådan 1.7ghz kan nog ungefär motsvaras av en P4 2.5-2.7ghz nånstans.
En sak du bör observera innan du lägger ner för mycket tänkande på CPUn är ju att grafikkortet i datorn är det som är viktigt, detta ska ha eget minne (ej delat med RAM), och givetvis vara av nåt accelererat slag från ATI eller möjligen nvidia.

Pentium M är strömsnålast då den har mycket bra strömbesparingsmöjligheter (den justerar själv sin frekvens beroende på last), c:a 4-7 timmar batteritid.

De med tilläggen m (mobile) typ p4 m och athlon m är cpuer som är tillverkade och utvalda så de går på låg spänning osv, de ligger alltså 2a i just besparing.
Sen har vi desktop cpuer (som p4), dessa är helt enkelt från vanliga stationära datorer, de tar vanliga minneskapslar osv, de slukar ström och har kort batteritid(2-2.5 timmar), men å andra sidan blir de ju väldigt kraftfulla utan att bli så dyra att tillverka.

Celeron processorn celeron eller celeron M är inet imponerande, undvik.

Själv hade jag inte råd med nya grejor utan köpte en 1.5 år gamal fujitsu p4 2.8

Om du tar en laptop med vanliga processorna i (ej mobile) så kommer den sno all ström på en kvart, du kommer bränna dig på den och fläktarna kommer snurra nonstop på fullspeed. Viss överdrift men du förstår min poäng.

Bra fråga

Om du skall sitta vid ett strömuttag hela tiden så spelar det ingen roll vad du har för procesor men skall du ta med dig datan så är en mobile/centrino att föredra p.g.r. att dom datorerna väger mindre och är strömsnålare men du får ju betala ganska mycket mer för det också.

Jag tycker iofs inta att man skall köpa dator enbart efter procesor utan minst lika viktigt är skärmen på en bärbar, Dell Och Compaq har båda datorer med 15,4" widescreen skärmar (jag har en Compaq med widescreen) som jag otroligt imponerad av och jag har haft MÅNGA bärbara datorer genom tiderna.

Mitt råd är (jag spelar aldrig spel): 512Mb ramminne, 15,4" widescreen, och Centrino procesor.

Men det är bara vad jag tycker...

En sak som bör obserververas är att Pentium M alltså klockar ner sigh för att spara ström så inbilla dig inte tat du kan sitta o toklira nåt nytt spel och få jättelång batteritid och samtidigt topprestanda.
Allt beror på vad maskinen ska användas till, en pentium m som mest ska användas med inkopplad el och med prestandan på fullt hela tiden är bortkastade stålar imho.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick