Projekt högländare Motard (bygge)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Oljebyten sker var 200:e mil, tätt för en långfärdshoj men långt för en supermotard. Allt är relativt. Man får ha lite koll helt enkelt... Har kört 500mil hittils i år med min och har väl inte behövt göra annat än byta olja.
Men ex. stiftbyte är ju lite meck (iofs görs inte det särskilt ofta heller). Ventilspelsjustering är verkstadsjobb då det kräver specialverktyg. Annars, inga konstigheter.

Skillnaden KTM950SM <-> Highland? Insprut!
KTM, närmre 200kg--buss..
Highland 166kg!
KTM, mer effekt men mindre vrid.

Ca..

Körde igår senast och konstaterade att jag ännu inte hittat ett tillfälle där jag
saknat drag i maskinen, aldrig har den tvekat eller känts tam :yoparty
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Ok,200mil det var inte sååå farligt,det är ju en värsting!

Ventiljustering/koll görs på 1000mil eller? Tror inte jag har så speciellt nära till någon Highland verkstad...Man får väl köpa någon där det nyligen är gjort.

Inget annat i serviceväg? Klarar man skruva med den som (med viss vana) glad amatör?

Förstår att inte du saknar effekt,din maskin är väl vässad?

I vilket fall så låter det ju som ett väldigt roligt/bra alternativ istället för superenduro.Sen är den ju billigare oxå och SVENSK!

Tack för all info,mvh/Morgan.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ok,200mil det var inte sååå farligt,det är ju en värsting!

Ventiljustering/koll görs på 1000mil eller? Tror inte jag har så speciellt nära till någon Highland verkstad...Man får väl köpa någon där det nyligen är gjort.

Inget annat i serviceväg? Klarar man skruva med den som (med viss vana) glad amatör?

Förstår att inte du saknar effekt,din maskin är väl vässad?

I vilket fall så låter det ju som ett väldigt roligt/bra alternativ istället för superenduro.Sen är den ju billigare oxå och SVENSK!

Tack för all info,mvh/Morgan.

Ventiljustering 1000-1200mil (beroende på gamla/nya gen motor) Har inte rört sig något på de motorer jag öppnat... Verkar som stabila konstruktioner. Resten klarar man säkerligen själv om man inte har tummen mitt i handen, det är ju skruvar som skruvar och majoriteten är gängade åt rätt håll (förutom svänghjulsmuttern) :D

Jo, förvisso är min maskin vässad.... men det som finns orginal är klart tillräckligt. Jag vässa inte för vässandets skull utan för att jag ville bygga eget och få separata spjäll.

Vart bor du då, om du inte har nära?
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
När kom "nya" motorn då och vad skiljer från gamla?

Bor i Härjedalen (i mitten av Sverige mot Norge).
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
När kom "nya" motorn då och vad skiljer från gamla?

Bor i Härjedalen (i mitten av Sverige mot Norge).

Nya motorn kom 02-03

Nya har nicasilcylindrar istället för lösa stålfoder, där finns väl egentligen ingen större skillnad funktionsmässigt. Förutom att nyare blir dyrare att laga, då de inte går att borra bara sådär.. Men men, det är ju inte så att de skär som en tvåtaktare direkt... Andra kolvar tillkom också.. Större kanaler insug/avgas sitter på de nya, bättre flås på högre varv. Annan ingående axel på växellådan samt större koppling. Annan utformning på startkoppling med större frihjul som tål mer stryk. Dock är många äldre hojar utrustade med delar från "nyare motorn" exempelvis koppling och startanordning. Vissa har även bytt cylindrar och toppar. Det som jag upplevt som de bästa uppgraderingarna är kopplingen (blir klart mjukare gång på maskinen med denna) samt startanordningen som är klart tåligare. Cylindrar och toppar är lite upp till var och en.

Härjedalen, ja då får du väl komma och kika på min när jag är uppe i stugan intill Sörvattnet då :tummenupp
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lite bilder

Då passerade man raskt 600mil, utan bekymmer.
Lite bilder som visar hur den ser ut för tillfället med Kawa-inspirerat insugssystem.





/J
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Supersnygg!
Ser mycket bättre ut med svart ram och rensad bak.
Har du skurit om plasten någonting eller är den orginal?

Är det fulltankad 166kg?
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tackar och bugar för det utlåtandet.
166pannor med nån skvätt i tanken (2-3l). Ställde den på pallvågen, åtminstone kalibrerad. Rymmer ju ca 20l så det vore nåt om den vägde det fulltankad.

Plasten är kapad utöver de uppenbara (bakdel och luftsnorkel) vid kylvingarnas nedre del. Detta för att öka genomströmningen från fläktarna (marginellt måhända) samt att få den att se lite smalare ut.

/Johan
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Då passerade man raskt 600mil, utan bekymmer.
Lite bilder som visar hur den ser ut för tillfället med Kawa-inspirerat insugssystem.

/J

Ser mycket trevlig ut! En sådan vill jag också ha :) Säljer ju inte den hojen jag har nu, men man kan ju ha fler än en hoj. Men det tycker inte plånboken.
Snyggtsnyggt :tummenupp
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Läserigenom tråden och upptäckte någonting i början av tråden.
Du har förstärkt kamlagringen...någonting som behövs göras på alla årsmodeller?Vad händer om man inte gör det?
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Läserigenom tråden och upptäckte någonting i början av tråden.
Du har förstärkt kamlagringen...någonting som behövs göras på alla årsmodeller?Vad händer om man inte gör det?

Gäller motorer innan -03, dvs de äldre modellerna med stålfoder.
Om man inte gör det slits kamdrev/kedja lite väl mycket, se bild längre bak på exempel. Blir en del grå sörja i tråget, samt givet då, kedjan slits onödigt fort.
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Är det någonting som Highland åtgärdar på dom äldre eller får man göra det själv?

Nyfiken,vad är ditt andra projekt? Berätta...:tummenupp !
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Är det någonting som Highland åtgärdar på dom äldre eller får man göra det själv?

Nyfiken,vad är ditt andra projekt? Berätta...:tummenupp !

Nja, det är inget som åtgärdas på godwill, eftersom detta är passerat "bäst före datum" på dessa modeller, ingen garanti alltså tyvärr. Är däremot hojen uppgraderad med nya motorn med nicasilcyl. så är det fixat. Hur man gör en sådan modifiering sak finns också med bildbeskrivning i denna projekttråd nånstans i början.

/Johan
 

Moggina

Ung och vild ^_^
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Oslo & Varberg
Hoj
Innan:Honda FMX 650, KTM 990 SM, NU: KTM 690 SMCR 2019
Gah satan i gatan vad sugen jag blir på highland 950 SM när man läser här, alltid diggat de hojjarna och denna tråden gör en inte mindre sugen på att skaffa en precis :)

creds åt FettSnok för riktigt intressant läsning.

keep up the good work ^^
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Annars börjar jag bli rätt nöjd.


Trodden ni på mig där eller? Ehhm... Näe. Inte jag heller..

Vår vän av effekt Boost 3 har fått fart på mitt projekt igen genom att sätta nya ideér i mitt huvud. Nu är det slut med jämn och fin mjuk gång, nu ska det TRIMMAS! Så mycket det går (i princip) utan överladdning.

Idag var jag och köpte lite bra att ha saker hos de mycket trevliga människorna på Highland Motors. Sen fick jag tag i en extra uppsättning topplock av min gode vän, det är dessa som Boosten ska få greja lite med. Passade raskt på att göra en finjustering av bränslesystemet tills vidare, nu drar den jämnt från botten, utan tvekan. :yoparty


780mil totalt sen projektets början, bara glada miner och härligt ljud.
Och ni som undrar över tillförlitlighet; Jag kör den som om den vore stulen. Konstant bakhjulslek och fullgas, resultat? Tja, lite högt soppakonto men annars, inget! Inget har krånglat (som jag inte själv klantat, dvs vurpor och annat). Jag är iaf nöjd med hållbarheten :)

Bilder osv, kommer efterhand.

/J
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Men nu skall den förstöras alltså:(

Ska bli intressant att se hur långt den håller.

Annars ser det ut att vara en fin båge (mycket motor)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Men nu skall den förstöras alltså:(

Ska bli intressant att se hur långt den håller.

Annars ser det ut att vara en fin båge (mycket motor)

Va nu inte så negativ, skulle det mot förmodan rasa (lådan är jag rätt säker på tål det mesta) så är det ju bara att bygga upp igen. Så gör man väl alltid? :)

Tror highland plockar runt 63hk ur 450:i stånkan. Har har vi samma konstruktion i stort men en cylinder till och lite mer borrning och slag (936cc). Och vi vet ju hur Linds hoj går i Supermoto :yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top