Projekt högländare Motard (bygge)

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Framgång! Jag har varit i kontakt med Tamas på Motty Afr, det ser ut som att den ska kunna lira med mitt orginal bränslesystem. Mums!, självmappande bredbandslambdastött(jävlaord) bränslestyr. PowerCommander? NEJTACK! :hihi

Jag behöver bara få hojen att gå någerlunda utna missar, så löser den resten.

montering av insugen? Jadu, det känns som jag har en lösning på det :)
Annars för jag väl klibba ihop det med JB weld eller rentav svetsa fast alltihop :yoparty , nja, kanske inte men det är i alla fall ett mindre problem.

I veckan åker motorn tillbaks i ramen.

Skulle det kanske funka med ett Motty för mej också?
Vad kostar det?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Skulle det kanske funka med ett Motty för mej också?
Vad kostar det?

Absolut! De har dessutom tagit fram en version för individuell mappning av varje cylinder, vilket är lämpligt om man kör enkelspjäll.
Priset för den ordinarie (utan separat mappning) är ca 7000kr med bredbandssond, alltså ungefär som en powercommander och en dag i bromsbänken.

Men jag skulle råda till dubbelspjäll istället, skillnaden är rätt markant enligt mitt tycke
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ska du inte mäta kolv-volymen oxå eller betraktar du den som försumbar?

Självfallet skall kolvvolymen mätas, jag mätte upp en kolv och gjorde sen ett överslag på hur mycket större volymen skulle bli efter uppslipning. Detta blir dock relativt lite, eftersom det är flat top kolvar med grunda ventilurtag.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tjo! Har du provstartat med nya trimmet än???:confused:

:gnissla Neee, det är tydligen nödvändigt att jobba en massa såhär års tycker min arbetsgivare. Fördömda värld... Men jag fick ett klart "frestande" paket levererat från UK i veckan, mina nyyya fiiina spjällhus från Jenvey :yoparty
De är inte skrymmande direkt! Våren verkar gäcka oss lite till, så jag ska nog hinna med allt. Bilder kommer i veckan :tummenupp
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Äntligen fick man lite tid över att påbörja återmonteringen.
Så nu är motorn i ramen, svingen sitter där, kedjan med.

Börjat måtta lite på hur insugen ska sitta. nedan med länkaget provmonterat.



Kommer lägga en kolfiber skiva mellan spjällhus och insugsrör, för att ha nåt att montera husen på. Annars känns det rätt vettigt som det ser ut nedan.


Sen var det dethär med rambalken då.. Ja den är "lite ivägen", men det ska en hög med stålrör och en svets råda bot på i veckan. Tänkte göra mig en enkel fackverkshistoria runt insugen, vilket kommer ge mig gott om utrymme både för insug och filter.



Utrymmet uppåt i övrigt är ju som beräknat, jag får bygga om tanken en del. Inga konstigheter. Det utrymme som stjäls för att tillgodose lufttillförsel, ersätts på sidorna på tanken, där det förr satt spjäll men som nu kommer vara outnyttjat. I slutändan tror jag jag hamna på +-0 i tankvolym.


Men det, kommer jag med senare
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Coolt som fan, det där e rejsing :tummenupp
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Matnyttig och jäkligt rolig byggtråd som jag nu läst från "pärm till pärm"!

Massor av fina länkar till saker som jag letat efter har man också fått, samt lite bevis på att egna idéer som jag har inte är helöt galna(mnjao kanske ändå).

Jag har ju grav platsbrist på min TTR och tanken på insprut har legat i skallen ett tag. -Hur man nu skall lösa batterilös hoj och sprut i kombination:confused: Menmen, kan Suzuki så kan jag:tummenupp

Hur går det med bygget förresten? Har det varit för mycket jobb på sistone?



Note to self....skaffa en Highland.
 

arne i kvarna

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Ort
Bördig från Acklinga
Hoj
Highland 950
Nyyya fiiina spjällhus från Jenvey.

:gnissla Neee, det är tydligen nödvändigt att jobba en massa såhär års tycker min arbetsgivare. Fördömda värld... Men jag fick ett klart "frestande" paket levererat från UK i veckan, mina nyyya fiiina spjällhus från Jenvey :yoparty
De är inte skrymmande direkt! Våren verkar gäcka oss lite till, så jag ska nog hinna med allt. Bilder kommer i veckan :tummenupp
Hallå snoken!
Hur går det med spjällhusen? /Arne:yoparty
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu är vi sugna på en update...

Det är jag med. Saatana vad det skär i en för att man helt enkelt inte har tid. Jag har i alla fall påbörjat snickeriet med ramröret som behöver byggas "runt" insugen. Bilden längre upp talar väl sitt språk?

Got Torque? skrev:
Note to self...Skaffa en Highland
Göööör't!!

I övrigt tackar jag för responsen, kul att det kommer till glädje!

Ja, jo det går lite trögt och det känns rent ut sagt för jävligt. Jag vill köra med den NUUUUUU!

arne i kvarna skrev:
Hur går det med spjällhusen?
Jag har velat av och an om jag ska riva ur motorn ur ramen igen och stoppa upp allt i fräsen, så att insugen hamnar 100% i samma plan. Eller om jag ska leva med att det skiljer ca 3mm i höjd dem emellan.
Men först, det skall göras klart ram-ombyggnad.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det är jag med. Saatana vad det skär i en för att man helt enkelt inte har tid. Jag har i alla fall påbörjat snickeriet med ramröret som behöver byggas "runt" insugen. Bilden längre upp talar väl sitt språk?


Göööör't!!

I övrigt tackar jag för responsen, kul att det kommer till glädje!

Ja, jo det går lite trögt och det känns rent ut sagt för jävligt. Jag vill köra med den NUUUUUU!


Jag har velat av och an om jag ska riva ur motorn ur ramen igen och stoppa upp allt i fräsen, så att insugen hamnar 100% i samma plan. Eller om jag ska leva med att det skiljer ca 3mm i höjd dem emellan.
Men först, det skall göras klart ram-ombyggnad.


3mm Skillnad gör att enacyllen drar bättre på lågvar och den andra på högvarv...
Hum vad blir det?

Det borde innebära att vid ett vist varvtal är det exakt samma hk och vrid. Typ på 5001 varv:hihi

Nä 3mm är ovesäntligt på denna makaper , Behövs bara lite hicka i ena cyllen så är det gämförbart med 3mm olika längder i hk/nm Eller att jag har pillsnerslipat ena cyllen så den ger mer vrid eller mindre än den andra.

vad jag kommit fram till så känner jag då inte av 3mm längdskillnad. Därimot över 1cm kan man märka av på insugsröret. Före fuggen/insprutet måste man ändra minst 7cm innan något händer under kanken.:hihi

Jo kom på .. Om du ändå vill ha samma längd ..plana av inugsröret ,,den del som går mot insprutet så mycket det nu går innan det rämnar? Ev går det att ta väck 3mm?
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nä 3mm är ovesäntligt på denna makaper ,

Det är sant så sant så. Jag snickrar vidare istället. lägger en 6mm plåt som hållare för ena spjällhuset och en 3mm på andra så blir det rätt i alla fall :Bugar

:mad: Inte fasen går bygget fortare när man är kryckförsedd :(
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det är sant så sant så. Jag snickrar vidare istället. lägger en 6mm plåt som hållare för ena spjällhuset och en 3mm på andra så blir det rätt i alla fall :Bugar

:mad: Inte fasen går bygget fortare när man är kryckförsedd :(

Hjälp krykkoor vurpat eller Buasjukan:D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Trevande i mörkret

En stadig pjäs till borrmaskin har fått göra jobbet med adapterplattor mellan spjällhus och insug.


48mm borr i 6mm alu gick som en dans :tummenupp
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top