Viktor L
Moderator
Med Kawasaki Z1000 Mk.II projektet mer eller mindre färdigt efter framgaffelbytet (förutom diverse småfix) så är det väl hög tid att börja med nästa projekt som står i garaget.
Fanns tre möjliga projekt att pilla med.
Kawasaki GPz900R från 1987 med ZRX1200S motor.
Moto Martin specialram från 1980 med Suzuki GS/GSX motor.
Suzuki GS1000E från 1980.
Debatterade lite fram och tillbaka och kom fram till att GS1000E:n vore roligast att få ut på gatan. Kan aldrig ha för många åtta-ventils radfyror! Största anledningen att jag inte börjar med dom andra är att jag inte har alla delar jag vill införskaffa samt att dom är lite mer omfattande projekt, speciellt Moto Martin projektet.
Hur som haver, tanken är i stort att ge denna Suzuki samma "overhaul" som Kawasakin fick fast på en lite stramare budget. Jag har egentligen alla delar till projektet hemma förutom framgaffel, förgasare och ett vettigt avgassystem. Gaffel kommer jag åka och hämta nu till veckan hos Katana83 (samt lite annat jox), rätt vad det är har han kanske några förgasare liggande, om inte så är det något man kan införskaffa senare.
Hade sedan tidigare plockat ut motorn ur ramen då tanken ursprungligen var att använda denna som en donatorhoj till Moto Martin-ramen. Rensade bort resterande lösa delar på ramen samt elsystemet så man får en bättre överblick på vad man har att arbeta med.
Hojen är tack och lov i princip oförstörd förutom den sunkiga lacken samt lite små-klipp i elsystemet. En del av mig tycker det är lite synd att bygga om men den andra delen i mig vet hur trevliga dessa blir att köra med modern fjädring och bromsar. Essensen av hojen ska dock bevaras och utseendet med kåpor kommer vara som original!
Med det sagt, vad ska göras då? Lite sånt här bland annat.
Det finns rum för förbättring på dessa hojar så varför inte passa på när man river ner den till skruvnivå? Ska göras lite förstärkningar kring styrhuvudet samt mellan ramrören över svinginfästningen också.
Funderar fortfarande på om jag ska dit med någon kåpa fram. Har en fin Shoei kåpa liggande som passar väldigt bra men har även en Suzuki GS1000S kåpa liggande. Återstår att se om dessa kommer till användning eller om det bara blir ett vanligt 7" lyse fram utan kåpa.
Färgsättning är inte spikat men lutar åt guld eller svarta fälgar sen hojen i klassiska röda och vita Yoshimura färgerna som Wes Cooley körde med i Superbike med svarta sidokåpor.
Håller just nu på att laborera med stötdämparna bak. Kommer flytta övre infästningarna lite framåt för att kompensera dom längre dämparna men även få lite mer luft runt bakhjulet och bättre "stuk" på hojen.
Mer dyker nog upp i veckan efter jag varit och handlat framgaffel och diverse!
Fanns tre möjliga projekt att pilla med.
Kawasaki GPz900R från 1987 med ZRX1200S motor.
Moto Martin specialram från 1980 med Suzuki GS/GSX motor.
Suzuki GS1000E från 1980.
Debatterade lite fram och tillbaka och kom fram till att GS1000E:n vore roligast att få ut på gatan. Kan aldrig ha för många åtta-ventils radfyror! Största anledningen att jag inte börjar med dom andra är att jag inte har alla delar jag vill införskaffa samt att dom är lite mer omfattande projekt, speciellt Moto Martin projektet.
Hur som haver, tanken är i stort att ge denna Suzuki samma "overhaul" som Kawasakin fick fast på en lite stramare budget. Jag har egentligen alla delar till projektet hemma förutom framgaffel, förgasare och ett vettigt avgassystem. Gaffel kommer jag åka och hämta nu till veckan hos Katana83 (samt lite annat jox), rätt vad det är har han kanske några förgasare liggande, om inte så är det något man kan införskaffa senare.
Hade sedan tidigare plockat ut motorn ur ramen då tanken ursprungligen var att använda denna som en donatorhoj till Moto Martin-ramen. Rensade bort resterande lösa delar på ramen samt elsystemet så man får en bättre överblick på vad man har att arbeta med.
Hojen är tack och lov i princip oförstörd förutom den sunkiga lacken samt lite små-klipp i elsystemet. En del av mig tycker det är lite synd att bygga om men den andra delen i mig vet hur trevliga dessa blir att köra med modern fjädring och bromsar. Essensen av hojen ska dock bevaras och utseendet med kåpor kommer vara som original!
Med det sagt, vad ska göras då? Lite sånt här bland annat.
Det finns rum för förbättring på dessa hojar så varför inte passa på när man river ner den till skruvnivå? Ska göras lite förstärkningar kring styrhuvudet samt mellan ramrören över svinginfästningen också.
- Förstärka ramen där det är relevant.
- Förstärka svingen (alternativt byta till Suzuki GSX1100 alu-sving och förstärka den).
- Byta framgaffel (Suzuki GSX-R1100 80-tal).
- Byta bromsar (Suzuki GSX-R1100 80-tal).
- Byta fälgar (Laverda Mirage 1200 18").
- Byta stötdämpare (Kawasaki ZRX1200R)
- Rensa bort "onödigt skrot" från ramen (bakre fotpinnar, centralstöd, etc.)
Funderar fortfarande på om jag ska dit med någon kåpa fram. Har en fin Shoei kåpa liggande som passar väldigt bra men har även en Suzuki GS1000S kåpa liggande. Återstår att se om dessa kommer till användning eller om det bara blir ett vanligt 7" lyse fram utan kåpa.
Färgsättning är inte spikat men lutar åt guld eller svarta fälgar sen hojen i klassiska röda och vita Yoshimura färgerna som Wes Cooley körde med i Superbike med svarta sidokåpor.
Håller just nu på att laborera med stötdämparna bak. Kommer flytta övre infästningarna lite framåt för att kompensera dom längre dämparna men även få lite mer luft runt bakhjulet och bättre "stuk" på hojen.
Mer dyker nog upp i veckan efter jag varit och handlat framgaffel och diverse!