Projekt: FZ 750 -85

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Projekt: FZ 750 -85 *typ färdig 060423*

Tja!

Det här är mitt lilla vinterprojekt, att försöka snygga till en gammal Yamaha FZ 750 -85. Har jobbat med den c:a en månad nu.

Framgaffel, framfälg och bromsar kommer från FZR 1000, bakfälgen från Suzuki 750(?).

Kommentarer, och tips ang. framlyse mottages. Tanken är att köra kåplöst iaf.

Mvh, Mange
 

Bifogat

  • 050920-02.JPG
    050920-02.JPG
    117.3 KB · Visningar: 367
  • 051029-02.JPG
    051029-02.JPG
    119.5 KB · Visningar: 485
  • 051029-01.JPG
    051029-01.JPG
    109.3 KB · Visningar: 346
Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
En kompis har(?) liknande planer.

Det är väl en hel del ful slang som måste döljas?
Skokartongen bak ska väl bort?
 
Last edited:

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Hmm, går lite trögt nu. Väntar på delar bl.a. framkåpa och lyse. Kommer väl med :tomten

Funderar så smått på att fräsa en egen styrkrona med risers för fighterstyre. Nån som kan rekommendera ett bra freeware-cadprogram?

Tänkte ev. lämna in jobbet till verkstadsprogrammet på närmaste gymnasium men man lär väl behöva en ritning med alla mått etc.

Jo, jag vet att man kan köpa färdiga kit, men varför göra det lätt för sig?! :näsblod
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Sådärja!
Lyse/kåpa från XT660 provmonterat, helt klart snyggare än UFO-twin, dock något dyrare... men vafan!! :näsblod

Styret skall bytas till cross/streetfighter. Fuskar till det med styrkronan så länge. Det blir skruvade under/överfall i std-kronan, ny fräst krona får vänta.
 

Bifogat

  • FZ-lyse.jpg
    FZ-lyse.jpg
    71.7 KB · Visningar: 342

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Spondon skrev:
Sådärja!
Lyse/kåpa från XT660 provmonterat, helt klart snyggare än UFO-twin, dock något dyrare... men vafan!! :näsblod

Styret skall bytas till cross/streetfighter. Fuskar till det med styrkronan så länge. Det blir skruvade under/överfall i std-kronan, ny fräst krona får vänta.

faen de vart snyggt de där...har alltid tyckt xtx lampan e snygg på en fighter :yoparty
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Ser bra ut! Håller på med en fz -85 jag med och tycker det är kanonskoj att någon fler håller på med dom så man får lite ideer osv.. Har tänkt samma lyse som hornet jag men inget är bestämt..
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Aaah, nästan färdig med köksrenoveringen som har stulit all hojmek-tid. Nu jevlar ska det byggas, hojen ska vara färdig till sista helgen i april, helst tidigare...

Huvudcylindern till frambromsen läcker från nivåglaset, finns ej att köpa löst utan då får man köpa heeeela skiten jääättedyrt! :4skrika

Fick sån tur är tag på en begagnad sådan från en Triumph Speedtriple. Denna har lös behållare och slang ist. för ingjuten med läckbenäget glas. Väldigt billig var den oxå, tackar Mcexperten. :tummenupp

Det lär nog landa en FZR1000 motor i ramen om allt lirar. Handlas mot slutet av månaden (eller ja, i början av nästa lön :hihi ) och billigare trim har jag aldrig varit med om! Dryga 30 hästar xtra för nästan inga pengar alls!

Återkommer med bilder så småningom.

/Mange
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Spondon skrev:
Aaah, nästan färdig med köksrenoveringen som har stulit all hojmek-tid. Nu jevlar ska det byggas, hojen ska vara färdig till sista helgen i april, helst tidigare...

Huvudcylindern till frambromsen läcker från nivåglaset, finns ej att köpa löst utan då får man köpa heeeela skiten jääättedyrt! :4skrika

Fick sån tur är tag på en begagnad sådan från en Triumph Speedtriple. Denna har lös behållare och slang ist. för ingjuten med läckbenäget glas. Väldigt billig var den oxå, tackar Mcexperten. :tummenupp

Det lär nog landa en FZR1000 motor i ramen om allt lirar. Handlas mot slutet av månaden (eller ja, i början av nästa lön :hihi ) och billigare trim har jag aldrig varit med om! Dryga 30 hästar xtra för nästan inga pengar alls!

Återkommer med bilder så småningom.

/Mange


HEHEH det ligger ett bromshandtag till Yamahu på min vind

Den som kommer först får tat :D
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
andersson turbo skrev:
HEHEH det ligger ett bromshandtag till Yamahu på min vind

Den som kommer först får tat :D

Perfa! Då svänger jag förbi i morrn! :tummenupp

Det finns säkert mera prylar där som du vill bli av med. Eller är det nyrensat?
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Jaha, då har man helt plötsligt 2 hela bromscylindrar. Tack Peter! :)

Styre och handtag samt bromsslang bak är inhandlat, så nu är det bara att bygga, bygga, bygga.
Men det är lite segt att få upp värmen i "verkstan" (10 kvm förråd på tomten...), särskilt när det som nu är -14 ute. :(
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Risers tillverkade och ditsvetsade på kronan. Styre och kåpa/lyse på plats.

Är ganska nöjd, faktiskt! :)
 

Bifogat

  • 060219-02.JPG
    060219-02.JPG
    61.9 KB · Visningar: 228
  • 060219-01.JPG
    060219-01.JPG
    78.1 KB · Visningar: 263

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tror inte de går o flytta ner kåpan lite..
snabbskiss medföljer :)
annars så :banana
 

Bifogat

  • 060219-01.JPG
    060219-01.JPG
    73.5 KB · Visningar: 235

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Jo, kanske flyttar jag ner den liiite + att den ska sänkas lite fram. Påverkar väl inte placeringen av lampan men avståndet ner till framskärmen minskar iaf. :pannkyss
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Sänk den inte mer än 20mm fram, då tederar FZorna att understyra något brutalt. Testade 25mm (tror jag, kan har varit mer också) på min jag hade förut, blev inte så bra. Tror jag kom fram till att 16 - 17mm va optimalt.

Sätt även kapen i kutsen och släng på en R1 röv. Blir ruggigt snyggt! :tummenupp
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Stenhårt med det lyset! :yoparty

Se nu till att smäcka på någon fin bakdel och höj den upp till skyarna!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
EBS skrev:
Sänk den inte mer än 20mm fram, då tederar FZorna att understyra något brutalt. Testade 25mm (tror jag, kan har varit mer också) på min jag hade förut, blev inte så bra. Tror jag kom fram till att 16 - 17mm va optimalt.

Sätt även kapen i kutsen och släng på en R1 röv. Blir ruggigt snyggt! :tummenupp


Blev den verkligen understyrd av sänkningen fram? Brukar ju bli tvärtom :confused:
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Jaevla vinter!
För kallt för att mecka, får ju inget gjort! :huvet

Ja, förutom att sista distansen till bakhjulet blev svarvad idag. Men det var ju ett lämnabort-jobb och i Peters verkstad är det varmt och gött!

Ska bygga slang till bakbromsen ikväll så om snön är borta tills imorrn så kan jag ta en provtur... :rolleyes:

Och eftersom jag i ett sinnessvagt ögonblick sålde mitt gamla väl inkörda Dainese raceställ (det hade faktiskt krympt när det hängde i garderoben???) och att hjälmen jag hade var från tidigt 90-tal, så blev jag tvungen att köpa nytt!
Ett svart/vit/silvrigt Berik-ställ och en mörksvart Arai-hjälm. Jag kommer att se löjligt ny ut på min gamla harv! :hihi

/Mange
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Chronic skrev:
Blev den verkligen understyrd av sänkningen fram? Brukar ju bli tvärtom :confused:

Den började gå rakt fram i böjarna iallafall istället för att bli följsam igenom hela.
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Tjo!

Idag blev det provkörning av det "färdiga" projektet! Fullt ställ på grusig parkering! :banana

För tre veckor sedan tänkte jag: Näe den blir aaaaaaldrig färdig! Massor att göra och ingen tid att göra det! :huvet

Men skam den som ger sig, pulverlackade styrkronor och diverse småsaker samt blästrade grenröret i början av veckan. Passade också på att svetsa nytt rör upp mot den nya (gamla sunkiga) Laser-dämparen. En uppsättning miniblinkers monterades!

Sen började h-vetet!

Eftersom denna hoj har en ganska stor toppkåpa originalmonterad så var ju Yamaha tvugna att fylla den med kablage. När man sedan sätter dit en annan kåpa som är c:a en tredjedel så stor, var gör man av alla j-la kablar?!

Det hängde en halvmeter kabelstam vid styrhuvudet och denna lyckades jag med stor möda få in bakom lyset. Och allt (nästan iaf) funkar! Puh! :näsblod

Omlackering får vänta tills nästa garage-säsong. Antingen blir hela hojen antrasitgrå metallic som lyktkåpan och svarta fälgar. Eller nån mörkblå metalliclack (BMW har en jäkligt snygg sådan på bilsidan) och vita fälgar!

Eller så blir det något helt annat, jag hinner nog ändra mig många gånger innan det är dags för lack! :)

/Mange
 

Bifogat

  • FZ-060423.jpg
    FZ-060423.jpg
    83.6 KB · Visningar: 134
  • 060423-02.JPG
    060423-02.JPG
    108 KB · Visningar: 177
  • 060423-03.JPG
    060423-03.JPG
    63 KB · Visningar: 118

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Apropå ditt nick, ska du inte ha en sån här:

Fzr1000.jpg
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top