Puckon finns överallt.

sportbike

Guest
Och du tror att detta är ett enstaka fall i bland alla motorcyklar som uppges ha stulits under tex denna sommar?? :va

Utan att överdriva för en enda sekund så kan du ge dig på att ca 40-50% av alla "stölder" är sk försäkrings bedrägerier!!

/Fürstenhoff.

det här blir kul....

Jim G™

Nu med hoj igen :-)
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
none
Och du tror att detta är ett enstaka fall i bland alla motorcyklar som uppges ha stulits under tex denna sommar?? :va

Utan att överdriva för en enda sekund så kan du ge dig på att ca 40-50% av alla "stölder" är sk försäkrings bedrägerier!!

/Fürstenhoff.

Tror absolut inte att detta är ett "enstaka" fall. Riktigt så blåögd är jag inte.
Men tycker dock att det är ena jävla puckon iaf som håller på med försäkringsbedrägerier.
I slutändan är det ju vi "hederliga" hojåkare som får betala!

/Jimme

sportbike

Guest
Visst blir det!! :rolleyes:

Gå in och polera ett par Seat's nu - Spansk tillverkade Skoda eller vad det nu är!! :D :D :D

/Fürstenhoff.

Ps!
Tack för butiks besöket senast!! :pannkyss
Ds!

Polera och polera,polska seat jobbas det inte med här inte.
Tack för servicen,den va god.
(det kunde ju kaffet åxå ha varit om jag hade fått nåt :gråta )

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Ingen stans - knappt läskunnig!! :D

Info i från utredare på olika försäkringsbolag som jag samtalat med under sommaren!! :tummenupp

/Fürstenhoff.

Tycker det låter som mycket.

Med lite snabbt googlande hittade jag lite statistik (längst ner på sidan): http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1311

Stulna motorcyklar
2002 2003 2004 2005 2006
1765 1732 1813 1965 1972

Återfunna totalt 2006: 863 st (43,8%)
Återfunna totalt 2005: 852 st (43,4%)
Återfunna totalt 2004: 739 st (40,8%)

Ser man bara antalet återfunna hojar så innbär det ju att 80%-90% alla som ej återfinns är bedrägerier?

Men de kanske menade 40%-50% av de som inte återfinns. Det stjäls ungefär 1800 hojar i Sverige per år. Ungefär 720 av dessa återfinns, alltså 1080 ser man aldrig igen. Då är det runt 500 hojar varje år som dumpas i sjöar eller slaktas. Låter orimligt eller? :va

njelger

Guest
Var hamnar Kalmarhojen i sådan statistik?

Ej stulen?
Återfunnen?

HonkaDonken

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
ja
Hur kan du veta sådant.

/Fürstenhoff.

Vet du sådant av egen erfarenhet eller har du "hört" att sådant förekommer???????????

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Undrar hur många delar från "stulena" hojar som tyvärr ovetandes snurrar på banorna?

För någonstans måste dom ju ta vägen, tror ju inte allt försvinner utomlands.... :confused:

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
FB är väl inte precis något nytt.

Jag tror att verkstadskostnaderna står för en betydligt större del av premien som vi får betala, för helförsäkring.

Jim G™

Gick med
8 Jun 2007
Hoj
none
FB är väl inte precis något nytt.

Jag tror att verkstadskostnaderna står för en betydligt större del av premien som vi får betala, för helförsäkring.

Det ligger nog mkt sanning i det du skriver men det blir ju knappast en billigare premie när det finns stolpskott som håller på med FB.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Undrar hur många delar från "stulena" hojar som tyvärr ovetandes snurrar på banorna?

För någonstans måste dom ju ta vägen, tror ju inte allt försvinner utomlands.... :confused:

Med MCID card så skall det vara omöjligt att använda ram och block så några kompletta cyklar finns där inte men väl delar.

Hedgehog

Gick med
17 May 2006
Hoj
Med MCID card så skall det vara omöjligt att använda ram och block så några kompletta cyklar finns där inte men väl delar.

Fixa nya nummer på gamla delar har väl aldrig varit något problem förrut. Nu kanske dom finns på skumma platser men yttre synliga nummer torde vara en enkel sak att fixa.

sandstream

Guest
Undrar hur många delar från "stulena" hojar som tyvärr ovetandes snurrar på banorna? För någonstans måste dom ju ta vägen, tror ju inte allt försvinner utomlands.... :confused:
Med tanke på hur få det ändå är som har rena racehojar i Sverige måste det vara en försvinnande liten procent av de stulna hojarnas delar som snurrar på svenska banor.

Jim G™

Gick med
8 Jun 2007
Hoj
none
För att återgå till Fürstenhoffs tidigare inlägg om att ca 40-50% av alla "stölder" är FB så är det ju en ganska rejäl summa pengar som försäkringsbolagen pungar ut med.
(någon som orkar/kan räkna ut hur mkt som betalas ut i "onödan")

Nästan så man förstår varför premierna är så förbannat höga.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Fixa nya nummer på gamla delar har väl aldrig varit något problem förrut. Nu kanske dom finns på skumma platser men yttre synliga nummer torde vara en enkel sak att fixa.

I mina ögon enkelt då ingen inom Svemo vidarebefordrar uppgifter om ram & motor nummer till Larmtjänst för kontroll vilket gör dessa MCI card verkningslösa samt att andra delar inte har några identitets nummer!!

/Fürstenhoff.

Fanns en anledning till att jag skrev "skall vara omöjligt" närmare sanningen är väl att kontrollen från SVEMO är sporadisk och ID märkningarna är inte direkt svåra att ändra.
Mitt intryck är ändå att denna företeelse har minskat i omfattning sen jag började i depåerna under 90-talet då där var rätt många man verkligen undrade hur de fick tag på grejerna.

När vi ändå är inne på området så tror jag det är betydligt vanligare med FB-bedrägeri relaterade till att man skrotar sin fina gatcykel på en bandag och sen anmäler det som en vanlig gatvurpa.

Hedgehog

Gick med
17 May 2006
Hoj
Med tanke på hur få det ändå är som har rena racehojar i Sverige måste det vara en försvinnande liten procent av de stulna hojarnas delar som snurrar på svenska banor.

Jo, det kan nog stämma men med tanke på hur mycket folk klotar borde det finnas en marknad för reservdelar. Kan ju också var som så att den globala marknaden(läs ebay) sköter om distributionen av delarna....

Jag hoppas jag har fel men svårt att se att RR skulle vara sämre/bättre än övriga världen.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati