Trevligt Men riv nu inte ner hojen innan jag har provat!
Givetvis, jag har ju införskaffat en extra uppsättning av allt, hojen behöver inte rivas för att trimmas Däremot är den numera ommappad och går MYCKET bättre och jämnare. Men även piggare!
Va nu inte så negativ, skulle det mot förmodan rasa (lådan är jag rätt säker på tål det mesta) så är det ju bara att bygga upp igen. Så gör man väl alltid?
Hej där feta snoken, jag har följt den här tråden en tid och sett ditt bygge växa fram.
Jag är imponerad hur du får grejerna att funka.
Men, nu har i varjefall jag fått min växellåda att sluta fungera.
Ja i alla fall 5:an och 6:an ska ringa till highland på måndag har jag tänkt.
Hej där feta snoken, jag har följt den här tråden en tid och sett ditt bygge växa fram.
Jag är imponerad hur du får grejerna att funka.
Men, nu har i varjefall jag fått min växellåda att sluta fungera.
Ja i alla fall 5:an och 6:an ska ringa till highland på måndag har jag tänkt.
Man lägger in skiljeväggar i ramröret, så att oljan inte kan kastas ut. Däremot ventileras vevhusångor som de ska. Tänk dig att man snittar röret underifrån, lägger i en plåtbit och svetsar ihop. Då blir det en "labyrint" inuti som hindrar oljan från att rinna ut i burken, utan rinner således tillbaks igen.Jag har provat det mesta utan resultat men det ser ut som du svetsat om ditt ramrör på en bild.
Skvalpskott, menar du en retur tillbaks på nått vis?
Nej, inte numer.Har du inte alls detta problem?
Jepp, det är sant, jag kör nu med den lägre baksvingen vilket gör att geometrin blir ungefär den samma som med offroadhjul. På samma vis blir hojen mindre nervös och mer kontrollerbar i högre hastighet. Inga vobbeltendenser.Hojen blir lägre fram med motard hjulen = ett planare ramrör.
Problemet är mindre när offroadhjulen är på.
Jag har funderat på att sänka hojen ett par cm bak..
Har du testat med dina olika baksvingar??
Så ser det ut om man har ett övertryckslock i expansionskärlet, nu sitter det locket på kylaren och min flaska på slangen efter locket (överrinningslangen). Då fungerar det såhär. Så är det konstruerat på gamla bilar och en del japanska.Kylvattnets expansionskärl brukar väl oftast sitta i ovankant eller i jämnhöjd med kylaren?
Behövs och behövs, den är nyttig oavsett. Denna uppgradering är "egenpatentare" och inget som gjorts från tillverkarhåll. Däremot är problemet borta på nyare modeller. Man kan faktiskt nöja sig med att göra en axeltapp som är längre och som låses med skruven i toppen. Inte tvunget att lagra den i kamtransmissionskåpanJag tror att de flesta uppgraderingarna är gjorda på min hoj utom den du gjorde med kamlagringen.
Bör det göras ifall man ska byta till dubbla spjäll och plana topparna med tanke på högre varvvilja och påfrestningar?
Ha lite tålamod så tror jag det kommer ett "bolt-on" kit, man kan ju alltid hoppasJag är annars nöjd med min highland, jag åker inte så mycket hoj som förr pga hus och barn så jag vill ha något rejält och skoj när det väl blir av.
Har inte så mycket tid i garaget heller utan tycker det är synd att det inte finns något färdigt uppgraderings paket för o få lite extra klipp i motorn.
Det beror på var felet sitter, om det är växelföraren som styr växel"trumman" kommer man åt den utan att klyva. Är det schimsning mellan drev eller skiftgaffel behövs det klyvas. Tror du ser ungefär hur det ser ut på mina bilder i projektbygget.Tja, idag när jag skulle testa så fungerade 5,6:an igen???
Verkar inte riktigt tillförlitligt.
Måste motorn klyvas om det är växelföraren?
Eller räcker det att demontera kopplingen?
Ja, eller så skjuter den över olja från nån cylinder till luftburksröret.Jag har sett att du tom har utloppet neråt på ditt ramrör.Jag har dragit en slang så högt upp det går under tanken men det verkar som att den blir fylld med olja som sedan rinner över??
Jag har gått upp i dimension på slangar och anslutningar, blir troligen mindre "tryck" i systemet då.Med en labyrint måste botten vara slät så oljan kan rinna tillbaks.
Kanske en tjockare slang från 1:ans cylinder till ramröret skulle hjälpa?
1-2st, "ovanför" varje ingång från resp. cylinderHur många plåtbitar skulle behövas svetsas dit?
I övre delen av glaset.. Motorn varm, låt gå på tomgång ca 10sek efter körning. Stäng av. Vänta lite, läs av med hojen ståendes plant och lodrätt.Undrar hur lite olja kan man ha i som minst?
Jepp, men inte för att åtgärda oljeproblematiken utan utrymmet för själlhusen. Det runda stjäl mindre plats än det fyrkantiga.På en bild syns ett hemma fixat ramrör, ett runt svart.
Har du provat flera lösningar?
Ja, jst nu kör jag med 2x40mm, det duger gott för våra toppar. Det är ett ersättningsspjällhus för dubbla Weber 40r. Rören mellan spjällhus och toppar byggdes på frihand i plåt. Spridarna sätter man i fästena på spjällhuset.Jag har eftermonterat insprut på min hoj, det sitter ett 47mm spjäll.
Har du 2 st 40mm?
Japp, om man inte vill ha spjällhusen i högerlåret... Man vinklar dem uppåt. Dock behöver inte ramröret ändras. 2dl tog jag bort.Är man tvungen att kapa i tanken för att få plats med just dessa?
Inte på min egen hoj, men min gode väns maskin går med det. Ingen större skillnad. Dock har han portade kanaler i topparna (som på nyare motorn) och det ger lite mindre drag i botten men mer effekt på topp.Har du provat någon annan storlek?, tex 45 ggr 2
Tycker jag inte, det kräver en ommappning av mjukvaran men annars var det rätt mycket "smidesjobb" och trycka på startknappen som gälldeÄr det svårt att få grejerna att fungera ihop?
Mycket! Jag använder basicfunktioner. Varvtal, hastighet, helljus blinkers.Är du nöjd med acewell instrumentet?
Vilka funktioner använder du?
Hoppas du inte tröttnat på mina frågor.
Det känns väldigt kul att någon lägger tid o ansträngningar för att dela med sig av sina erfarenheter. Tack Fettsnoken.
/ Tobbe
När jag tittar på dina bilder ser jag att du tidigare hade ngn pluttig variant på startapparat medan de senare har en kraftigare variant med fint svarvat lock osv. Är det den senare som gäller numer?
Jag har varken eller, större modellen fast med gjutet bronsfärgat lock som jag bara sett på årsmodell -05 o upp.
Funktionen känns inte klen på nåt sätt men vad jag förstår så brukar de tidiga modellerna knasa.
Jag har ingen historia på vad som gjorts vid på hojen men insprut sitter ju på o kopplingskåpan har öga för oljenivå vilket väl inte fanns -00.
/ T
Du har troligen samma storlek på startapparat som jag, det som skiljer är utseendet på locken. Mekaniskt ingen skillnad. Denna variant är problemfri vad jag vet. Är det gjutet highland i kopplingskåpan som på min nye modell?
Annars är det troligen den "gamla" kopplingen som sitter på, den är lite mindre men verkar inte vara nåt problem i alla fall.
Hej tobbe sadelmakare, när det begav sig fanns det en kille i åtvid som gjorde kåpor i kolfiber med highland logga.
//Rolf
Du har rätt. Det verkar bara vara locket som skiljer på starten. Rev isär o bytte packboxen bakom generatorn. Fasen vad den läckte olja. Hittade några svetsade reparationer i kåpan så det kanske tar tätt när gammelstarten pajar.
Kopplingen är gamla typen som du trodde.
Gillar Acewell datorn. Går dom att hitta här i Sverige till rimlig peng?
Tänkte slimma till hojen med lite nättare led-blinkare o led baklampa osv. En Acewell skulle ju smaka.
Massor med häftig projekttext och feta projektbilder...
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |