Pulverlack + rostskydd

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Om jag behöver blästra ramen (stål, ej rostfritt) och sen vill pulverlacka den, hur löser jag då rostskyddet? Om jag blästrar lär väl även det existerande rostskyddet (förzinkning) försvinna? Finns det t.ex. pulverrostskyddslack eller måste jag lämna in hela ramen för rostskyddsbehandling och sen ta den till en pulverlackerare?

Undrar även ifall någon känner till firmor i Malmö som utför blästring och/eller pulverlackering till rimligt pris?
 

Chaz Pounder

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Fålhagen
Hoj
Yamaha R1 -01
Om jag behöver blästra ramen (stål, ej rostfritt) och sen vill pulverlacka den, hur löser jag då rostskyddet? Om jag blästrar lär väl även det existerande rostskyddet (förzinkning) försvinna? Finns det t.ex. pulverrostskyddslack eller måste jag lämna in hela ramen för rostskyddsbehandling och sen ta den till en pulverlackerare?

Undrar även ifall någon känner till firmor i Malmö som utför blästring och/eller pulverlackering till rimligt pris?

Finns pulverlack med grundrost skydd, men med egna erfarenheter så är pulverlack inte lämpligt för utomhus bruk (blir det skador i lacken kryper rosten lätt vidare under färgen) tipps är att blästra, våtlackera med Dynalon grundfärg (Zinkfosfat) ,sen 2 comp bil lack utanpå sen ett par lager klarlack. :) då har du slitstark lack med riktigt bra roststop. :tummenupp
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Funkar inte pulverlacken som rostskydd?

Nja, inte mer än om man lackar vanlig lack direkt på metallen. Kolla till exempel äldre utemöbler med stålrör (typ hammockar), ser ju för jävligt ute efter bara några år om de inte är rostskyddade under lacken.

Finns pulverlack med grundrost skydd, men med egna erfarenheter så är pulverlack inte lämpligt för utomhus bruk (blir det skador i lacken kryper rosten lätt vidare under färgen) tipps är att blästra, våtlackera med Dynalon grundfärg (Zinkfosfat) ,sen 2 comp bil lack utanpå sen ett par lager klarlack. :) då har du slitstark lack med riktigt bra roststop. :tummenupp

Att rosten kryper är min erfarenhet också. Problemet är ju att det blir så mycket dyrare om det ska lackas "på riktigt", jämfört med pulver men det kanske är enda vägen att gå om man vill att det ska bli bra.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Finns lika många "pro" som "no" när det gäller pulverlack.
Har använts till allt ifrån ramar till tankar i många år med bra resultat.
Jag våtlackade min ram i vintras, snyggt med skört som fan = skit

Nästa ram kommer att pulverlackas.

Kruxet är att lacken är en typ av glasering, vilket innebär att vatten kan komma att börja krypa om du får stenskott = större flagor kan börja lossna och ramen rosta.
Jag hade dock kört på en halvmatt pulverlack med struktur :tummenupp
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
när jag renoverade min framvagn till hobbybilen så fick jag den först syradoppad för att bli av med allt rost & skit.
dem lade även på nån rostskyddsprimer.

Talade om detta när jag lämnade in grejorna för pulverlack sen.
Då sa dom att dom alltid blästrar rent och lägger egen rostgrund som dem VET funkar ihop med sin pulverlack.

det lägger alltid roskgrund under sa de.

Så det jag fick gjort är roskskyddat även efter stenskott och djupare repor sa de !

Ahnelövs Industrilackering heter de har jag för mig.
Ligger i Arlöv/Stora Bernstorp (Malmö)


Hör med din pulverlackare om dem inte lägger någon grund helt enkelt !
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
när jag renoverade min framvagn till hobbybilen så fick jag den först syradoppad för att bli av med allt rost & skit.
dem lade även på nån rostskyddsprimer.

Talade om detta när jag lämnade in grejorna för pulverlack sen.
Då sa dom att dom alltid blästrar rent och lägger egen rostgrund som dem VET funkar ihop med sin pulverlack.

det lägger alltid roskgrund under sa de.

Så det jag fick gjort är roskskyddat även efter stenskott och djupare repor sa de !

Ahnelövs Industrilackering heter de har jag för mig.
Ligger i Arlöv/Stora Bernstorp (Malmö)


Hör med din pulverlackare om dem inte lägger någon grund helt enkelt !

Det låter ju bra! Bernstorp ligger ju iofs lite off (jag har ingen bil) men det är ju ett lösbart problem. Jag har visserligen inte jättehöga krav på finish i det här fallet men ändå, blev du nöjd med resultatet? Hur mycket fick du pröjsa?

Finns lika många "pro" som "no" när det gäller pulverlack.
Har använts till allt ifrån ramar till tankar i många år med bra resultat.
Jag våtlackade min ram i vintras, snyggt med skört som fan = skit

Nästa ram kommer att pulverlackas.

Kruxet är att lacken är en typ av glasering, vilket innebär att vatten kan komma att börja krypa om du får stenskott = större flagor kan börja lossna och ramen rosta.
Jag hade dock kört på en halvmatt pulverlack med struktur :tummenupp

Jag har hört att pulverlack ska vara segare än vanlig 2-komponentslack så då borde det ju ivf vara bättre? Har t.ex. lackat en fälg till hojen med pulver som håller utan problem. Dock har du ju rätt i att det kan börja flaka sig vid kryprost. Blir nog halvmatt, ja!
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top