Projekt R6-Race

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
-UNDER CONSTRUCTION-


-UPDATES-

# 20 November. Sid2, inlägg 23,24 och 26... Maaaasssa bilder!
# 26 November Sid3 Nya kåpor, glasfiber, spackel osv...
# 28 December Sid5 Helt nya krashkåpor, helhetsbilder. Samt luftkanalsbygge...​

Nu så... Detta projekts syfte är att jag ska kunna dela med mig av de mot- och medgånger jag kommer att mötas av under denna konvertering av en klotad gat-reggad R6:a till en bankittad sådan!

Kommer förmodligen fylla på dom två sista listorna vartefter. Men när någonting är fixat kommer det att strykas under, samt läggas till i "fixat" listan...

Vad måste införskaffas inför licensurs och inledande träningar nästa år?
Först och främst så behöver jag:
# huvudbromscylinder komplett med behållare och bromshandtag
# höger samt vänster clip-on
# justeringsknopparna till framgaffeln
# höger fotpinne
# krashkåpor
# bromsbelägg fram
# sadelgummi
# kåpglas

Vad behöver fixas och ALTERNATIVT köpas?

# tanken ska med hjälp av en snäll granne försökas fixas till, går det inte att få det "tillräckligt" schysst får jag överväga att köpa ny..
# kåpstaget är i tre delar just nu och har lämnats iväg till en annan granne för att se om det går att svetsa, går det inte så köpar jag antingen ett orginal från ebay eller ett rejs-stag..

Vad vill jag ha/köpa?

# enskild dödare och gashandtag
# en egengjord avgashållare
# renthal diamond handtag
# däcksvärmare

Fixat=

# huvudbromscylinder komplett med behållare och bromshandtag
# tanken är svetsad, spacklad och primad
# köpt ett par renthal handtag
# krashkåpor. bakdelen är lackad och klar
# justeringsknopparna till framgaffeln
# kåpglas
# fotpinnar
# höger samt vänster clip-on
# sadelgummi
# Dels fick jag mitt orginalkåpstag lagat. Men så har jag också köpt ett helt nytt.

Eftersom man inte kan ha hur många bilder som helst i varje enskilt inlägg så kommer härefter uppdateringarna ligga som vanliga inlägg i tråden. Ska försöka skriva här i första inlägget vart uppdateringarna ligger så ni slipper bläddra... Men jag lägger upp några bilder från början så ni ser vad jag började med.

yzfr6002.jpg

yzfr6006_copy1.jpg

yzfr6016_copy1.jpg

yzfr6012_copy1.jpg



Glöm inte att kommentera och fylla på med saker jag glömt!

/tvålen AKA Sebastian
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika


Men om det är en annons så är det väll rekomendabelt att lägga den där den hör hemma?
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
MagnusK skrev:

Jag listade ut det...

MagnusK skrev:
2570562


Men om det är en annons så är det väll rekomendabelt att lägga den där den hör hemma?

Va? Annons är det garanerat inte. Snarare ett projekt som ligger i hojbyggen...
 
Last edited:

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Mr Helmut skrev:
2570670 Hur har du tänkt fixa till framdämparen?

Köpa nya justeringsknoppar! Dom kan man köpa begagnat och det är inget fel på restan av gaffeln...
 

Henric

Fallit tillbaka i sporthojträsket...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Bromma
Hoj
Ingen just nu
Är du säker på att gaffeln är rak? Med dom märkena kan man inte vara säker.
Jag har själv krokat till 3 st framgafflar på just R6 så jag vet hur veka innerbenen är och att man ofta inte kan se med blotta ögat om framgaffeln är krokig.

Av med gaffelbenen och rulla dom på en plan yta som du vet är plan och kolla. Är dom krokiga kan dom i sämsta fall låsa sig under kraftig inbromsning, och det vill man inte vara med om. Och i vissa fall har jag inte kunnat själv konstatera att dom varit krokiga utan min stötdämparverkstad har sett det när dom kört mätklocka.

Vet att vissa skiter i om gaffeln är lite krokig, och även att ngn försökt rikta men det skulle jag personligen aldrig chansa på.

Annars, Grattis till ett bra köp!! :yoparty
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Jag och farsan är nästan hundra på det! Motorcykeln har inte slagit i någonting när den klotades, alltså bara glidit på asfalten. Enligt säljaren så slog han runt när han körde på bakhjulet, vartefter han satt på knä och gled bredvid hojen, som han senare, i ren chock försökte räta upp medans dom fortfarande gled. Det resulterade ju i att däcken fick fäste och kastade runt motorcykeln så att toppen av gaffeln fick sig en törn.

Vi har kollat om den spårar och det gör den. Den drar inte heller mot något håll är man kör och allting känns normalt. Men som sagt ska jag köpa nya justeringsknoppar och där lär benen åka av för att få sig en liten koll....

Men jag tror inte det är någon fara :)

Tack! :tuttar
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Update

Idag har jag fått hjälp av miun granne att både slå ut bucklorna och svetsa igen hålet i tanken! :tuttar Har även börjat spackla lite och det blir tokbra!
Bilder kommer ikväll...

Overandout..
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
vad du vill ha,styrdämpare för att parera crossdäcken på hojen...
kraschpuckar på hojen så du slipper göra om ditt arbete efter du vurpat på crossdäcken för att du var envis:tummenupp
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Slappa skrev:
2585372 Svetsa i en bensintank?:brinnerup

Upprepade fyllningar och urtömmingar med vatten och avfettning, fast urblåses med tryckluft efter det... Sedan i med argon gas under svetsningen! :tummenupp
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
UPDATE 8 November 2006

Se första inlägget​
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
tvålen skrev:
2599561
UPDATE 8 November 2006

Se första inlägget​

Kanske blir roligare att läsa tråden om du postar bilder vartefter så man kan se resultatet från början till slut.

Tänk på att repor syns jävligt väl igenom lacken:näsblod

Såg bra ut:tummenupp
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Mr Helmut skrev:
2599575 Kanske blir roligare att läsa tråden om du postar bilder vartefter så man kan se resultatet från början till slut.

Tänk på att repor syns jävligt väl igenom lacken:näsblod

Såg bra ut:tummenupp

Ja, självklart är det roligare.. Men man kan bara ha max 17 bilder i tråden! :mad:

Jag får fixa nya inlägg med bilder istället... Men det orkar jag inte nu :rolleyes:

Sen så är det inte en enda synlig repa... :)

Tack! :pannkyss
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top