Projekt högländare Motard (bygge)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hej Petter!

Oljepickupen sitter i mitten av tråget, så det beror lite på din vinkel (om man wheelar långsamt eller ligger på lite mer) samt vilken oljenivå man har. Returen går vid kamtransmission så där ser jag heller inget problem, troligen kommer 1:ans avgaskam bada i olja, men vad gör väl det. Det bästa man kan göra är att luta hojen i lämplig weelivinkel och kolla så den får olja i matarledningarna till toppen. Jag har inte haft något problem, men jag vet att tillverkaren talar om "inte mer än 3km wheelies" eller liknande. Nu är ju både låda, vev, och kammar samt alla andra rörliga delar rullagrade, så det är inte lika känsligt som på de med glidlagrade delar.

Highland är hur kul som helst!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu har en uppsättning toppar med insug nått mellersta norrlands kust. Resultatet kommer i sinom tid.

Råkat ut för första ofrivilliga stoppet. Startmotorkablen hade vibrerat lös. Ojojoj :D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En liten höstrastning av Highlanden innan jag började mickla med den.
[YOUTUBE-ID]Cciwdy9vfyE[/YOUTUBE-ID]


Trimningen av topparna är i full gång, tack Boost3.

Har nog "löst" bekymret med mappning också. En Powercommander från Aprilian kommer provmonteras, förhoppningsvis kommer det lira. Mer om detta när jag kommit dithän.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Here we go again...

Ja, så såg den ledsen ut igen. Tog bara 2h att plocka ner till denna status, så man kan nog säga att det är lättmeckat. Eller så är jag van...



Hyggligt resultat i förbränningsrummet efter 1000mil svinköra


Lite modellera på kolven och ihop med allt igen


Veva runt, riv av och sedärja. 4mm frigång vid overlap. Här kan alltså planas utan att vara rädd:tummenupp


That's it för idag. I veckan ska Boost topparna smaka fräs!
:yoparty
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Snyggt bygge! :)

En liten undran bara. Hur går en lagom original Highland om man gämför med en Ktm 950 supemoto till exempel?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Snyggt bygge! :)

En liten undran bara. Hur går en lagom original Highland om man gämför med en Ktm 950 supemoto till exempel?

Det där skulle jag ju egentligen inte svara på då man kan anses som partisk. Men, 30kg i viktskillnad gör sitt, highlanden är klart mycket smidigare. Sen tycker jag att ktm:en vibrerar för mycket, men det är ju en smaksak.
Du kan ju prova på SVT om jag hinner få ihopa den :tummenupp
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det där skulle jag ju egentligen inte svara på då man kan anses som partisk. Men, 30kg i viktskillnad gör sitt, highlanden är klart mycket smidigare. Sen tycker jag att ktm:en vibrerar för mycket, men det är ju en smaksak.
Du kan ju prova på SVT om jag hinner få ihopa den :tummenupp
Låter ju bra, smidighet är viktigt som tusan.

Är nästan lite sugen på en sånn i framtiden, klart mycket roligare att köra svenskt än österrikiskt :)

Det gör jag gärna!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Då har man fått justera lite på blivande motorn nu då, började med att kontrollmäta squishspalten. Den var lite för stor i mitt tycke så jag bestämde mig för att ta ner den en bit..
Mätningen gjordes på det gamla hederliga viset, lera och tenn.


Jag funderade ett slag på att toppdecka eller som jag själv föredrar att kalla det; plana blocken. Mjaaa, nu är det ju lite halvkinkigt att spänna upp så jag funderade i ett svagt ögonblick på att lämna iväg dem för detta ingrepp..

Under tiden jag funderade fick jag fnulat på trimtopparna på fräsbordet och efter en stunds svärande justerat in fräshuvudet. Om man nu kör med "the mother of all cutting tools" eller som jag själv brukar kalla den; "aset till stålhållare" så krävds det en jäklans massa mätande med maskinpass innan i alla fall jag är nöjd... Jag vill inte ha nån Herrgårdsostbacke i mitt topplock inte :gnissla

När detta var gjort ställdes fräsen på 1000v/min, och löjligt lite matning, samt skärdjup. Jag vill inte få vibrationer i materialet. Jag körde helt sonika topparna 2gånger. Jag vet att det är onödigt noggrant och att aluminium är som härdat stearin. Dock blir resultatet bra och nån brådska har jag inte. Framförallt hålls temperaturen nere, vilket minskar spritåtgången:hihi
Första i tuggen;


....och nummer två färdig. Tja.. Resultatet talar för sig själv tror jag.


Medans siste toppen gick sin vända slog det mig; IDIOT! Är du trött i planeten? Lämna iväg saker?!
Varför plana cylindrarna när det är ett helsike att spänna upp?
Nej i helv... på en sten i skogen!

Jag har ju den gamla modellen, så jag sparkar helt enkelt ur foderna och kör kylmantel (tillika foderhållare..) i fräsen, i undersidan då. Effekten blir ju densamma, kolven går längre upp mot toppen. KALAS!
Det gick av bara farten och vips så va även de klara.. Har ingen bild på dem just nu, men resultatet är som toppen ovan.

Nu återstår endast lite urslipning i kolvtopparna, sen är den klar för återmontering, i ny och fulltrimmad tappning. I helgen ska det vara klart.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Faan va avis jag blir, vill också trimma..... :yoparty

Tja du, blir det här som man kan hoppas på så kommer jag ju ha ett "färdigt" koncept. Dessutom har du ju redan idag de "stora" topparna som inte kräver så mycket arbete för att nå högflöde. Klart du ska trimma, med dina kammar kommer det bli ännu styggare :yoparty
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tog på mig Argusögonen, en tjock plexi-skiva och ett mätglas:
Orginal komp 10:1. Nytt komp 11,7:1 Resultat; Jag kan plana mer :D
Men det esset i rockärmen spar jag till nästa gång jag ska greja, man måste ju ha nya mål. I helgen ska jag snickra ihop motorn, mer om detta postas på söndag. Håll tillgodo!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tog på mig Argusögonen, en tjock plexi-skiva och ett mätglas:
Orginal komp 10:1. Nytt komp 11,7:1 Resultat; Jag kan plana mer :D
Men det esset i rockärmen spar jag till nästa gång jag ska greja, man måste ju ha nya mål. I helgen ska jag snickra ihop motorn, mer om detta postas på söndag. Håll tillgodo!

Helt otroligt värdelöst att highlander inte ens kan uppge rätt komp-f !?
Men nu blir det ju bra kompförhåll.,,Otroligt fint planat ser jag ,,normalt brukar man ju få lite lp skiva mönster åtminstonde . vad blev nu tillslut squishmåttet? SEnacka om hutlöst stort squishmått org !! Inte underligt Highlandern går som en påse nötter org!! 10-1 i komp och var väl över 2mm i squish :3freak :död

Är insprutet löst? Eller är det hutlöst med jobb kvar på det?

Jippie jag har åäö och ? tecken igen
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Mätning av förbränningsrumsvolym. Sprit och lite diskmedel för att ta död på ytspänning, en plexiglasskiva modell tjock, en liten tratt och ett mycket noggrant mätglas. I det här fallet låna jag ett i dieselprovbänken, de är klart pålitliga.
Gammal och ny


Därefter tog jag en tur till Highland, där man som alltid blev väldigt väl omhändertagen. Stort tack för supporten, klart bästa service jag fått av nån hojfirma :tummenupp Nya ventiltätningar införskaffades och priserna är klart konkurrenskraftiga, halva priset mot japs :tungan

Därefter åkte jag hem till min och Arnes gode vän(som också är skyldig till mitt Highland ägande), som har alla de goa verktyg som behövs för att göra motorjobb enklare. Stort tack till honom, som ställer upp trots mina knasiga idéer!
Följande bilder får jag tacka Arne för, jag hade visset batteri i min kamera..

Arne bistod med en ruskig maskin som fick tankarna till tandläkarstolen. Varvade 100000v/min men gjorde jobbet med kolvarna till en barnlek
En styck smidd JE kolv i slipfasen :yoparty


Cylindrarna honades ur, det är aldrig fel när man ändå har dem i handen


Sen monterades kolvarna i resp cylle, i flera omgångar. Drabbades av momentan Alzheimer då jag glömde både det ena och det andra.. Men det är rätt skönt, för då blir ju allt dubbelkollat.
Hade en tanke att montera kortare kedjor, det gick åt fanders så man la några timmar på att montera av och på kopplingssidan med primärdrivning i onödan. Istället fick det åkas slipstift i cylindermanteln för att ge plats åt kedjorna. I ännu ett alzheimeranfall tog jag min gode väns mantel och fräste ur. Jag får nog städa verkstan i några veckor som "tack för hjälpen" :gnissla
Under tiden stod motorn och hungrade på delar, jaja det motiverar en i alla fall

Ventiljustering var på sin plats, men tillslut satt de där, 0,10 in och 0,15 ut.


Arnes och min gode vän har samlat pokaler? Njäe, det där är reservfoder, fall i fall man råkar skära :D


För att vara på den säkra sidan (med facit i hand kändes det helt rätt med tanke på hur fel det kan bli annars) så mättes ventil/kolvspel in igen, det blev rätt och frigången är 3mm. Perrrrfekt!

Motorn är nu ihopsatt och klar för att hängas i ramen. Sen ska insugen dit och därefter när jag är nöjd med hur insug och filter sitter kommer ram och tank moddas för att passa. Men det, det kommer senare...




Jippie jag har åäö och ? tecken igen

Njaaa, dra inte för stora växlar på orginal kompet, min motor är ju i realiteten ingen Highland, utan en Folan. Det har gjorts uppdateringar och förändringar i omgångar så jag har själv dålig koll på vad som de uppger då jag inte har några datablad på Highland motorn. Därför var det ju klokast i att mäta upp rätt förhållande vilket också gjordes. Jag är rätt övertygad om att Highland har stenkoll på sin egen motor. Squisen på min Folan låg på 2mm, vad Highlandspisen har jag ingen fakta på. Nu ligger den på 1,3. kompet hamnar på 11,7.

Planingen blev kalasbra, hemligheten är sprit och låg matning :tummenupp
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja just du har ju folanexprimentet... 11,7 det blir ju bra och 1,3 är ju inte helt tokigt mycket bara mycket :D

Jag väntar med spänning på minst lilla framgång,,Ska bli intresant att se din lösning på fastskruvningen av insugen.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag väntar med spänning på minst lilla framgång,,Ska bli intresant att se din lösning på fastskruvningen av insugen.


Framgång! Jag har varit i kontakt med Tamas på Motty Afr, det ser ut som att den ska kunna lira med mitt orginal bränslesystem. Mums!, självmappande bredbandslambdastött(jävlaord) bränslestyr. PowerCommander? NEJTACK! :hihi

Jag behöver bara få hojen att gå någerlunda utna missar, så löser den resten.

montering av insugen? Jadu, det känns som jag har en lösning på det :)
Annars för jag väl klibba ihop det med JB weld eller rentav svetsa fast alltihop :yoparty , nja, kanske inte men det är i alla fall ett mindre problem.

I veckan åker motorn tillbaks i ramen.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top