Pulverlack inkl blästring Falun, Borlänge?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Finns det någon bra firma som gör bra småjobb till privatpersoner? Och framför allt som är intresserade av det de gör. Typ en aluminiumbakram från Busa 99/00 (eloxerad för tillfället och lite smått med korrosion)
Jag tar för givet att blästring ingår.

Annars kan jag väl även tänka mig att skicka iväg den också...

Last edited:

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
Dalform i Säter pulverlackar men blästrar inte. Jag jobbade där för några år sedan och då gjordes det diverse fikabrödsmålningar iallafall.
Och var det några motorrelaterade grejer så var man ju intresserad och noggrann. Hur det ser ut idag vet jag inte..

K.bexelius

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2020
Hoj
Gsxr 1000 L1 / Gsxr 1100 turbo / KTM 200 EXC
Jag kan rekommendera Plåtverkstan i Kungsgården (Sandvikens kommun). Blästrar, pulverlack och våtlack.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Då var den pulverlackad och det ser tjockt och fint ut med halvmatt/halvblank yta. Verkar sitta som berget.

Men det var någon #!@€% (jag) som gick till överdrift med maskeringen av de ytor jag inte ville ha färg på. Gick på med brickor och muttrar istället för att bara skydda gängorna med några skruvar.
Så det blev några små lackflisor på några ställen när jag skulle ta bort dessa. Inget som direkt syns när allt sitter på dock.

Men jag vet inte om jag orkar eller har motivation till att skifta ramen, annat som går före. Så funderar eventuellt på att sälja den till rätt pris.
Titaniumskruvarna på bild ingår.

Aluminiumbakram från 99/00 Busa som är ett lättare alternativ till stålramen för den som vill spara något kilo, dock bör man komma ihåg att den är klenare, men åker man solo så spelar det ingen roll. Har man passagerare och massor med packning och kanske 4-1 system rekommenderas stålram. (Original avgassystem håller i bakändan till viss del) Busor från 2001 och fram har stålram. 20240312_094315.jpg

Bifogat

• 20230315_012211.jpg
    20230315_012211.jpg
    1 MB · Visningar: 24
  • 20240312_094315.jpg
    20240312_094315.jpg
    1.7 MB · Visningar: 8
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras