protowall och blocklistmanager för att hindra antipirater?

Izze

There is no reality, only perception
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Teutonia Mistral S - 2007
Är det någon som vet ifall protowall och blocklistmanager för att skydda sig mot antipiraters IP fungerar och är något att rekommendera?

www.bluetack.co.uk
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
I teorin fungerar de, ja. Problemet är att APB, liksom alla andra internetanvändare, kan byta IP-adress och därmed gå förbi det skydd som mjukvaran ger dig.
 

Bandido

HEAR ME NOW AND BELIEVE ME LATER!
Gick med
12 Oct 2005
Ort
Huddinge
Hoj
Xt660
Dom är ju inte dummare än att dom använder dynamisk ip. Ny varje gång, och då är du körd iaf.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Izze skrev:
Är det någon som vet ifall protowall och blocklistmanager för att skydda sig mot antipiraters IP fungerar och är något att rekommendera?

www.bluetack.co.uk

Protowall fungerar mycket bra - problemet är att man inte vet vilka IP-adresser fienden har och man kan anta att de byter när de upptäcker att de finns på listan.
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
peer-guardian.. körde ja nån gammal version av som hade massa jefla kända IPadresser till storföretag etc som den blockade.. funkade väla ganska bra :) tror jag :va
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
heimdal skrev:
peer-guardian.. körde ja nån gammal version av som hade massa jefla kända IPadresser till storföretag etc som den blockade.. funkade väla ganska bra :) tror jag :va

Kruxet var att den, efter ett tag, tog upp gigantiskt mycket systemresurser - därför la man ner den och skapade protowall istället.
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
UltraMarine skrev:
Kruxet var att den, efter ett tag, tog upp gigantiskt mycket systemresurser - därför la man ner den och skapade protowall istället.

aahhkeeyyy... jo.. 50 Mb va ju inte ovanligt :rolleyes:
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
heimdal skrev:
aahhkeeyyy... jo.. 50 Mb va ju inte ovanligt :rolleyes:

skippa spydiga kommentarer när du inte vet vad du snackar om...

Det som hände var att processorbelastningen gick upp till 100% och burken blev riktigt trög.

Kom just på ett problem med Protowall.
En burk med Protowall i det lokala nätverket, får en lägre hastighet vid överföring av stora filer - Om man stoppar protowall så återgår hastigheten till det normala. Hastigheten nästan halverades till ca 30-40MBit/s mot det normala på ca 80Mbit/s
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
UltraMarine skrev:
skippa spydiga kommentarer när du inte vet vad du snackar om...

Det som hände var att processorbelastningen gick upp till 100% och burken blev riktigt trög.

Kom just på ett problem med Protowall.
En burk med Protowall i det lokala nätverket, får en lägre hastighet vid överföring av stora filer - Om man stoppar protowall så återgår hastigheten till det normala. Hastigheten nästan halverades till ca 30-40MBit/s mot det normala på ca 80Mbit/s


jag höll bara med dig.. jag menade mest att när ja körde de programmet så använde den uppåt 50Mb i ram minne.. så de va inget påhopp på dig :) sorry om du missupfattade det..

men 100% cpu anv. märkte jag aldrig :va
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
MDM skrev:
Hehe läste inte så noga trode han ville ha skydd mot pirater inte anti pirater. så ny version:
K skydda sig mot anti pirater kan du göra till 100%. ladda inte ner... eller ladda ner en version av tex dc som låser alla nerladdningar från dig. Anti pirater kan inte ladda ner från dig och kan inte verifiera att du är olaglig. och om DU ska ladda ner något så kollar du userns file list först.. har han bara 1 fil i share listen som heter hip hip hora tex ska du nog ta någon annan. funkar till 100%. MEN apb har företag som jobbar åt sig som samlar information genom paket sniffning. dom kan du inte göra något emot. utom att ladda ner bränna ut och ta bort.

Du har verkligen ingen koll över huvud taget. :lol
 

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
-lös
MDM skrev:
en paket sniffer ser vilka paket som skickas genom nätverk. man kan annvända det till allt. du kan se vilka sidor som folk har uppe osv. ett paket har en ipadress som det ska skicka till. en keep alive klocka och ett data fält (grovt). och ja alla kan använda sådana och nej de är inte olagliga och inte svåra att anända... men att hitta ett proa ethernet paket sniffare är inte så helt lätt... spana runt lite och sök på dc osv. riktigt kul fritids syssla. :D

Jo, jag är väl insatt i detta. Min fråga till dig är hur du tror att tredje part ska kunna sniffa paket som skickas mellan dig och den du laddar ner ifrån?
 

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
-lös
MDM skrev:
genom att sniffa på nätverken som paketen skickas igenom. allvarligt talat kör en trace på dina paket får du se... Om du nu är insatt så borde du veta att det räcker att vara connectad mot samma nätverk. oh ja det funkar.

Frågan är ju inte om jag kan sniffa mina egna paket. Givetvis kan jag det. Däremot kan inte du sniffa paket som jag skickar till en tredje person, så länge vi inte sitter i samma fysiska nät (samma skola, arbetsplats etc).

Alltså behöver man inte oroa sig för att APB skall sniffa när man tankar ner via nätet.

Så: oh nej det funkar inte.
 

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
-lös
MDM skrev:
Så du menar att jag inte kan sniffa paket på en viss rutt? du sa det själv man kan sniffa i samma fysiska nätverk. men man kan oxå sniffa utanför nätverket. om du säger att det inte går så beror det på att du inte vet hur man gör och nej jag tänker inte säga hur heller. så izze för att slutligen svara på din fråga.. du behöver inte oroa dig. då filutdelning är belagt med böter ger det inte rätt till husransakan.. behövs grövre anklagelser för det som fängelse.

Vad jag säger är att APB inte kan göra det. När du påstår att de anlitar företag som gör detta så snackar du skit.
Men vad vet jag. Jag har ju bara jobbat med exakt sådant här i ett antal år.. :)
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
MDM skrev:
Så du menar att jag inte kan sniffa paket på en viss rutt? du sa det själv man kan sniffa i samma fysiska nätverk. men man kan oxå sniffa utanför nätverket. om du säger att det inte går så beror det på att du inte vet hur man gör och nej jag tänker inte säga hur heller. så izze för att slutligen svara på din fråga.. du behöver inte oroa dig. då filutdelning är belagt med böter ger det inte rätt till husransakan.. behövs grövre anklagelser för det som fängelse.

För att kunna sniffa paket måste du ha tillgång till den plats i nätverket som alla paket färdas igenom. Om vi rent hypotetiskt antar att du har rätt i ditt påstående om att APB anlitar företag för paketsniffning, hur hade du tänkt dig att de kan övervaka vad som färdas mellan t.ex. Telias och BBBs nätverk, utan att bryta mot några lagar?
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
MDM skrev:
apb fick tillåtelse att under en tid använda ip adresser. så inget lagbrott.

Du svarar inte på min fråga. Att lagra IP-adresser som man får fram genom att använda vilket fildelningsprogram som helst är en helt annan sak än att övervaka trafiken i ett nät.
 

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
-lös
McB skrev:
För att kunna sniffa paket måste du ha tillgång till den plats i nätverket som alla paket färdas igenom. Om vi rent hypotetiskt antar att du har rätt i ditt påstående om att APB anlitar företag för paketsniffning, hur hade du tänkt dig att de kan övervaka vad som färdas mellan t.ex. Telias och BBBs nätverk, utan att bryta mot några lagar?

Nja. Man behöver inte fysiskt befinna sig "på" rutten. Det finns ett otal tekniker för att tvinga paketen att gå via dig. Problemet är att detta är både olagligt och tidsödande.
Dessutom är det svårt att genomföra i praktiken om du enbart har information om den ena parten i sessionen.
Detta är åtminstånde min erfarenhet.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Gixxer-Anders skrev:
Nja. Man behöver inte fysiskt befinna sig "på" rutten. Det finns ett otal tekniker för att tvinga paketen att gå via dig. Problemet är att detta är både olagligt och tidsödande.
Dessutom är det svårt att genomföra i praktiken om du enbart har information om den ena parten i sessionen.
Detta är åtminstånde min erfarenhet.

Precis. Olagligt. Defenitivt inget som APB får syssla med.
 

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
-lös
MDM skrev:
apb fick tillåtelse att under en tid använda ip adresser. så inget lagbrott.


jahapp och vad vill du jag ska svara på det? du kunde ju lika järna säga att du jobbar åt kungen. (varför man nu skulle kläcka ur sig det). när jag påstod att de anlitade företag som gjorde det gick jag på vad som skrivits. om du jobbar på apb och säer att det är fel är det väll det? men som sagt du kan ju lika gärna vara kungen? :hihi och vad gäller paket spårning viker jag mig inte en tum.. men något säger mig att du inte gör det heller...

Jag jobbar inte åt APB. Vad jag säger är att jag jobbat med bl.a. packet sniff.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top