Projekt högländare Motard (bygge)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det händer saker såhär efter jul...

Har kikat mer på det där med dämparna, det blir nog fel utseendemässigt.
Idén kom sig av hur hojen såg ut innan jag monterat dämparna, då såg den väldigt smidig ut(även med plasten på). Hur som, plasten kommer att kapas till så den efterliknar det senare. Blir klart snyggast. Det får bli de gamla kåporna som kapas, därefter lackas.

Hojen har fått ny instrumentering från Acewell, riktigt trevligt!
Blinkers är bytade till små fina med dioder. För att slippa trams med motstånd
och liknande "patentlösningar" handlade jag ett relä från Feltema som inte har felvarning inbyggt. Standarden på Highland är av DIN-typ så det behövs ingen ombyggnad. Bolt on :tummenupp

Provkörningarna går framåt, jag har inte åkt en motard/offroad som går så in i he.... som denna gör nu. Vid acc så händer det saker, oavsett varvtal känns det som. Den bara vill, hela tiden!
Finns en del injusteringar kvar dock, Lambdavärden ligger inte som man kan önska vid låglast, en del kan härledas till turbulens i insuget. Starttjurigheterna är dock helt borta, även varm.
Provade en körning med toppar av nyare modell, där portkanalerna öppnats ytterligare, likt senaste motormodellen. Detta blev tamare och mer åt "touring"(eller vad man ska kalla det), antagligen har gashastigheten och därmed fyllnadsgraden i cylindrarna minskat med denna ökning av diametern i insugskanalerna. Det är klart märkbar skillnad mot de tidiga toppar jag kör med nu, dessa tidiga har klart råare bottenvrid, skjuter på bättre i mellanregistret... På topp märker jag ingen större skillnad mellan de två typerna, kanske hade en bänkning påvisat något mer effekt, men det är som sagt inget som jag noterat.
Det är säkert en smaksak, men jag gillar den karaktär den har nu, skarpt!

Hitta en projektorinsats från förra hojen, denna kanske går att få in i kåpan. Får damma av de gamla glasfibertakterna kanske..

Bilder på installation av mätare och annat smågodis kommer vid senare tillfälle.
Hade glömt ladda kameran sist...

/FS
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Så var det dags för en liten uppdatering, hojen rullar ju nu, även om jag stött på en liten läcka, olja som inte vill hålla sig innanför väggarna... Skall plocka av tanken imorgon och montera lilltanken, så man kan provköra och se nåt samtidigt..

Hur som!

Två bilder på de nya diodblinkersarna. Med ett feltema relä funka det fint.


Orginal mätare ser rätt...tråkig ut, dessutom tycker jag varvräknaren är svåravläst. Så då fick det bli en Acewell 3853.


När man nu ska bygga ett annat insug (för att få ut mer mos, såklart!)
Lämpligt är att då ha en byggjigg. Eftersom jag gillar att köra med hojen så passar en helt orginal rensad ram utmärkt. En kortad tank och en extra motor gör det hela mycket lättare med :nicka


Ett alternativ till dubbelinsug, ett 1-2-4 insug, som egentligen var till förgasarcykel, dock aldrig i produktion. Till insprut lär det funka bättre, men kräver viss ombyggnad så spridarna hamnar rätt.


Om inte det blir bra, får det bli dubbelinsug istället...
Fördelen med enkelspjäll är ju att man slipper krångla med synkronisering och omräknande av faktorer för ökad luftmängd / ökad spjällgrad...
Såhär kan det se ut, detta passar rakt på, utan att göra ingrepp i plast eller ram. Bra med byggjigg :tummenupp


Har blivit några mil i sadeln, har fått bort en del grus i inställningarna.. Nu skall
den bara se till att gå på rätt lambdavärden kopplat till belastningen..
Lär vara det som tar mest tid.

Det finns lite tankar kring utseendeförändring, modifiering av plast samt lack.
Mer om detta nästa gång.

Idag var det underbart hojåkarväder!

//Jeppe
 

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
Jag diggar nya mätaren!
Ser helt OK ut!
Blev ännu mer sugen på att byta själv nu....
Ny bil (ja en -99) ska inhandlas till veckan dock,
blir inte så mycket lull inköp på ett tag :)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ser ju kanon ut.
du bor inte vi i samma stad?
jag e ju lite highländare, skulle va kul att kolla på din hoj..


Så var det dags för en liten uppdatering, hojen rullar ju nu, även om jag stött på en liten läcka, olja som inte vill hålla sig innanför väggarna... Skall plocka av tanken imorgon och montera lilltanken, så man kan provköra och se nåt samtidigt..

Hur som!

Två bilder på de nya diodblinkersarna. Med ett feltema relä funka det fint.


Orginal mätare ser rätt...tråkig ut, dessutom tycker jag varvräknaren är svåravläst. Så då fick det bli en Acewell 3853.


När man nu ska bygga ett annat insug (för att få ut mer mos, såklart!)
Lämpligt är att då ha en byggjigg. Eftersom jag gillar att köra med hojen så passar en helt orginal rensad ram utmärkt. En kortad tank och en extra motor gör det hela mycket lättare med :nicka


Ett alternativ till dubbelinsug, ett 1-2-4 insug, som egentligen var till förgasarcykel, dock aldrig i produktion. Till insprut lär det funka bättre, men kräver viss ombyggnad så spridarna hamnar rätt.


Om inte det blir bra, får det bli dubbelinsug istället...
Fördelen med enkelspjäll är ju att man slipper krångla med synkronisering och omräknande av faktorer för ökad luftmängd / ökad spjällgrad...
Såhär kan det se ut, detta passar rakt på, utan att göra ingrepp i plast eller ram. Bra med byggjigg :tummenupp


Har blivit några mil i sadeln, har fått bort en del grus i inställningarna.. Nu skall
den bara se till att gå på rätt lambdavärden kopplat till belastningen..
Lär vara det som tar mest tid.

Det finns lite tankar kring utseendeförändring, modifiering av plast samt lack.
Mer om detta nästa gång.

Idag var det underbart hojåkarväder!

//Jeppe
 

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hos fingert
Hoj
CC Dominator
tja jeppe =).. nu är jag snart hemma . skall du ut på msn något idag så vore det nice.. är online kl halv åtta och en stund framåt... we need to talk =)..

ha det gott så länge
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
R2>>> Klart du kan få kika på den!

På fredag skall den besiktigas, så nu är allt ihopsatt :tummenupp




Vem har varit så otrevlig och beställt snö?? :mad:
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jahapp! Då var det besiktigat och klart då! :tummenupp

Väckt ur dvalan, avställd i 5 år. Nu påställ och försäkrad (tokbilligt!)

I garaget har det småfilats lite; Det första jag gjorde när jag kom tillbaka var att
kasta ur besiktningsinsatserna :D vilket är snabbt och lätt gjort.

Sen fick man en idé att bygga om Excelfälgarna till slanglös modell.
(Slang är för mig Hedenhös, framförallt när man kör på däck där det uttryckligen
står TUBELESS).
Efter lite rengöring, putsande och tätande så funkade det kalas! Så nu rullar man utan slang :yoparty Givetvis efter nogsam täthetskontroll i baljan.

Funderar lite på ombyggnad av ljuddämparna... En ny bild är på G..

/Jeppe
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Fortsättning på ljuddämparmodd;
1. Allt innanför plasten 2. näbben sticker ut 3. Som 2, men med kortad plast 4. Upplflyttad och moddad plast



:va Jag får nog prova i verkligheten...

----->> Till garaget!
 
Last edited:

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
Jag tycker fortfarande du ska kasta de dära platta elefantorganen till sidokåpor,
och skruva dit de nya sidokåporna .. :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hmm, Dan, du har så rätt så.. Men jag känner inte för att lägga 4lock på plast just nu :D Imorgon skall det bli åka av! Av nån anledning tappade jag digitalkameran i golvet = totalskrot... Annars hade jag tänkt snickra på en liten "åka film".
 

Glow_sthlm

motard buse
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Haninge
Hoj
husaberg fs 570 2010
Fan schysst bygge! Har funderat på att köpa en Highland, tänkte höra ifall det är mycket strul med dom? Vad är det för service intervaller?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det beror på vilken årsmodell du är ute efter, om man inte vill göra som jag (göra allt själv, men samtidigt komma billigt undan) så bör en -04 eller nyare vara absolut klokast. Serviceintervall kan jag ta reda på mer nogrant, men de är en bit längre än "den genomsnittlige" motarden. Ventiljustering nånstans 1000mil skulle jag tippa på. (Rev en som gått 900 och fortfarande hade tillverkarspec på ventilspel, kolvarna var som nya, därav svaret). Oljebyte vart 500:e? bör räcka.
Givetvis är allt avhängt på HUR man kör hojen. Ligger man enbart och smiskar bana varje dag, varje minut blir intervallen som på alla andra cyklar märkbart kortare.. Kamredja, sträckare, spännare osv var helt ok på den jag rev med. Detta var en -99:as motor.
 

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
Fettsnok: Klart du inte har råd med ny plast om du ska forsätta å slänga digitalkameror i golvet så där :D

Synd synd, kul med videosnuttar iafall :)

Men 4papp är väl för exakt all plast?
Förvisso en bra slant ändå, fixa motorn först å sånt så du är nöjd.


Ang köp av en Highland, köp en -04 eller nyare, de är stabila som fan,
som Dr Alban skulle sagt ..
Jag har bytt olja/filter var 300'e på min, och första vid 30 samt 100 ..
Jag var paranoid vid inkörningen, vart nått extra byte :)
Men det är min sötnos värd!
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Rättar mig själv där, läste i användarboken (världens minst lästa bok...) att byte skall ske vid 200mil, detta rör dock den äldre modellen motor med stålfoder istället för nicasil.

Nog ingen dum idé att byta lite oftare, kopplingen(misstänker jag) har en förmåga att svina ner lite.

20mil förra helgen, inget att oroas för. Går kalasfint :tummenupp .
Bara fininställning kvar då, så lambdavärdena ligger där de ska...

Bytte framhjul till 120/70-17 (samtidigt som jag gjorde vid excelfälgarna till slanglösa) istället för 120/60-17. Helt plötsligt är cykeln helt annan, mycket stabilare!

Blir nog ny plast ja.. lite senare, men innan sommarn :)

Nu ska jag be om mer värme hos vädergudarna....
 

Glow_sthlm

motard buse
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Haninge
Hoj
husaberg fs 570 2010
Det beror på vilken årsmodell du är ute efter, om man inte vill göra som jag (göra allt själv, men samtidigt komma billigt undan) så bör en -04 eller nyare vara absolut klokast. Serviceintervall kan jag ta reda på mer nogrant, men de är en bit längre än "den genomsnittlige" motarden. Ventiljustering nånstans 1000mil skulle jag tippa på. (Rev en som gått 900 och fortfarande hade tillverkarspec på ventilspel, kolvarna var som nya, därav svaret). Oljebyte vart 500:e? bör räcka.
Givetvis är allt avhängt på HUR man kör hojen. Ligger man enbart och smiskar bana varje dag, varje minut blir intervallen som på alla andra cyklar märkbart kortare.. Kamredja, sträckare, spännare osv var helt ok på den jag rev med. Detta var en -99:as motor.


okej, var 200-300 mil va ju inte så farligt!
har hittat en 03:a som jag e lite sugen på...:) den har gått runt 1000 står det, ska man slå till eller?
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
AAAAAAAHHHH!!!

Monterades dubbelspjäll på hoj nr2 i helgen. Säger inget annat än ..ooh...

Enkelt 40mm byttes mot 2st 45mm. Lite småjusterande av bränsle och den sparka igång. Och vilken gång sen :kär
Cykeln är som förbytt! Nu skall det tillverkas ett dubbelspäll till min hoj pronto! Utrymmet finns, om man bara vill.

Effektmål? 100+hk på slangen, uppmätt :tummenupp

Perfomance? Nä! Vebod!!

Glow>>>
slå till beror på pris ;)
 

Bananolja

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
YZ 125-07, CR250-96, CR125-96
Kul tråd, hoppas det blir bra resultat :)
De verkar samarbeta med svenska Caran nu enligt Highlands hemsida (första sidan).

Det stämmer, jag jobbar på Caran och har gjort simuleringar på 950 motorn. Vi har en Dakar variant på kontoret, börjar faktiskt gilla den även om designen e lite gammal.
 

Nesse

Medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Sätila
Hoj
YZ426 Flat track, XS650 Flat track, FJR1300, HD shovelhead mm
AAAAAAAHHHH!!!

Nu skall det tillverkas ett dubbelspäll till min hoj pronto! Utrymmet finns, om man bara vill.

Kan man få komma över det gamla konstiga insuget som du hade på bilderna då?????
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top