Mätning av förbränningsrumsvolym. Sprit och lite diskmedel för att ta död på ytspänning, en plexiglasskiva modell tjock, en liten tratt och ett mycket noggrant mätglas. I det här fallet låna jag ett i dieselprovbänken, de är klart pålitliga.
Gammal och ny
Därefter tog jag en tur till Highland, där man som alltid blev väldigt väl omhändertagen. Stort tack för supporten, klart bästa service jag fått av nån hojfirma
Nya ventiltätningar införskaffades och priserna är klart konkurrenskraftiga, halva priset mot japs
Därefter åkte jag hem till min och Arnes gode vän(som också är skyldig till mitt Highland ägande), som har alla de goa verktyg som behövs för att göra motorjobb enklare. Stort tack till honom, som ställer upp trots mina knasiga idéer!
Följande bilder får jag tacka Arne för, jag hade visset batteri i min kamera..
Arne bistod med en ruskig maskin som fick tankarna till tandläkarstolen. Varvade 100000v/min men gjorde jobbet med kolvarna till en barnlek
En styck smidd JE kolv i slipfasen
Cylindrarna honades ur, det är aldrig fel när man ändå har dem i handen
Sen monterades kolvarna i resp cylle, i flera omgångar. Drabbades av momentan Alzheimer då jag glömde både det ena och det andra.. Men det är rätt skönt, för då blir ju allt dubbelkollat.
Hade en tanke att montera kortare kedjor, det gick åt fanders så man la några timmar på att montera av och på kopplingssidan med primärdrivning i onödan. Istället fick det åkas slipstift i cylindermanteln för att ge plats åt kedjorna. I ännu ett alzheimeranfall tog jag min gode väns mantel och fräste ur. Jag får nog städa verkstan i några veckor som "tack för hjälpen"
Under tiden stod motorn och hungrade på delar, jaja det motiverar en i alla fall
Ventiljustering var på sin plats, men tillslut satt de där, 0,10 in och 0,15 ut.
Arnes och min gode vän har samlat pokaler? Njäe, det där är reservfoder, fall i fall man råkar skära
För att vara på den säkra sidan (med facit i hand kändes det helt rätt med tanke på hur fel det kan bli annars) så mättes ventil/kolvspel in igen, det blev rätt och frigången är 3mm. Perrrrfekt!
Motorn är nu ihopsatt och klar för att hängas i ramen. Sen ska insugen dit och därefter när jag är nöjd med hur insug och filter sitter kommer ram och tank moddas för att passa. Men det, det kommer senare...
Jippie jag har åäö och ? tecken igen
Njaaa, dra inte för stora växlar på orginal kompet, min motor är ju i realiteten ingen Highland, utan en Folan. Det har gjorts uppdateringar och förändringar i omgångar så jag har själv dålig koll på vad som de uppger då jag inte har några datablad på Highland motorn. Därför var det ju klokast i att mäta upp rätt förhållande vilket också gjordes. Jag är rätt övertygad om att Highland har stenkoll på sin egen motor. Squisen på min Folan låg på 2mm, vad Highlandspisen har jag ingen fakta på. Nu ligger den på 1,3. kompet hamnar på 11,7.
Planingen blev kalasbra, hemligheten är sprit och låg matning