Puckade rondeller.

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Här i Gävle är det vanligt att de dekorerar rondellerna med singel. Inte alls nå bra, tycker jag. Jag har dessvärre inte någon aning om varför de valt just singel, det kanske finns något bra argument. Det är säkert lätt att underhålla.

Men, det är ganska ofta någon marodör får för sig att det är en speedwaybana, och åker således runt där inne och sladdar. Och givetvis skvätter dom ut massor med singel på vägbanan. Det förekommer ju även att folk somnar eller är fulla, och dammar rätt över. Oavsett så hamnar skiten på vägbanan. Kan bli otrevligt när man kommer på motorcykeln. Visserligen syns det ganska bra, men ändå.

Är det fler kommuner som har så här?

Bifogar en taskig mobilbild, tagen i farten. Självklart av min sambo som satt bredvid. ;)

Finns rondeller som är helt fyllda också.

Bifogat

• uploadfromtaptalk1374773371340.jpg
    uploadfromtaptalk1374773371340.jpg
    73.3 KB · Visningar: 258

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Hur kan en bilpassagerare ta en bild av centrum på en rondell?

Med det i åtanke är det rätt bra gjort.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
I Gävle är det ju inte helt ovanligt med vägbulor i infarterna till rondellerna heller :huvet Trafikplanerarna i Gävle har antagligen inget körkort, och är hyggligt bittra över att alla andra lyckas, så dom gör det dom kan för att försämra trafikmiljön :gnissla

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Seså det finns värre rondeller..vad sägs om rostiga taggar?

View attachment 389225

Den där är ju helt jävla förryckt, såtillvida de inte med berått mod försökte skapa en dödsfälla... Ibland verkar det vara lite av en sport bland kommunerna att lägga så mycket pengar som möjligt på att göra trafikmiljön i cirkulationsplatser så farlig som möjligt.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Den där är ju helt jävla förryckt, såtillvida de inte med berått mod försökte skapa en dödsfälla... Ibland verkar det vara lite av en sport bland kommunerna att lägga så mycket pengar som möjligt på att göra trafikmiljön i cirkulationsplatser så farlig som möjligt.

Ja det finns en anledning till att SMC Västernorrland höjde rösten mot den.
Var väl nån rondell med uppspända stålvajrar också. Kul att dundra genom en sån om något blivit fel på hojen.

Edit: Hittade rondellen jag menade. Ljurarondellen i Norrköping där en (iofs påverkad) man körde rakt fram och dog.

ljura.jpg

Last edited:

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Självklart, det är ju mycket enklare med någon hängandes framför när man kör än att ta bilden själv.:rolleyes:

Erkänn nu, det var du som fota.:D

Haha, det var faktiskt inte jag. :) Det är faktiskt inte så bökigt som du tror. :) Leta upp en snubbe på två meter, sätt honom i en liten bil, och justera stolen så att han sitter bekvämt. Eller, så bekvämt det går. :) Det blir ett rätt långt avstånd mellan chaufför och ratt, där den som sitter bredvid ganska enkelt får plats med en arm. :D

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

För att öka spänningen skulle de kunna placera dem i kanten mot cirkulationsplatsen, på räls, roterande.

Sist den där var uppe var det, om jag inte missminner mig, någon insatt som lät meddela hur mycket man valt att "investera" i kreationen.

jetson

Guest
Haha, det var faktiskt inte jag. :) Det är faktiskt inte så bökigt som du tror. :) Leta upp en snubbe på två meter, sätt honom i en liten bil, och justera stolen så att han sitter bekvämt. Eller, så bekvämt det går. :) Det blir ett rätt långt avstånd mellan chaufför och ratt, där den som sitter bredvid ganska enkelt får plats med en arm. :D

Man skulle även kunna placera en person i vänster baksäte i bilen, för att utföra uppgiften, tror jag bestämt :fyllisar

Edit, ibland läser man inte mer än 50% av ett inlägg :D

Last edited:

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Man skulle även kunna placera en person i vänster baksäte i bilen, för att utföra uppgiften, tror jag bestämt :fyllisar

Edit, ibland läser man inte mer än 50% av ett inlägg :D

Haha, ja, det är ju också ett alternativ. :D

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
I Gävle är det ju inte helt ovanligt med vägbulor i infarterna till rondellerna heller :huvet Trafikplanerarna i Gävle har antagligen inget körkort, och är hyggligt bittra över att alla andra lyckas, så dom gör det dom kan för att försämra trafikmiljön :gnissla

Ja, det reagerade jag också på när de byggde dem. Men sen visade det sig att de bara är bulor i dom rondeller med övergångsställe i direkt närhet. Så då kändes det mer befogat. :)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ja, det reagerade jag också på när de byggde dem. Men sen visade det sig att de bara är bulor i dom rondeller med övergångsställe i direkt närhet. Så då kändes det mer befogat. :)
Jo, men missar man övergångsstället/vägbulan så har man iaf mosat fotgängarna som gick där. Det vore isf listigare att ha vägbulan en bit innan rondellen.

Har den där dynamiska vägbulan bakom Nynäs låg och mellan någonsin funkat? :va

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ut på Värmdö (rondellfantasternas mecka) vid Mölnvik, precis utanför Bygg Ole finns en rondell stor som en bröstvårta. Man tror att det är en vanlig korsning men kollar man noga så är det en liten bulle på backen...

:näsblod

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Jo, men missar man övergångsstället/vägbulan så har man iaf mosat fotgängarna som gick där. Det vore isf listigare att ha vägbulan en bit innan rondellen.

Har den där dynamiska vägbulan bakom Nynäs låg och mellan någonsin funkat? :va

Ja, så sant, så sant.

Hehe, är rätt ny i Gävle, så den bulan har jag aldrig åkt över. :) Men jag tror dig.

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Tycker iofs att det är rätt smart med singel i rondellerna så länge det inte hamnar på vägbanan.
Singel bromsar in en rätt "mjukt" och ser till att man inte hamnar på andra sidan av rondellen.

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Tycker iofs att det är rätt smart med singel i rondellerna så länge det inte hamnar på vägbanan.
Singel bromsar in en rätt "mjukt" och ser till att man inte hamnar på andra sidan av rondellen.

Ja, det där är nog ett av kommunens bra argument.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO