PROTESTDAG LÖRDAG 2 MAJ mot nya mc-parkeringsregler i GBG

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Det brukar sällan bli några längre sträckor att gå, och har jag råd att åka sporthoj så har jag råd med en tjuga i parkeringsavgift också.

Parkerar man i norrland kanske man betalar en tjuga men i stockholm betalar du 30 i timman.... Kan tänka mig att de e samma priser i göteborg. Blir rätt mycket pengar i månaden om man jobbar i stan. Jag tar 1/5 av den platsen en bil tar. Därför borde man inte heller behöva betala de priset en bil kostar att pakera!:mad:

Point taken...

Hur ni gör i Sthlm skiter nog dom flesta hojintresserade i här nere, det är knappast pengarna i sej som är problemet utan principen att det faktiskt var smidigt att parkera förut!

Usch... Var mitt inlägg verkligen så uppåt väggarna korkat och stötande att du tog för givet att jag var stockholmare? Eller är det så att allt ovanför världsmeteropolen Göteborg med kranskommuner räknas som Stockholm?

Geografikunskaperna, hur står det till med dom? :rolleyes:
 
Last edited:

the Moose

skogstokig
Gick med
20 Apr 2008
Ort
kalmar
Hoj
zx9r -95
hmm lilla kalmar har oxå att man ställer hojen bredvid cykelställen utan problem, iaf förra sommaren. vilken irritation det kommer bli bland bilförare "kan inte den där lilla tvåhjuliga saken ställa sig vid CYKLARNA så att jag kan parkera min bil"
 

Instant-Suicide

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Nej, tyvärr ingen i år
Nix... Men jag bor inte i Göteborg heller, så här uppe är vi väl helt enkelt vana vid att ta ansvar för våra fordon och parkera dom på för ändamålet avsedd plats.

Det brukar sällan bli några längre sträckor att gå, och har jag råd att åka sporthoj så har jag råd med en tjuga i parkeringsavgift också.

Jag fattar inte vad det är ni gnäller över egentligen. Varför ska vi märka ut oss och reta upp folk i onödan? Vi är redan utsatta för stark opinion som det är.
Jag sålde min hoj för ett tag sedan, en ny är på ingång men iaf.
Parkeringskostnad för mig (bosatt i gbg);
26kr/h * 9= 234kr
234 *5 (en vecka): 1170
1170 * 4 (en månad): 4680:- ska jag alltså behöva betala för hojjen, när jag kan ställa den i cykelstället där den inte stör någon.
Jag får min nya hoj om några veckor, jag skall då testa att ta den och se om jag får böter:3freak.

Värt att nämna är att jag brukar ta hojjen dagligen under sommarhalvåret, om det inte haglar och är storm. Jag ska köpa en Husaberg motard dessutom, som är den mest slimmade hojjen man kan ha, så alltid kommer det reta någon när jag tar upp en hel ruta med min lilla enstånka, i centrala gbg där det är omöjligt att hitta parkering med bil, hejja politikerna :banana!
 
Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
En klar nackdel med att parkera på ordinarie platser tex längs en gata är att bilister lätt backar på en hoj när dom ska ut/in på platsen framför, har själv varit med om det.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Nix... Men jag bor inte i Göteborg heller, så här uppe är vi väl helt enkelt vana vid att ta ansvar för våra fordon och parkera dom på för ändamålet avsedd plats.

Jag tycker det är ganska självklart att folk blir tjuriga när det införs försämringar, även om dessa försämringar gör att de får finna sig i saker som många andra redan är vana vid....

Antag att man bestämmer sig för att höja skatten i Danderyd till den nivå jag betalar som boende i Huddinge så lär det ta hus i helvete och jag tror faktiskt jag skulle låta dem protestera bäst de ville utan att fälla kommentarer som:
- "Vi övriga har minsann fått betala så här mycket skatt hela tiden så sluta gnäll!"
 

Nikita-b

-- The Real Devil --
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 och xt660x
Skulle jag varit i Göteborg så skulle jag protestera.
Hur många olika saker ska man behöva pröjsa för ? Det räcker :huvet
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag sålde min hoj för ett tag sedan, en ny är på ingång men iaf.
Parkeringskostnad för mig (bosatt i gbg);
26kr/h * 9= 234kr
234 *5 (en vecka): 1170
1170 * 4 (en månad): 4680:- ska jag alltså behöva betala för hojjen, när jag kan ställa den i cykelstället där den inte stör någon.
Jag får min nya hoj om några veckor, jag skall då testa att ta den och se om jag får böter:3freak.

Värt att nämna är att jag brukar ta hojjen dagligen under sommarhalvåret, om det inte haglar och är storm. Jag ska köpa en Husaberg motard dessutom, som är den mest slimmade hojjen man kan ha, så alltid kommer det reta någon när jag tar upp en hel ruta med min lilla enstånka, i centrala gbg där det är omöjligt att hitta parkering med bil, hejja politikerna :banana!

Tacka vet jag en tia i timman, men 26kr? Ocker.

Det är bara att protestera. Betala fullpris för ett fordon som är en tiondel så stort är ju vansinne. Det är ju som att betala pallpris för att skicka ett brev.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag och frugan dyker upp. MEN det vore bra om vi alla svarade samma vid eventellt intervju eller om uppretade folk ifrågasätter.

Vad exakt är det vi/du vill. Att reglerna återgår som de var? Andra alternativ?

Osv osv. Vill att vi alla är överens som åker dit vet vad som gäller och strider gemensamt i samma riktning.
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Sprid ut denna till alla som kan beröras.
Själv tar jag med mig nårga kopior ikväll när jag ska in till stan :tummenupp
 

Bifogat

  • A3_mc.jpg
    A3_mc.jpg
    167.4 KB · Visningar: 199

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Det klagas alltid på att vi svenskar bara böjer oss fram, tar den i röven och håller tyst, och nu när någon för en gångs skull går emot resten av svenska folkets fega beteende så får hon skit för det?
Kämpa på Tina och visa att du inte är nöjd!
Det borde alla göra. Men nä, vi svenskar håller hellre tyst och muttrar på forum om hur vi ogillar saker.

:fakta
 

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Linköping (Götet på sommarn)
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Bra initiativ!

Jag skulle kunna tänka mig att betala en avgift för att få stå vid cykelställen, det är väldigt smidigt. Det ÄR parkeringsbrist i Götet så det känns helt fel att ta upp en hel ruta när jag inte är nämnvärt i vägen vid ett cykelställ. Som sagt, kör hårt!
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jag var i Göteborg en gång. Då åkte det omkring en massa konstiga tåg på stadens gator med en massa människor i. Rätt var det var så stannade den och släppte ut en del av sin last.
Jag vet inte, men jag tror det är ett försök från kommunen att få fler att utnyttja kollektivtrafiken för att värna miljön och skapa lite trevligare miljö i stan.
Och nä, en motorcykel med stuprör som ljuddämpare utan katalysator är inte så jättemiljövänlig. Som en gräsklippare, typ.

Detta är såklart vad jag tror, och inte vad jag tycker! Jag kör både gräsklippare och motorcykel frekvent på sommarhalvåret!
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Man blir lika förvånad som vanligt! :rolleyes:

"Riktigt hur parkeringsbiljetten ska placeras vet inte Hans Magnusson:
- Nej, ingen i gruppen som arbetet med detta har motorcykel. Men man kan ju använda mobiltelefon för att betala."
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Bra initiativ!

Hade jag bott närmare så hade jag nog dykt upp.
 

Belz

tvåhjuling
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 1100 XX
Har lite uppbokat men känner att detta är viktigt så skall försöka omboka till fördel för protesten. Det hade varit roligt att höra hur de resonerade när de kom fram till beslutet. Har för mig någonstans att det finns lapplisor och parkeringar för att underlätta framkomlighet och undvika kaos i trafiken. Jag kan ju förstå om alla motorcyklar stod parkerade mitt i gång/cykelbanor eller mitt i vägen att det inte är bra men jag tror aldrig jag sett en MC stått illa parkerad knappt en bil heller tror jag (ändå drar de in pengar för att du stått rätt parkerad 15 min för länge). Det kan ju knappast varit cyklister com klagar över brist på cykelställ då de ändå binder fast dem runt träd o lyckstolpar. Nej jag tror det är p-lise-bolagen som lobbat för att kunna dra in mer pengar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kan ju förstå om alla motorcyklar stod parkerade mitt i gång/cykelbanor eller mitt i vägen att det inte är bra men jag tror aldrig jag sett en MC stått illa parkerad knappt en bil heller tror jag

Bilar står ju illa överallt, men motorcyklar ställer man ju gärna bra till av självbevarelsedrift, man vill ju inte gärna att folk ska springa på den med barnvagnar och skit, så man ställer den ju helst ur vägen.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top