Pundare, stulna mattor och polisjakter

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Jahaja, då är man just hemkommen ifrån en lite udda utflykt.

Vi tar det hela från början:

Jag hade precis lagt mig i sängen för att sova när jag hör någonting som brummar utanför, tänker att det kanske är grannen eller fler av dessa tokiga studenter, så jag försöker somna om.

Brummandet fortsätter så jag stiger upp ur sängen och tittar ut ur fönstret för att se vad som pågår.
Då ser jag en vit Audi 100 som står precis utanför vårat garage. Funderar lite, varför står han där? Det är ju allt ett lite kontigt ställe att parkera på, mitt i gatan och allt.
Springer ut i vardagsrummet för att få en lite bättre synvinkel in mot bilen och garaget. När jag tittar ut ser jag att förardörren till bilen är öppen och att det knallar runt en person bredvid min och pappas motorcyklar.

SATAN! :mad:

Väcker mor och far och förklarar vad som just håller på att hända. Pappa fullkomligt flyger ur sängen och springer fram till fönstret.
Nu blir det fart på oss båda, på med jeansen och ner för trappen. Pappa tänder då lampan i hallen, något som tjuvarna ser och deras bil försvinner iväg ner mot stranden.
Jag är inte långt efter och hoppar in i bilen för att åka efter. 200meter senare ser jag bilen stå nere vid vändplanen. Gasar ner och ställer bilen så att han inte kan åka iväg någonstans. Öppnar rutan och börjar skrika åt gubbjäveln. Han säger någonting i stil med att han är vilse och undrar hur man kommer härifrån.

Frågar honom då hur det kommer sig att han vandrar runt i vårat garage? Han svarar att han är oskyldig. Fly förbannad som jag är släpper jag iväg några väl valda ord om vad jag tycker om såna som inte vet vad som är mitt och ditt.

Jag åker runt bilen för att vända, då tar han chansen och gasar iväg. Upp för backen och förbi vårat hus igen. Jag gasar efter och plockar upp pappa som kommer springande med mobilen i högsta hugg.

Nu börjar jakten! Han kör fort igenom vårat lilla lugna villaområde, fram och tillbaka på olika vägar. Killen är inte alls vilse, han försöker komma undan och det fort.

Några hundra meter längre fram ser vi att det ligger någonting på vägen. Det är en matta som de har lyckats få med sig från vårat garage men dumpat mitt på vägen. Skit i den, efter dem! Beordrar far.

Far kommer efter lite om och men fram till polisen som inte verka förstå ett ord av det pappa bräker fram på lite halvsvenskdanska. Han får repetera om och om igen men till slut går det fram att det är ett inbrott och att vi nu följer efter tjuvarnas bil.

Hastigheterna är omkring 100km/h inne bland farthinder och radhus. Jag saktar ner lite och det blir en liten lucka mellan oss och bilen.
Vi kommer fram till en lite större väg och ser att dom nu har fått ett ganska bra försprång.
Yes! Biljakt! Adrenalinet pumpar och jag gasar efter, full fart! Samtidigt som pappa pratar med polisen klagar lite om hans nya däck och varför jag ritar svarta streck på vägen.

Fortfarande problem med att få en polisbil till platsen så jakten går vidare. Han kör ut på 276an mot E18 och vi är inte långt efter. Nu gasar han på upp mot 200km/h med oss 150meter bakom.

Han svänger upp på E18 och jakten fortsätter. Pappa får nu veta av polisen att det står en polisbil några kilometer längre fram på motorvägen som klar att ta upp jakten.

Vi ser polisbilen och säger att den bilen framför oss är tjuvarna. Nu är det både polisbilen och vi som följer efter. Efter ca 1km stannar så bilen när poliserna får på blåljusen. Vi svänger in strax bakom och avvaktar lite.

De båda poliserna går upp mot bilen och håller i ena handen på pistolen och i den andra en ficklampa. Läget verkar under kontroll och den ena polisen tar nycklarna till bilen. Vi får nu berätta vad som hänt under jakten och lämnar lite uppgifter.

Det sas ungefär såhär:
Far: Vi har följt efter den här bilen nu i ca 20km i ganska rakt tempo.
Polisen: Tror ni att de har kännt sig jagade av er?
Far: ja, vi har följt efter den här bilen i nära på 100km/h inne i ett bostandområde och i nästan 200km/h ute på motorvägen kan man nog säga att de har varit stressade.
Poisen: Ojävlar, gick det så fort?
Far: Ja, men det får du inte skiriva upp.
Polisen: Ehh, nejdå, hehe.
:D

Han säger att vi har gjort ett modigt och bra jobb och att tjuvarna nu kommer bli gripna misstänkta för inbrottsförsök.
De ska vänta vänta in några kollegor för att göra en husrannsakan på bilen så vi tackar för oss och åker hemåt.

Väl hemma plockar vi upp mattan tjuvarna tappade på vägen och konstaterar att det är våran. Vi hittar även delar av handskfacket med innehåll ifrån våran andra bil utspritt på vägen.

Allt till ett värde av kanske 30:- (då är parkeringspengarna inräknade)

Herregud vilka idioter det finns alltså! :mad:

suck...

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
-
Grym story och bra jobbat :) Skönt att polisen inte satte fast er för fortkörning eller nåt.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hyfsad adrenalinkick? :hihi

Tur att de åkte fast.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Hur kan det klassas som inbrottsförsök när dom lyckats sno grejor ? :va

Bara för dom blev avbrutna så ska dom inte ha en lindrigare rubricering, dom hade ju genomfört inbrottet.

Nä, inbrott heter det, inte "inbrottsförsök".

Spöstraff ska sånt slödder ha.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Biifer skrev:
2125224 Jahaja, då är man just hemkommen ifrån en lite udda utflykt.

...........................................

...

Faan.... fick en adrenalinkick bara av att läsa historien :yoparty :tummenupp

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
He he he,brotten ni begick under er vansinnesjakt har minst samma straffsats som det dom utförde.Förstår eran iver att göra polisens jobb,men att jaga runt i ett bostadsområde i 100 blås med en bil av rädda potentiellt påtända människor framför sig kan iaf inte jag bedöma som direkt smart.Hade lätt kunna kostat människoliv.Om poliserna tyckte ni gjort ett bra jobb så tycker jag dom begick direkt tjänstefel.I sverige får man absolut inte leka polis o bryta mot lagar bara för att man råkar se ett misstänkt brott begås.Men men,vill man riskera livet för lite småkrafs o sen kanske åka in i kurran för det så.......

Grattis till att inget allvarligt hände iaf.

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Esquire skrev:
2125232 Hyfsad adrenalinkick? :hihi

Tur att de åkte fast.
Jo, det kan man lugnt säga!

War-psycho skrev:
2125238 Hur kan det klassas som inbrottsförsök när dom lyckats sno grejor ? :va

Bara för dom blev avbrutna så ska dom inte ha en lindrigare rubricering, dom hade ju genomfört inbrottet.

Vet att det kanske inte framkommer hela klart engligt berättelsen. Men det är så att vi ha ett 2delat garage, en låst del och öppen del. Inne i garaget står det även motorcyklar isärplockade så de andra hojarna får inte plats, därför står de utanför. Den låsta delen var tjuvarna aldrig inne i.

ktmjacke skrev:
2125283 He he he,brotten ni begick under er vansinnesjakt har minst samma straffsats som det dom utförde.Förstår eran iver att göra polisens jobb,men att jaga runt i ett bostadsområde i 100 blås med en bil av rädda potentiellt påtända människor framför sig kan iaf inte jag bedöma som direkt smart.Hade lätt kunna kostat människoliv.Om poliserna tyckte ni gjort ett bra jobb så tycker jag dom begick direkt tjänstefel.I sverige får man absolut inte leka polis o bryta mot lagar bara för att man råkar se ett misstänkt brott begås.Men men,vill man riskera livet för lite småkrafs o sen kanske åka in i kurran för det så.......

Grattis till att inget allvarligt hände iaf.

Vi övervägde hela tiden att avbryta "jakten" eftersom det gick väldigt fort och vi inte var säkra på om de var påverkade o.s.v. Vi bestämde oss dock för att bara ligga efter och "bevaka" för att kunna ge deras position till polisen. Vi släppte även iväg de så att de blev en liten lucka. Kanske var 150-200m inne vid husen och kanske 500m+ ute på motorvägen. Vid ett tillfälle valde jag också en annan väg än tjuvarna då det är en genväg, men de visade inga tecken på att sakta ner.

Maxxi

Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Aprilia & Minikina
Den här historien luktar lite som sheriffen i Ryd :D :D

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Tur att inte ni fick skit för det. Men kul med lite civil kurage.

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Hoj
RF 900R
Bra gjort! Klart moget gjort att följa efter och ringa Polisen istället för att försöka preja asen av vägen :tummenupp

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
fräääänt !

tyvärr så finns det ju nötter som inte vet vad som är ditt o mitt.
Det märkte jag ju i fredags när en snubbe kom fram till mitt bord på krogen o knuffade o rammlade över vårat bord o snodde min polares mobil , rätt framför
ögonen på mig , utan att jag märkte det..

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Grymt jobbat konstapel Biifer ink. farsa! Snacka om stadigt virke för en kort actionfilm.

ettan

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
yamaha r6 2000
Biifer skrev:
2125224 Jahaja, då är man just hemkommen ifrån en lite udda utflykt.

Jag hade precis lagt mig i sängen för att sova när jag hör någonting som brummar utanför, tänker att det kanske är grannen eller fler av dessa tokiga studenter, så jag försöker somna om.

Brummandet fortsätter så jag stiger upp ur sängen och tittar ut ur fönstret för att se vad som pågår.
Då ser jag en vit Audi 100 som står precis utanför vårat garage. Funderar lite, varför står han där? Det är ju allt ett lite kontigt ställe att parkera på, mitt i gatan och allt.
Springer ut i vardagsrummet för att få en lite bättre synvinkel in mot bilen och garaget. När jag tittar ut ser jag att förardörren till bilen är öppen och att det knallar runt en person bredvid min och pappas motorcyklar.

SATAN! :mad:

Väcker mor och far och förklarar vad som just håller på att hända. Pappa fullkomligt flyger ur sängen och springer fram till fönstret.
Nu blir det fart på oss båda, på med jeansen och ner för trappen. Pappa tänder då lampan i hallen, något som tjuvarna ser och deras bil försvinner iväg ner mot stranden.
Jag är inte långt efter och hoppar in i bilen för att åka efter. 200meter senare ser jag bilen stå nere vid vändplanen. Gasar ner och ställer bilen så att han inte kan åka iväg någonstans. Öppnar rutan och börjar skrika åt gubbjäveln. Han säger någonting i stil med att han är vilse och undrar hur man kommer härifrån.

Frågar honom då hur det kommer sig att han vandrar runt i vårat garage? Han svarar att han är oskyldig. Fly förbannad som jag är släpper jag iväg några väl valda ord om vad jag tycker om såna som inte vet vad som är mitt och ditt.

Jag åker runt bilen för att vända, då tar han chansen och gasar iväg. Upp för backen och förbi vårat hus igen. Jag gasar efter och plockar upp pappa som kommer springande med mobilen i högsta hugg.

Nu börjar jakten! Han kör fort igenom vårat lilla lugna villaområde, fram och tillbaka på olika vägar. Killen är inte alls vilse, han försöker komma undan och det fort.

Några hundra meter längre fram ser vi att det ligger någonting på vägen. Det är en matta som de har lyckats få med sig från vårat garage men dumpat mitt på vägen. Skit i den, efter dem! Beordrar far.

Far kommer efter lite om och men fram till polisen som inte verka förstå ett ord av det pappa bräker fram på lite halvsvenskdanska. Han får repetera om och om igen men till slut går det fram att det är ett inbrott och att vi nu följer efter tjuvarnas bil.

Hastigheterna är omkring 100km/h inne bland farthinder och radhus. Jag saktar ner lite och det blir en liten lucka mellan oss och bilen.
Vi kommer fram till en lite större väg och ser att dom nu har fått ett ganska bra försprång.
Yes! Biljakt! Adrenalinet pumpar och jag gasar efter, full fart! Samtidigt som pappa pratar med polisen klagar lite om hans nya däck och varför jag ritar svarta streck på vägen.

Fortfarande problem med att få en polisbil till platsen så jakten går vidare. Han kör ut på 276an mot E18 och vi är inte långt efter. Nu gasar han på upp mot 200km/h med oss 150meter bakom.

Han svänger upp på E18 och jakten fortsätter. Pappa får nu veta av polisen att det står en polisbil några kilometer längre fram på motorvägen som klar att ta upp jakten.

Vi ser polisbilen och säger att den bilen framför oss är tjuvarna. Nu är det både polisbilen och vi som följer efter. Efter ca 1km stannar så bilen när poliserna får på blåljusen. Vi svänger in strax bakom och avvaktar lite.

De båda poliserna går upp mot bilen och håller i ena handen på pistolen och i den andra en ficklampa. Läget verkar under kontroll och den ena polisen tar nycklarna till bilen. Vi får nu berätta vad som hänt under jakten och lämnar lite uppgifter.

Det sas ungefär såhär:
Far: Vi har följt efter den här bilen nu i ca 20km i ganska rakt tempo.
Polisen: Tror ni att de har kännt sig jagade av er?
Far: ja, vi har följt efter den här bilen i nära på 100km/h inne i ett bostandområde och i nästan 200km/h ute på motorvägen kan man nog säga att de har varit stressade.
Poisen: Ojävlar, gick det så fort?
Far: Ja, men det får du inte skiriva upp.
Polisen: Ehh, nejdå, hehe.
:D

Han säger att vi har gjort ett modigt och bra jobb och att tjuvarna nu kommer bli gripna misstänkta för inbrottsförsök.
De ska vänta vänta in några kollegor för att göra en husrannsakan på bilen så vi tackar för oss och åker hemåt.

Väl hemma plockar vi upp mattan tjuvarna tappade på vägen och konstaterar att det är våran. Vi hittar även delar av handskfacket med innehåll ifrån våran andra bil utspritt på vägen.

Allt till ett värde av kanske 30:- (då är parkeringspengarna inräknade)

Herregud vilka idioter det finns alltså! :mad:

suck...

You go girl!!!

Bucho

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
KTM 525
War-psycho skrev:
2125238 Hur kan det klassas som inbrottsförsök när dom lyckats sno grejor ? :va

Finns inget i brottsbalken som heter "inbrott". :7peta

Oavsett vilken rubricering de grips på så avgör tingsrätten hur uppsåten och de olika gärningarna kan klassas som fullbordad stöld eller ej. :fakta

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Biifer skrev:
2125378 Jo, det kan man lugnt säga!

Vet att det kanske inte framkommer hela klart engligt berättelsen. Men det är så att vi ha ett 2delat garage, en låst del och öppen del. Inne i garaget står det även motorcyklar isärplockade så de andra hojarna får inte plats, därför står de utanför. Den låsta delen var tjuvarna aldrig inne i.

Vi övervägde hela tiden att avbryta "jakten" eftersom det gick väldigt fort och vi inte var säkra på om de var påverkade o.s.v. Vi bestämde oss dock för att bara ligga efter och "bevaka" för att kunna ge deras position till polisen. Vi släppte även iväg de så att de blev en liten lucka. Kanske var 150-200m inne vid husen och kanske 500m+ ute på motorvägen. Vid ett tillfälle valde jag också en annan väg än tjuvarna då det är en genväg, men de visade inga tecken på att sakta ner.
Spelar ingen roll coccosboll.Ni stog inför poliser o erkände att ni kört över 100 blås i tätbebyggt område över fartgupp m.m.Sen även över 200 blås på andra sträckor.Skulle en sån story läcka ut till en kvällstidning t,ex så kan jag GARANTERA att nån laglydig medborgare skulle väcka allmänt åtal mot er i efterhand.Erkännandet finns ju redan,så jag tror ni skulle torska ganska hårt.Lite "småklantigt" tycker jag då.Bättre att preja dom av vägen,slå dom i småbitar o "låta" snuten hitta bitarna själv än o riskera att klippa ett tidningsbud o göra honom till invalid o bevittna insidan av en fängelsemur för ett så lågprioriterat brott i flera år.

kalla mig gärna glädjedödare o besserwisser,men jag tänker faktiskt bara på hur ERA liv hade kunna förändrats för evigt p,g,a ett så onödigt öde.Pundarna ger jag inte ett öre för,o jag hajar hur ni tänkte i stridens hetta,men tänk även ni själva på att ni stått inför poliser o erkännt att ni brutit mot ett dussin lagar typ.Inte så smart.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Bucho skrev:
2126284 Finns inget i brottsbalken som heter "inbrott". :7peta

Oavsett vilken rubricering de grips på så avgör tingsrätten hur uppsåten och de olika gärningarna kan klassas som fullbordad stöld eller ej. :fakta
Jo, misstänkte att det är så, men tycker likförbannat att det är fel.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati