Projekt högländare Motard (bygge)

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Trevligt :) Men riv nu inte ner hojen innan jag har provat! :fyllisar
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Trevligt :) Men riv nu inte ner hojen innan jag har provat! :fyllisar

Givetvis, jag har ju införskaffat en extra uppsättning av allt, hojen behöver inte rivas för att trimmas :tummenupp Däremot är den numera ommappad och går MYCKET bättre och jämnare. Men även piggare!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Givetvis, jag har ju införskaffat en extra uppsättning av allt, hojen behöver inte rivas för att trimmas :tummenupp Däremot är den numera ommappad och går MYCKET bättre och jämnare. Men även piggare!

Ahaaa, extra grejor är bra. Jaså, mappat och donat? Så gött! Och du fick till botten också :tummenupp Du skulle kanske ta och bänka den nu så du vet vad den lämnar innan trimning? Vi ska ju till Skaune på måndag, så du kan ju höra med Mats då om han har tid att köra den några gånger i bänken någongång.

Förresten, damcykelägaren skulle wheela cykel på fyllan ikväll! Får fråga imorgon om han slog din wheelie :D
 

blackbirden

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Highland sport -99
Inte min dag idag

Va nu inte så negativ, skulle det mot förmodan rasa (lådan är jag rätt säker på tål det mesta) så är det ju bara att bygga upp igen. Så gör man väl alltid? :)

Hej där feta snoken, jag har följt den här tråden en tid och sett ditt bygge växa fram.
Jag är imponerad hur du får grejerna att funka.
Men, nu har i varjefall jag fått min växellåda att sluta fungera.
Ja i alla fall 5:an och 6:an ska ringa till highland på måndag har jag tänkt.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hej där feta snoken, jag har följt den här tråden en tid och sett ditt bygge växa fram.
Jag är imponerad hur du får grejerna att funka.
Men, nu har i varjefall jag fått min växellåda att sluta fungera.
Ja i alla fall 5:an och 6:an ska ringa till highland på måndag har jag tänkt.

Det va som he... jag har dock ett tips. Vissa lådor kan ha haft felaktig schimsning som då gör att man inte får i alla växlarna.
Eftersom 5:an resp. 6:an inte ligger på samma axel tror jag det handlar om skiftgaffel eller växelklocka om det inte är schimsningsfråga bara. Hur yttrar det sig? Stum eller "friläge", eller tvärlåst hjul? Är det så att inte 5:an går i är det färdigt med 6:an med ju.. Man kan kröka/tappa en "tand" på förarn inne med, inte helt orimligt om än ovanligt. Skulle gärna vilja pilla lite på din låda :tungan
 

blackbirden

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Highland sport -99
Nja , jag har råkat ut för att hitta friläge enstaka ggr mellan växlar förrut men inte tänkt så mycket på det utan bara skickat i nästa igen och då har det fungerat.
Nu har jag tappat 5,6:an helt.
Det är bara tomt efter 4:an.
Jag kan ändra pedalen men det finns ingen växel som tar vid.
Läste att det var bra att kontakta highland innan man började riva i grejerna eftersom de flesta felen på de gamla sport hojarna redan är kända??
Jag har även ett envist problem med olja som läcker från vevhusventilationen.
Det är väl mest när jag håller i lite grann men väldigt irriterande
Har du något tips?
Jag har sett att du har en flaska med kylvatten på sidan. Varför?
Jag har haft min highland i ett par år nu och har funderat på att byta eller få lite mer fart på åket.

Hade du kört mycket med din hoj innan din "uppgradering"?
:)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Låter som du har nått krångel med växelförarhistorian. De har säkert koll på det nere i Jönköping.

Läcker oljan ut i luftburken? Man kan behöva sätta in "skvalpskott" i ramröret där vevhusventilationen går, detta förhindrar att den puttar olja hela vägen.

Kylvattenflaskan fungerar som expansionskärl, det ser till att systemet alltid är fullt. Orginal så rinner överskottet ut. Om det skulle börja läcka nånstans är det lättare att se när flaskan blir tom :tummenupp

Har kört en bit över 800mil med den sen jag greja till den. Har fått en "nytändning" och börjat köra den mer och mer på sistone, en klart rolig hoj helt enkelt!
 

blackbirden

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Highland sport -99
Jag har provat det mesta utan resultat men det ser ut som du svetsat om ditt ramrör på en bild.
Skvalpskott, menar du en retur tillbaks på nått vis?
Har du inte alls detta problem?
Hojen blir lägre fram med motard hjulen = ett planare ramrör.
Problemet är mindre när offroadhjulen är på.
Jag har funderat på att sänka hojen ett par cm bak..
Har du testat med dina olika baksvingar??

Kylvattnets expansionskärl brukar väl oftast sitta i ovankant eller i jämnhöjd med kylaren?

Jag tror att de flesta uppgraderingarna är gjorda på min hoj utom den du gjorde med kamlagringen.
Bör det göras ifall man ska byta till dubbla spjäll och plana topparna med tanke på högre varvvilja och påfrestningar?

Jag är annars nöjd med min highland, jag åker inte så mycket hoj som förr pga hus och barn så jag vill ha något rejält och skoj när det väl blir av.
Har inte så mycket tid i garaget heller utan tycker det är synd att det inte finns något färdigt uppgraderings paket för o få lite extra klipp i motorn.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har provat det mesta utan resultat men det ser ut som du svetsat om ditt ramrör på en bild.
Skvalpskott, menar du en retur tillbaks på nått vis?
Man lägger in skiljeväggar i ramröret, så att oljan inte kan kastas ut. Däremot ventileras vevhusångor som de ska. Tänk dig att man snittar röret underifrån, lägger i en plåtbit och svetsar ihop. Då blir det en "labyrint" inuti som hindrar oljan från att rinna ut i burken, utan rinner således tillbaks igen.
Har du inte alls detta problem?
Nej, inte numer.
Hojen blir lägre fram med motard hjulen = ett planare ramrör.
Problemet är mindre när offroadhjulen är på.
Jag har funderat på att sänka hojen ett par cm bak..
Har du testat med dina olika baksvingar??
Jepp, det är sant, jag kör nu med den lägre baksvingen vilket gör att geometrin blir ungefär den samma som med offroadhjul. På samma vis blir hojen mindre nervös och mer kontrollerbar i högre hastighet. Inga vobbeltendenser.
Kylvattnets expansionskärl brukar väl oftast sitta i ovankant eller i jämnhöjd med kylaren?
Så ser det ut om man har ett övertryckslock i expansionskärlet, nu sitter det locket på kylaren och min flaska på slangen efter locket (överrinningslangen). Då fungerar det såhär. Så är det konstruerat på gamla bilar och en del japanska.

Jag tror att de flesta uppgraderingarna är gjorda på min hoj utom den du gjorde med kamlagringen.
Bör det göras ifall man ska byta till dubbla spjäll och plana topparna med tanke på högre varvvilja och påfrestningar?
Behövs och behövs, den är nyttig oavsett. Denna uppgradering är "egenpatentare" och inget som gjorts från tillverkarhåll. Däremot är problemet borta på nyare modeller. Man kan faktiskt nöja sig med att göra en axeltapp som är längre och som låses med skruven i toppen. Inte tvunget att lagra den i kamtransmissionskåpan
Jag är annars nöjd med min highland, jag åker inte så mycket hoj som förr pga hus och barn så jag vill ha något rejält och skoj när det väl blir av.
Har inte så mycket tid i garaget heller utan tycker det är synd att det inte finns något färdigt uppgraderings paket för o få lite extra klipp i motorn.
Ha lite tålamod så tror jag det kommer ett "bolt-on" kit, man kan ju alltid hoppas :)
 

blackbirden

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Highland sport -99
Tja, idag när jag skulle testa så fungerade 5,6:an igen???
Verkar inte riktigt tillförlitligt.

Måste motorn klyvas om det är växelföraren?
Eller räcker det att demontera kopplingen?

Jag har sett att du tom har utloppet neråt på ditt ramrör.Jag har dragit en slang så högt upp det går under tanken men det verkar som att den blir fylld med olja som sedan rinner över??
Med en labyrint måste botten vara slät så oljan kan rinna tillbaks.
Kanske en tjockare slang från 1:ans cylinder till ramröret skulle hjälpa?
Hur många plåtbitar skulle behövas svetsas dit?
Undrar hur lite olja kan man ha i som minst?
På en bild syns ett hemma fixat ramrör, ett runt svart.
Har du provat flera lösningar?

Jag har eftermonterat insprut på min hoj, det sitter ett 47mm spjäll.
Har du 2 st 40mm?
Är man tvungen att kapa i tanken för att få plats med just dessa?
Har du provat någon annan storlek?, tex 45 ggr 2
Är det svårt att få grejerna att fungera ihop?

Är du nöjd med acewell instrumentet?
Vilka funktioner använder du?

Hoppas du inte tröttnat på mina frågor.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tja, idag när jag skulle testa så fungerade 5,6:an igen???
Verkar inte riktigt tillförlitligt.
Måste motorn klyvas om det är växelföraren?
Eller räcker det att demontera kopplingen?
Det beror på var felet sitter, om det är växelföraren som styr växel"trumman" kommer man åt den utan att klyva. Är det schimsning mellan drev eller skiftgaffel behövs det klyvas. Tror du ser ungefär hur det ser ut på mina bilder i projektbygget.
Jag har sett att du tom har utloppet neråt på ditt ramrör.Jag har dragit en slang så högt upp det går under tanken men det verkar som att den blir fylld med olja som sedan rinner över??
Ja, eller så skjuter den över olja från nån cylinder till luftburksröret.
Min kan dock få för sig att kasta ut lite olja när man kör med hög vinkel vid bakhjulsåka. Oftast sker det när man har lite mer än max olja.
Med en labyrint måste botten vara slät så oljan kan rinna tillbaks.
Kanske en tjockare slang från 1:ans cylinder till ramröret skulle hjälpa?
Jag har gått upp i dimension på slangar och anslutningar, blir troligen mindre "tryck" i systemet då.
Hur många plåtbitar skulle behövas svetsas dit?
1-2st, "ovanför" varje ingång från resp. cylinder
Undrar hur lite olja kan man ha i som minst?
I övre delen av glaset.. Motorn varm, låt gå på tomgång ca 10sek efter körning. Stäng av. Vänta lite, läs av med hojen ståendes plant och lodrätt.
(Att läsa av när den stått ger alltid för låg nivå då oljan smiter in i vevhuset..)
På en bild syns ett hemma fixat ramrör, ett runt svart.
Har du provat flera lösningar?
Jepp, men inte för att åtgärda oljeproblematiken utan utrymmet för själlhusen. Det runda stjäl mindre plats än det fyrkantiga.
Jag har eftermonterat insprut på min hoj, det sitter ett 47mm spjäll.
Har du 2 st 40mm?
Ja, jst nu kör jag med 2x40mm, det duger gott för våra toppar. Det är ett ersättningsspjällhus för dubbla Weber 40:eek:r. Rören mellan spjällhus och toppar byggdes på frihand i plåt. Spridarna sätter man i fästena på spjällhuset.
Är man tvungen att kapa i tanken för att få plats med just dessa?
Japp, om man inte vill ha spjällhusen i högerlåret... Man vinklar dem uppåt. Dock behöver inte ramröret ändras. 2dl tog jag bort.
Har du provat någon annan storlek?, tex 45 ggr 2
Inte på min egen hoj, men min gode väns maskin går med det. Ingen större skillnad. Dock har han portade kanaler i topparna (som på nyare motorn) och det ger lite mindre drag i botten men mer effekt på topp.
Är det svårt att få grejerna att fungera ihop?
Tycker jag inte, det kräver en ommappning av mjukvaran men annars var det rätt mycket "smidesjobb" och trycka på startknappen som gällde :tummenupp
Är du nöjd med acewell instrumentet?
Vilka funktioner använder du?
Mycket! Jag använder basicfunktioner. Varvtal, hastighet, helljus blinkers.
Tänkte gjort nån oljetryckskontakt men det har inte blivit av än...
Hoppas du inte tröttnat på mina frågor.

Absolut inte! Hjälper gärna en likasinnad :)

/Johan
 

Sadelmakaren

Bob Log III
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Åtvidaberg
Hoj
2000 Highland 950. 1978 Yamaha Xs 500 Dirttrack. 2000 Honda Xr 600. 1978 Yamaha Fs1
Hej på er. Fantastiskt bra o informativ tråd detta.

Jag köpte mig i vintras en Outback -00 osedd över telefon bara för att hojen är ett så kul koncept.
Jag hinner dessvärre inte köra så mycket som jag vill (har en bäbis att leka med oxå) o nu så har stackaren börjat trycka olja ut i svänghjulskåpan.
Det går säkert att ordna till men man blir ju sugen på att fixa så himla mycket när man sett vad snoken så logiskt har uppdaterat o fixat på sin hoj.

Det diskuterades sidokåpor och då jag fick med dubbla uppsättningar så satte jag sticksågen i ett par och fick faktiskt till en slank variant lik de senare årsmodellernas plast. Behövde inte ens lacka om utan bara försegla snittytan. Lägger in en bild när jag hittat kameran.

Det känns väldigt kul att någon lägger tid o ansträngningar för att dela med sig av sina erfarenheter. Tack Fettsnoken.

/ Tobbe
 

Sadelmakaren

Bob Log III
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Åtvidaberg
Hoj
2000 Highland 950. 1978 Yamaha Xs 500 Dirttrack. 2000 Honda Xr 600. 1978 Yamaha Fs1
När jag tittar på dina bilder ser jag att du tidigare hade ngn pluttig variant på startapparat medan de senare har en kraftigare variant med fint svarvat lock osv. Är det den senare som gäller numer?
Jag har varken eller, större modellen fast med gjutet bronsfärgat lock som jag bara sett på årsmodell -05 o upp.
Funktionen känns inte klen på nåt sätt men vad jag förstår så brukar de tidiga modellerna knasa.
Jag har ingen historia på vad som gjorts vid på hojen men insprut sitter ju på o kopplingskåpan har öga för oljenivå vilket väl inte fanns -00.
/ T
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
När jag tittar på dina bilder ser jag att du tidigare hade ngn pluttig variant på startapparat medan de senare har en kraftigare variant med fint svarvat lock osv. Är det den senare som gäller numer?
Jag har varken eller, större modellen fast med gjutet bronsfärgat lock som jag bara sett på årsmodell -05 o upp.
Funktionen känns inte klen på nåt sätt men vad jag förstår så brukar de tidiga modellerna knasa.
Jag har ingen historia på vad som gjorts vid på hojen men insprut sitter ju på o kopplingskåpan har öga för oljenivå vilket väl inte fanns -00.
/ T


Du har troligen samma storlek på startapparat som jag, det som skiljer är utseendet på locken. Mekaniskt ingen skillnad. Denna variant är problemfri vad jag vet. Är det gjutet highland i kopplingskåpan som på min nye modell?
Annars är det troligen den "gamla" kopplingen som sitter på, den är lite mindre men verkar inte vara nåt problem i alla fall.
 

blackbirden

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Highland sport -99
Motorskyddsplåt

Hej tobbe sadelmakare, när det begav sig fanns det en kille i åtvid som gjorde kåpor i kolfiber med highland logga.
Frän grej men jag har inte numret kvar men du kanske känner han??
Minns inte heller om vi pratade om vad de skulle kosta??
Jag har också småbarn så jag åker inte mycket, men blir klart inspirerad av feta snoken //Rolf
 

Sadelmakaren

Bob Log III
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Åtvidaberg
Hoj
2000 Highland 950. 1978 Yamaha Xs 500 Dirttrack. 2000 Honda Xr 600. 1978 Yamaha Fs1
Du har troligen samma storlek på startapparat som jag, det som skiljer är utseendet på locken. Mekaniskt ingen skillnad. Denna variant är problemfri vad jag vet. Är det gjutet highland i kopplingskåpan som på min nye modell?
Annars är det troligen den "gamla" kopplingen som sitter på, den är lite mindre men verkar inte vara nåt problem i alla fall.

Du har rätt. Det verkar bara vara locket som skiljer på starten. Rev isär o bytte packboxen bakom generatorn. Fasen vad den läckte olja. Hittade några svetsade reparationer i kåpan så det kanske tar tätt när gammelstarten pajar.
Kopplingen är gamla typen som du trodde.
Gillar Acewell datorn. Går dom att hitta här i Sverige till rimlig peng?
Tänkte slimma till hojen med lite nättare led-blinkare o led baklampa osv. En Acewell skulle ju smaka.
 

Sadelmakaren

Bob Log III
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Åtvidaberg
Hoj
2000 Highland 950. 1978 Yamaha Xs 500 Dirttrack. 2000 Honda Xr 600. 1978 Yamaha Fs1
Hej tobbe sadelmakare, när det begav sig fanns det en kille i åtvid som gjorde kåpor i kolfiber med highland logga.
//Rolf

Tjena Blackbirden.
Aha, jo jag kände en kille som startade eget inom kolfiberjox för ett tiotal år sedan. Kanske kan knyta kontakten igen. Det lär vara kostsamma bitar dock.
Trevligt med fler Högländare i trakten. :D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Du har rätt. Det verkar bara vara locket som skiljer på starten. Rev isär o bytte packboxen bakom generatorn. Fasen vad den läckte olja. Hittade några svetsade reparationer i kåpan så det kanske tar tätt när gammelstarten pajar.
Kopplingen är gamla typen som du trodde.
Gillar Acewell datorn. Går dom att hitta här i Sverige till rimlig peng?
Tänkte slimma till hojen med lite nättare led-blinkare o led baklampa osv. En Acewell skulle ju smaka.

http://www.lqt-racing.se/ är Acewell ÅF. Bakljus i LED har ex www.Bikeshop.se som passar fint på våra hojar (Ducati Monster ska du leta efter). De har nog blinkers med.

=)
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Massor med häftig projekttext och feta projektbilder...

FettSnok,

är på jakt efter en ny hoj då min Triple blev nedtvingad i ett dike av ett rådjur och inte mår så bra längre.
Har alltid varit sugen på en motard, och nu börjar det verkligen klia i fingrarna.

Har kikat en del på XR650, KTM 660 samt KTM 625, och efter att ha läst igenom din tråd idag har jag även fått upp intresset för Highland. :p

Du verkar ju känna motorerna utan och innan, samt verkar vara en sådan som wheelar mycket (likt mig), så du kanske kan svara på hur bra Highlanden tål wheelies?

Problemen generellt sett när det gäller wheelies och olja är väl (om jag förstått det rätt):
-Pickupen sitter i framkant av tråget, vilket leder till att ingen olja går upp i toppen eller någon annanstans för den delen. ("Oil starvation", som det pratas om på forum ibland.)
-Återrinning sker i framkant av toppen, vilket leder till att den olja som kommer upp flyter bak i toppen och ligger där och skvalpar. (Detta har jag aldrig läst om på internet, däremot har jag hört talas om det.)

Vore tacksam för svar,

Petter
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top