Projekt haschbobber - xs750

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja jag vettefan, känner inga såna där tynga snubbar va..! :D
uploadfromtaptalk1440277675302.jpg
16 mil upp igenom bohuslänet gick smärtfritt idag, fick reda på att reserven inte existerar. Dumma kran..
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Brummbrumm!
https://youtu.be/8gN7caStFRk
Drog på lite innan det här och den lättade fan på framhjulet på tvåan.. pauwveruuuiliis på en 36 år gammal hembyggd härk är inte dåligt.. får se till att köra in den ordentligt så jag kan med att dra fullt..
 
Last edited:

BennyBoner

Ny medlem
Gick med
25 May 2015
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
Triumph T120 -70, Vespa 180ss -66 BSA M21 -47, Honda XR500r -84
Underbart att se underverket på vägen! Nu är det bara att börja kapa i styrhuvudet, fräsa nya kronor och förlänga gaffeln.

Angående diskussionen ovan om föreskrifter och så och där någon varit med om strängt mätande på en 77:a vid besiktning så säger det inte så mycket. Tyvärr har besiktningspersonerna sämre koll än rimligt på vad som gäller. På min Traja (1970) har jag vid olika tillfällen fått ombesiktning på avsaknad av hastighetsmätare, helljusindikator samt bromsljus. Inget av det är något jag behöver ha på den. Och efter överklagan fått rätt.

Jag har däremot fått igenom hojar med glappande bakhjulslager (två gånger, två olika hojar), ett fullkomligt livsfarligt glappande svinglager, en framlykta som pekade mot stjärnorna, frambroms som inte var ordentligt luftad (hann inte fixa...), bakbroms som nöp och låste upp bakhjulet om bromsade hårt, blinker som inte blinkade under 1500 varv samt med en eker som var av i bakhjulet.

Om man vill veta vad som gäller gör man enligt min erfarenhet och åsikt (man kan så klart vara av en annan åsikt) bäst i att läsa här http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr023.pdf
För på besiktningsstationen får man vara glad om dom vet att bromsen sitter på vänstersidan.

Ber nu herr T-tössk :kär om ursäkt om jag kapar hans tråd en smula...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Så är det ju såklart. Oftast är dom idioter. Du har ju hört om min förra chopper som fick underkänt pga korrekt mängd olja i gafflarna.
Förra xs'n gick igenom med 2 av 3 bromsok stenhårt fastrostade osv osv..
Sen vettef-n om jag gitter fräsa ut några nya kronor i vinter, det får nog nån som kan göra. Begriper mig inte på tockna dära maskiner.
Tolle dehnisch eller vad hette han?
Han kan få fixa billiga kronor till mig!
Och det var varmt, ok? :D
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tackar!
Härnäst på listan blir att fixa frigången för bakhjulet.
Kände mig lite boxad i njurarna när däcket small i i guppen..

Visste ju om detta men det glömdes bort i all hast.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Blir en rörbit och lite förstyvningar istället..

Passar på att fixa fästen till bakstänka och sidokåpor när jag ändå är igång.
Bara jag kommer ihåg att skaffa argon till helgen..
 

BennyBoner

Ny medlem
Gick med
25 May 2015
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
Triumph T120 -70, Vespa 180ss -66 BSA M21 -47, Honda XR500r -84
Ett litet exempel på sådant man kan tycka borde kontrolleras på besiktningen... :banana
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ett litet exempel på sådant man kan tycka borde kontrolleras på besiktningen... :banana
Äh dom har ju fullt upp med att kolla e-märkning på blinkers och sånt viktigt.
Gubben kollade inte ens om jag hade tuta!
Tror inte frigången märktes på rundan runt besiktningen heller.. han var mest glad att han slapp starta den själv ?
 

BennyBoner

Ny medlem
Gick med
25 May 2015
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
Triumph T120 -70, Vespa 180ss -66 BSA M21 -47, Honda XR500r -84
Han blev gissningsvis så bländad av bronstronens skönhet att han lite tappade koncepterna. Fullt förståeligt.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Fick fixat svetseriet i helgen, massa små förstyvningar undangömt där där som under alltsammans
uploadfromtaptalk1441627405936.jpg
 

BennyBoner

Ny medlem
Gick med
25 May 2015
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
Triumph T120 -70, Vespa 180ss -66 BSA M21 -47, Honda XR500r -84
Elegant som alltid när herrn är i farten! Kan ju också behöva en del stabilitet för att hantera de väldiga krafter som du klämt fram ur den där trippeln.
Vad har den för cyl. volym och komp nu? Om du vet? Bytte du kammar också?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Den ska väl ha en bit över 10:1, kanske 10,5:1 och 896cc..?
Stjärtdynon säger: Enorm effektökning, säkert 70 (!!!!!@@@!!!) Bakhjulshästar!!!
Kammarna blev lagda på is eftersom jag inte hade tillräckligt med is i magen för att skrämma ur ännu mer pulver ur en zombiemotor som väckts från döden efter 28 år i lådor med metoder värre än frankensteins och motordelar från 3-4 olika kontinenter..
Nu nojar jag nog mest över ev. spån i sumpen. Vilket gudskelov ännu uteblivit.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Är våldsamt sugen på att få igång laddningen igen så jag kan ut och glida i de vackra höstfärgerna på bronstronen.. vill ju ha det värsta av barnsjukdomarna urskakade innan jag ger mig på några långgaffelidéer..
 

BennyBoner

Ny medlem
Gick med
25 May 2015
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
Triumph T120 -70, Vespa 180ss -66 BSA M21 -47, Honda XR500r -84
Ja fy satan vad fint det hade varit med en hoj så här på sensommaren här oppe i huvudstaden.

En sån här
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=70-363-61&toc=19084

Och en sån här http://www.bikeparts.se/produkter/t...ljer-laddning/zenerdiod-jord-12-v-tri-79.html

Så är du ute på vägen igen sen!

Eller http://www.ettansmopeder.se/product/voltregulator-lifan
Fast just den där ser ut att vara 2-fas och du har väl 3-fas alternator? Kanske kolla med Z vad han har på jöbbet...
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top