Projekt X. Eller; "Om att börja i rätt ände"...

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
:va Vad fan menar karln med den rubriken:confused:

Såhär är läget! Jag har i många år skruvat bil med minskande glöd, tycker själva arbetet är roligt men det är allt tjafs runtomkring som jag börjar tröttna på. Laga andras fusklagningar mm..

Så nu har jag sålt allt vad bilar heter och tänker påbörja ett hojprojekt. MEN, och det är ett men med stort M, jag tänker för en gångs skull börja i rätt ände! Inte som jag oftast gör; köper en bil/mc jag tycker är frän, sedan börjar jag fundera på vad jag vill/kan göra av den...

Så nu har jag börjat i andra änden! Jag vet vad jag skall bygga, eller iaf en grundtanke därikring!

so-cal-streettracker-5.jpg
Nu påstår jag inte att jag på ngt vis kommer komma nära denna kvalitet i bygget men det är iaf en inspirationsbild!

Så, vart är jag nu då?
Jag har bestämt grunderna i mitt projekt och de är som följer;
  • 70-talare alt tidigt 80-tal
  • 400-750cc
  • 2-3 cyl radmotor
  • så enkel konstruktion som möjligt
  • Kickstart minimalt med el.
  • Körbart grundobjekt

Så letar jag efter en bra grundplåt att skruva på! Så jag behöver jag era råd/tips om vad jag börja mitt projekt med!

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Hoj
Snor du mitt namn på projekttråden :skrämd
(Det är lugnt faktiskt :) )

Inget 4-cylindrigt?

Say woot? Gjorde jag, men kollade ju hojbyggen kategorin innan. Sorry isf! Byter gärna namn om det är så!

Nja, tycker ofta 4:eek:rna ser så bulkiga ut, blir ofta så långa på tvärsen. Är ute efter att bygga en hoj som ser hyfsat "nätt" ut. Men motbevisa mig gärna! Är färsk på det här med mc så jag är ute efter så mkt input som möjligt!

Triumphen? Ja det hade varit ngt! Tror dock inte min budget håller för det!

Glömde skriva det i första inlägget;
Pris för grundämne Max 10'

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Hoj
Affar
Annars kan du ju försöka hitta en sportster, om du prutar hårt kanske du kan hitta en under tjugo, det dyrare inköpspriset kanske du kan räkna hem på ett ev. försäljningspris...

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Hoj
Hmm, så är det kanske. Ljudet är trots allt viktigt!

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
En flat track hoj (ser så ut på bilden) är i mitt huvud lätt, smal och vass. Lite ettrig. Gärna tvåtakt och snygga pipor. Så en RD350 hade jag nog byggt på. Finns några på blocket för runt 18000 men det kanske kommer fler snart till andra priser. Vad vet jag. Eller så är du en duktig prutare :)

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Hoj
Jopp, stämmer gott, en flat track (alt street track) är vad jag tänkt bygga.

Det är precis som du säger, därför jag ville ha en nätt hoj. Som du säger hade tt varit det roligaste. Har jättedålig koll på dessa tidiga hojar. Har även övervägt att använda en 125/250 tt just för smidighetens skull. Har dock varit lite rädd för att de inte blir så roliga att köra med den lilla motorn. Har en gt 125 som jag kan köpa till ett riktigt bra pris här i stan om jag vill.
1974_GT125L_blue_side_450.jpg

Rent estetiskt tror jag den kan bli klockren men det skall vara kul att köra också!

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin