Progressiv rock för 2000-talet

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Tänkte vi kunde ha en tråd för idéutbyte och tankar kring progressiv rock för 2000-talet. Vi hade en våg under 90-talet med grupper som dream theater, spook's beard och shadow gallery. Kommer de att stå sig eller går trenden mot mer mjuka, akustiska tongångar som t.ex. porcupine tree?

Slutligen; vilka är era favoriter bland grupper/plattor?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
mb skrev:
Tänkte vi kunde ha en tråd för idéutbyte och tankar kring progressiv rock för 2000-talet. Vi hade en våg under 90-talet med grupper som dream theater, spook's beard och shadow gallery. Kommer de att stå sig eller går trenden mot mer mjuka, akustiska tongångar som t.ex. porcupine tree?

Trenden tycker jag verkar gå mot allt pompösare och svulstigare musik. Att spela in med symfoniorkester har blivit väldigt poppis de senaste två-tre åren, liksom att spela in rockoperor. Den rena progressiva rocken har lågkonjunktur nu. Topparna har sedan 70-talet kommit med cirka tio års mellanrum så det är väl dags snart igen.....

Frågan är bara vad som händer. På 70-talet var det symfonirocken, på 80-talet neoprogen och på 90-talet prog metal.

Kanske kommer symfonirocken få en ny storhetstid. Det skulle iaf bli klart intressant med nya band som tar över efter Yes,King Crimson,Genesis och Jethro Tull.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Chris Ash skrev:
Trenden tycker jag verkar gå mot allt pompösare och svulstigare musik. Att spela in med symfoniorkester har blivit väldigt poppis de senaste två-tre åren, liksom att spela in rockoperor. Den rena progressiva rocken har lågkonjunktur nu. Topparna har sedan 70-talet kommit med cirka tio års mellanrum så det är väl dags snart igen.....

Frågan är bara vad som händer. På 70-talet var det symfonirocken, på 80-talet neoprogen och på 90-talet prog metal.

Kanske kommer symfonirocken få en ny storhetstid. Det skulle iaf bli klart intressant med nya band som tar över efter Yes,King Crimson,Genesis och Jethro Tull.
Det vore häftigt om det du säger slår in. Fasen vad coolt med äkta 70-talssymfonirock i 2000-talstappning :yoparty

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
mb skrev:
Det vore häftigt om det du säger slår in. Fasen vad coolt med äkta 70-talssymfonirock i 2000-talstappning :yoparty

Japp, tänk en "21st century schizoid man" men inspelad 35 år senare! Nu undrar jag iofs om den går att göra bättre, men bra intressant hade det varit.

Eler tänk om det skulle komma ett nytt Kansas instövlande på musikscenen.....ojojoj.....

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Förresten, någon som har hört portnoys projekt "office of strategic influence"? Jag har lite svårt för supergrupper, men lite nyfiken är man ju.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Aha, det är det projektet som har varit på G i åratal nu. Matheos och Moore är stora personliga favoriter, ska tydligen vara metal med lite Pink Floyd, Porcupine Tree, Radiohead influenser. Låter jäkligt intressant faktiskt.

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Favoriter bland prog. rock är inte helt lätt. Men några av de bästa som spelats in torde vara:

Pain of Salvation - One hour by the concrete lake
Jethro Tull - Warchild
Queensrÿche - Operation Mindcrime (kanske gränsfall?)
Rush - Moving Pictures (yyz liksom...)
Dream Theater - Images and words
Marillion - Fugazzi

Lite av topplista..iallafall för tillfället.

Jag hoppas att prog. rock kommer att röra sig mot det tyngre. I mina öron så är PoS bland de bästa banden i genren idag..och har varit de senaste åren...

Visst hade det varit kul med ett nytt kansas eller Jethro Tull, men det de banden gjort kommer antagligen aldrig att bräckas.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Warchild är en platta som jag upptäckt rätt nyss. Köpte den för några år sen på vinyl i näst intill nyskick, men länge låg den och samlade damm. Annars är aqualung, thick as a brick och faktiskt a passion play stora favoriter (de har gjort fler grymma album, men kanske inte fullt så progressiva).

mr sleepy

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
rosa plastmissil
den skivan som jag tycker är årets släpp verkar ni ha missat:

Ayreon - The Human Equation

nu är inte jag någon expert i ämnet men jag tror nog att detta passar in i 90-tals progmetall-facket.

kolla denna skiva (dubbel-cd) den är j*vligt bra.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Chris Ash skrev:
Japp, tänk en "21st century schizoid man" men inspelad 35 år senare! Nu undrar jag iofs om den går att göra bättre, men bra intressant hade det varit.

Vad heter den underbara liveskivan med Robert Fripp där allting är distat på 21st, inklusive bas å sång, sista (nästsista) låten på andrasidan? Mitt ex av vinylen har fått fötter...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jerry_ skrev:
Bra initiativ mb

Opeth ligger högt på listan :yoparty
De är bra, bland de få dödsmetallbanden som jag diggar. Var det inte du som spelade dom för mig på verkstan i Säffle förresten?

Lyssnade på morning rise senast idag :)

Ka11e

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2003
Hoj
KTM Superduke
Kan inte mer än hålla med! :fakta
The Human Equation är årets bästa skiva!

mr sleepy skrev:
den skivan som jag tycker är årets släpp verkar ni ha missat:

Ayreon - The Human Equation

nu är inte jag någon expert i ämnet men jag tror nog att detta passar in i 90-tals progmetall-facket.

kolla denna skiva (dubbel-cd) den är j*vligt bra.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
mb skrev:

Live.... i ordningen

1.Throwing Cooper
2 Birds of Pray
3 Mental Jewelry
4 The Distance to Here
5 Secret Samadhi
6 V

:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Edit: Ett hett skivtips..dom släpper en samlingskiva tis den 2/11. "Awake The best of Live". KÖP o du blir inte besviken. :banana

Last edited:

Jerry_

Medlem
Gick med
9 May 2004
Hoj
Sp1
Annars så har jag hört att Draconians 2:a platta "arcane rain fell" som släpps snart ska va helt ok

Jerry_

Medlem
Gick med
9 May 2004
Hoj
Sp1
mb skrev:
De är bra, bland de få dödsmetallbanden som jag diggar. Var det inte du som spelade dom för mig på verkstan i Säffle förresten?

Lyssnade på morning rise senast idag :)

Japp det va det.. sveriges bästa d-m band. Har du hört Damnaton. De släppte en skiva för att visa sina rötter.. Camel, King Crimson, mm... Bara ren sång

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jerry_ skrev:
Japp det va det.. sveriges bästa d-m band. Har du hört Damnaton. De släppte en skiva för att visa sina rötter.. Camel, King Crimson, mm... Bara ren sång

"Damnation" är bra, fast jag föredrar "Still life" och "Blackwater Park".

"Deliverance" är jäkligt bra också, Chugga-chugga gunget i "Masters Apprentice" skojar man inte bort! Den som inte börjar spontanheadbanga och spela luftgitarr när han hör det är inte normal.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år