Punka - laga eller byta?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Körde på ett jävla stift häromdagen och fick punka på bakdäcket. Min plan var att köra med det här ett tag till och byta innan första bankörningen. Vad säger ni, ska jag byta nu eller laga det här? Däckfirman säger byt (såklart), då påfrestningen på ett sånt här däck (enl dom) är så hög.

Bifogat

• punka.jpg
    punka.jpg
    17.4 KB · Visningar: 128

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Om det endå är slitet, och du endå tänkt byta det... tja... :p

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Pilla ut stiftet så ser du storlek på hålet, är det litet så kan punkspraj fixat, så du hinner köra på däcket ett tag till. Jag har lagat flera småpunkor på detta sätt så man fått valuta och kunnat slita ner ett tag till om däcket varit hyffsat.

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Jag har lagat fera punkteringar med sån där grej där man borrar upp hålet lite och sen använder en sån där stor nål som man trycker i en gummi stropp med.

Alla du frågar som jobbar i branchen skulle nog säga att det är bättre att ta det säkra före det osäkra och byta till nytt däck.

Man jag har snålat flera gånger och lagat. Funkar skitbra. Och jag har även gjort det på slicks som jag kör bana med.

speedruch

mano
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
none
Ser ut som en skruv. Dvs inget hål som punkaspray klarar. Laga innifrån med kombinerad plugg/kappa. Stroppar man drar i utifrån har diskuterats tidigare. Inget jag personligen nånsin skulle våga köra med i mc-däcket. Har jobbat som däck-nasare och vi lagade mc däck. Dock rekommenderas det alltid att bytas ut då däckets hållbarhet inte längre kan garanteras på ngt sätt.

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
En däckfirma brukar ju ta ca 300pix för en lagning. Så är det endå halvslitet så skulle jag nog byta, Allt beror ju hur mycket man har i plonkan.. backdäck ser jag inget problem med o köra med en lagning i om man vill/måste snåla. Se bara till att dom lagar med en plugg innifrån däcket som ser ut som en ventil/svamp ungefär dom brukar hålla bra. Dom där hjula lagningarna som sticks i utifrån ger jag inte mycket för.

Edit seeeen:D

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Hojen får stå till löning, sen blir det nytt bakdäck. Det är tajmingen av utgiften som vanligt är helt fel, inte utgiften i sig.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Lagningslapp från insidan så går det att köra på. Montera av däcket slipa med stålborste(borrmaskinsvarianten) och solution och lapp på insidan. Anledningen till att många "däck o mc" firmor inte vill laga är att corden skulle kunnat gå av vilket knappast ett stift gör. Jag har fått ett däck med stift i lagat på detta vis. Däcket hade rullat mindre än 100 mil vid punkteringstillfället och levde till 1600 mil utan problem inklusive bankörningar.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Ja herrejävlar. Bytte bakdäck för två veckor sen, och gissa vad? Punktering förstås! På bakhjulet. Medelst spik, mindre än förra gången men ändå.

Nu pyntar jag fan inte ett nytt däck när det här inte ens rullat 100 mil... vem kan plugga åt mig? Jag är inte sugen att ringa runt till tusen firmor som bara vill sälja nya däck.

grafne

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
Ducati 1098S special
Ja herrejävlar. Bytte bakdäck för två veckor sen, och gissa vad? Punktering förstås! På bakhjulet. Medelst spik, mindre än förra gången men ändå.

Nu pyntar jag fan inte ett nytt däck när det här inte ens rullat 100 mil... vem kan plugga åt mig? Jag är inte sugen att ringa runt till tusen firmor som bara vill sälja nya däck.

Däckshopen i Haninge gör det med plugg från insidan. :tummenupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...