Forumet vimlar ju av alla typer av arbetsgrupper så jag tänkte att jag får nog ganska bra svar här i ämnet.
Om man jobbar som projektledare, vilket är en luddig beskrivning, vad har man för utbildning eller erfarenhet allt som oftast?
Ni som jobbar som det, är ni den med yttersta ansvaret eller kan ni lägga över skulden på någon annan när det skiter sig?
Jobbar ni flera i grupp och hur många projekt ansvarar ni för på samma gång/hur många personer jobbar med projekten?
Anledningen till att jag frågar är för att jag känner mig osäker på mina egna kunskaper inom området och jag har funderar på om jag kan gå någon utbildning eller dylikt för att känna mig mindre osäker.
För ett år sedan lite drygt så började jag dra åt detta hållet av en ren slump från att tidigare bara ha haft två anställda som jag jobbade tillsammans med, allting funkade hur bra som helst och jag hade inga planer på att ändra något inom kort.
Nu får jag uppdraget att sköta allt från projektering till arbetsmiljöplaner, säkerhet, beställningar, utföranden, kvalitetskontroller osv. Största anledningen till att jag antog det hela är ju självklart pengarna och säkerheten de medför men sen viljan av att utvecklas och lära sig nya saker istället för att fastna i gamla spår.
Det är väldigt kul och utmanande men hela tiden har jag den där gnagande känslan i bakhuvudet att jag inte riktigt kan vara säker på att jag gör rätt.
Slutresultaten säger att jag gör det men det måste ändå gå att förbättra tonvis med delar av det hela då jag inte har vare sig utbildning eller tidigare erfarenhet av projekt i denna storlek.
Så vad är era tips för att man ska kunna bli bättre på det hela eller ha ett hum om man gör rätt eller inte?
Klarar ni er på ett medfött klanderfritt ordningssinne och en stor dos tålamod och stresstålighet eller har ni skaffat er det på annat vis?
Anledningen till att jag inte frågar inom specifik bransch är för att jag tror att det delas erfarenheter ganska brett mellan de olika branscherna men finns det någon projektledare inom just byggsektorn så är det extra intressant.
Om man jobbar som projektledare, vilket är en luddig beskrivning, vad har man för utbildning eller erfarenhet allt som oftast?
Ni som jobbar som det, är ni den med yttersta ansvaret eller kan ni lägga över skulden på någon annan när det skiter sig?
Jobbar ni flera i grupp och hur många projekt ansvarar ni för på samma gång/hur många personer jobbar med projekten?
Anledningen till att jag frågar är för att jag känner mig osäker på mina egna kunskaper inom området och jag har funderar på om jag kan gå någon utbildning eller dylikt för att känna mig mindre osäker.
För ett år sedan lite drygt så började jag dra åt detta hållet av en ren slump från att tidigare bara ha haft två anställda som jag jobbade tillsammans med, allting funkade hur bra som helst och jag hade inga planer på att ändra något inom kort.
Nu får jag uppdraget att sköta allt från projektering till arbetsmiljöplaner, säkerhet, beställningar, utföranden, kvalitetskontroller osv. Största anledningen till att jag antog det hela är ju självklart pengarna och säkerheten de medför men sen viljan av att utvecklas och lära sig nya saker istället för att fastna i gamla spår.
Det är väldigt kul och utmanande men hela tiden har jag den där gnagande känslan i bakhuvudet att jag inte riktigt kan vara säker på att jag gör rätt.
Slutresultaten säger att jag gör det men det måste ändå gå att förbättra tonvis med delar av det hela då jag inte har vare sig utbildning eller tidigare erfarenhet av projekt i denna storlek.
Så vad är era tips för att man ska kunna bli bättre på det hela eller ha ett hum om man gör rätt eller inte?
Klarar ni er på ett medfött klanderfritt ordningssinne och en stor dos tålamod och stresstålighet eller har ni skaffat er det på annat vis?
Anledningen till att jag inte frågar inom specifik bransch är för att jag tror att det delas erfarenheter ganska brett mellan de olika branscherna men finns det någon projektledare inom just byggsektorn så är det extra intressant.