Protester mot Anderstorp Raceway

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Ja vad säger man?

Detta händer bara i Sverige:
http://fastbikes.se/index.php/nyheter/sport/2282-protester-mot-anderstorp-raceway

Citat från texten: Nu har en gemensam protest från grannar i området, som bland annat vill att banan ska hålla sommarstängt, lämnats in.

Ja att hålla en bana sommarstängt låter väl ändå inte helt schysst mot de som vill utnyttja banan till det är är byggd för?!
Om man flyttar in i ett hus i närheten av en racingbana, borde man inte inse att det kan förekomma ljud då?!

Konstigt att folk håller på såhär!

(Är detta fel forumsdel, flytta då tråden)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Som jag kan se på google earth så är det runt 10-15 kåkar som bor i dess "närhet", sen är det industriområde?

Så att få igenom överklagan till 100% på det underlaget kommer bli svårt, förmodligen har anderstorp varit så smart att dom har begärt mer än vad dom vill ha o är beredd på att backa på några saker för att tysta grannarna.

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Ibland blir man bara så trött :(

Ja, jag hajar inte hur folk tänker.
Jag tror inte det kan vara lätt att ha ansvaret för en bana i Sverige. Jag antar att det inte bara är Anderstorp som har de här problemen.

knallen

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2004
Hoj
Ducati
Samma sak gäller flygplatsen här i Borås. Först byggs den, EFTER det flyttar folk in i närheten och får sina klagomål hörsammade. Att dom sedan brötar igång deras gräsklippare som låter betydligt mer och är större miljöbovar är tydligen helt okej. Jag blir så förbannat ursinnig över sånhär jävla byråkrati.
Det var väl EN klagande kärring som satte stopp för Anderstorp på en tiden när det begav sig? Är det demokrati att en enda individs klagan ska sätta stopp för så många andra?

:huvet:4skrika:finger:kulspruta:machinegu:död

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Jag håller med dig. Vad faan tänker folk med???

Det är samma i Bromma folk flyttar dit, brevid ligger en av landets älsta flygplatser, sedan inser man att runt en flygplats bullrar det och då börjar man att klaga och att kräva att flygplatsen ska stänga.
:va

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Då vill jag uppmana alla som bor granne med en bondgård att skicka in en protest om att det skall vara tyst på morgonen. Att ni flyttade dit eftar att gården fanns där, att det är på landet och att tuppar alltid har galt i alla tider är ingen ursäkt. Det ska vara tyst på morgonen så länge jag vill det. Tuppen ska bort!

Men vi behöver inte göra oss omöjliga, 20 "bullerdagar" per år kan vi gå med på. Inga helger dock.

:brinnerup

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Då vill jag uppmana alla som bor granne med en bondgård att skicka in en protest om att det skall vara tyst på morgonen. Att ni flyttade dit eftar att gården fanns där, att det är på landet och att tuppar alltid har galt i alla tider är ingen ursäkt. Det ska vara tyst på morgonen så länge jag vill det. Tuppen ska bort!

Men vi behöver inte göra oss omöjliga, 20 "bullerdagar" per år kan vi gå med på. Inga helger dock.

:brinnerup

Själv börjar jag tröttna på den där kyrkan vi har här i Växjö. Klockan slår varje timme. Jag tycker att den inte ska slå på helger när jag vill sova på morgonen. Vart skickar jag min protest? :D

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
ST3R
Själv börjar jag tröttna på den där kyrkan vi har här i Växjö. Klockan slår varje timme. Jag tycker att den inte ska slå på helger när jag vill sova på morgonen. Vart skickar jag min protest? :D

Haha ja fy faan den börjar jag också tröttna på :gnissla

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Sjuka regler,att man kan klaga på ett känt fenomen och få rätt efteråt alltså,men så är det.

SJ säljer inte sina gamla nedlagda stationsbyggnader som ligger efter aktiva spår av just den anledningen,skulle köparen få för sig att gnälla på att tågen för väsen så måste dom fixa problemet på något sätt och det vill dom inte riskera.

Så vill man ha en bana kvar i framtiden kanske ägaren får gå ut och köpa upp allt på störande avstånd till den alternativt får man trycka på om en ändring av lagen om störande buller.
Typ "bullrar det innan köp,lev med det"och har en säljare undanhållit det så hävs köpet och säljaren får stå för merkostnader för den lurade.

Men att ändra lagen skulle ju vara att man måste stå för sitt handlande så det går väl inte.....

Henrik

Bananolja

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2007
Hoj
YZ 125-07, CR250-96, CR125-96
Som jag kan se på google earth så är det runt 10-15 kåkar som bor i dess "närhet", sen är det industriområde?

Så att få igenom överklagan till 100% på det underlaget kommer bli svårt, förmodligen har anderstorp varit så smart att dom har begärt mer än vad dom vill ha o är beredd på att backa på några saker för att tysta grannarna.

Mina föräldrar bor en mil därifrån och beroende på väderlek så hörs det väl ända dit. Inne i anderstorps samhälle kan man höra varje växling på rakan.. inte för att jag störs av det men jag har viss förståelse för att andra kan göra det.

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Mina föräldrar bor en mil därifrån och beroende på väderlek så hörs det väl ända dit. Inne i anderstorps samhälle kan man höra varje växling på rakan.. inte för att jag störs av det men jag har viss förståelse för att andra kan göra det.

Frågan är om det är så illa att man måste stänga ner all åkning där? Jag tycker synd om de som kör på Anderstorp aktivt. Kommer de få köra där om 5 år? Förmodligen, men ibland blir man osäker. Vi lever ändå i ett land där den som låter högst vinner. Och då menar jag de som klagar, inte ljudet från banan :D

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Hoj
919 turbo
Satan.. Jag har flyttat till en lägenhet och under mig bor det en ensamstående mamma med ett litet barn som skriker hela tiden! jag funderar starkt på att försöka få henne vräkt (ungen alltså) så jag kan sova långt in på eftermiddagen, speciellt på helgerna!!

:D

Bananolja

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2007
Hoj
YZ 125-07, CR250-96, CR125-96
Frågan är om det är så illa att man måste stänga ner all åkning där? Jag tycker synd om de som kör på Anderstorp aktivt. Kommer de få köra där om 5 år? Förmodligen, men ibland blir man osäker. Vi lever ändå i ett land där den som låter högst vinner. Och då menar jag de som klagar, inte ljudet från banan :D

Nej, d e nog verkligen inte så illa, men bara för att frågan har uppmärksammats så lyssnar nog folk extra noga o stör sig därmed oxå på ljuden.

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01

Skämta inte för mycket. Det finns folk som på allvar protesterat mot att det förekommer buller på bondgårdar. För att inte tala om bönder som har den osmakliga vanan att sprida skit (dvs gödsel) på åkrarna, det luktar!

/Anders, bondson

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...