Program för att göra animeringar

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag behöver ett program för att göra animeringar. Har tidigare använt coffeecup GIF animator, men skulle behöva ett lite mer avancerat program den här gången.

Någon som har något tips?

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Adobe Photoshop 7.* eller 8.0 (känt under namnet CS) är integrerat med ImageReady, vilket är ett mycket bra program för animeringar.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
McB skrev:
Adobe Photoshop 7.* eller 8.0 (känt under namnet CS) är integrerat med ImageReady, vilket är ett mycket bra program för animeringar.
Tackar, ska ladda ner det omedelbums.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Värst vad segt fotoskåp går på min dator. 0,87G processor och 128 i ram verkar vara i klenaste laget.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
berggren_martin skrev:
Värst vad segt fotoskåp går på min dator. 0,87G processor och 128 i ram verkar vara i klenaste laget.
CPU-kraft är inte så jättekritiskt när det gäller Photoshop. Desto viktigare är internminne, vilket du saknar. Köp mer! ;)

Mojje

www.mce.se
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
BMW K1300s -09
berggren_martin skrev:
Jag har antagit uppdraget att pigga upp en hemsida genom att göra ett par animeringar som ska illustrera systemekologiska teorier. Tanken är att göra något åt det här hållet:

http://www.cul.slu.se/emergi/figur5/figur5.htm
Kan man ha jord(en) på två ställen, eller jordas jorden? :)

jord.gif

//\//\

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
K-Micke skrev:
Ska inte "återvinning" gå tillbaks till "ekosystemproduktion"?
Om man samlar in papper så går väl det till pappersbruket,
man strör inte ut det i skogen. :hihi
Det är inte den typen av återvinning som menas. Via oljeindustrin så går flöden ifrån lagerresurser (olja) till huvudekonomin. Sen spyr bilarna ut avgaser som "återvinns" genom att de tas upp av växterna igen. Återvinning i vardagliga termer är det däremot inte frågan om eftersom det tar extremt lång tid innan nya resurser förflyttas ifrån den stora "ekosystem"-produktionssymbolen till "lagerresurs"-symbolen i form av olja. Detta var dock ett mycket förenklat exempel och det är egenligen inte flöden av materia som figuren visar.

Edit: Den återvinningen som du tänker på sker i diagrammet inne i "huvudekonomi"-rutan.

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
K-Micke skrev:
Ska inte "återvinning" gå tillbaks till "ekosystemproduktion"?
Om man samlar in papper så går väl det till pappersbruket,
man strör inte ut det i skogen. :hihi
Haha, det är är en "värmesänka"-symbol. I varje process som sker så är det bara exergin används till nyttigt arbete. Resten går förlorat pga termodynamikens andra huvudsats.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
K-Micke skrev:
Ok, jag ska kolla på filmen sen. :)

Jag har kört lite GIF-animation med Ulead Animator och Lake Clear Animato.
Det är ingen direkt film, det är bara att pilarna rör på sig. Det var inte mer avancerade animeringar än så här som jag hade tänkt mig.

Bäst att inte orda mer om den där figuren. Om jag säger att det varken är material-, energi- eller exergiflöden, utan emergiflöden som avses, så gör det inte saken lättare att förstå ;)

Här kan ni få läsa om ni är intresserade:
http://dieoff.org/page170.htm

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Är det svårt att jobba med 3D-effekter, t.ex. om man vill infoga en snurrande kub i en animering som i övrigt skapas manuellt i 20-25 bilder?

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...