Punkaspray

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
Funderar på att köpa punkaspray att ha med på gammelhojen som har slangar i däcken.
Fungerar det öht till slangar?
Någon sort som är bättre eller sämre, eller kan man lika gärna köpa på Biltema?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Funderar på att köpa punkaspray att ha med på gammelhojen som har slangar i däcken.
Fungerar det öht till slangar?
Någon sort som är bättre eller sämre, eller kan man lika gärna köpa på Biltema?
Nej, det funkar inte till slangar. Du behöver lagningslappar till slangar.

Enklast är att ha en reservslang med sig på hojen.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nej, det funkar inte till slangar. Du behöver lagningslappar till slangar.

Enklast är att ha en reservslang med sig på hojen.
Beror på hur stort hålet är (men slang är lite mer hårdpumpat så man får nog handpumpa lite)
www.mc-depan.com/index.asp?action=prislista&menu=4&id=10785
PunkteringsSpray mc PROCYCLE 400ml för alla däck med eller utan slang, oskadlig för däck & fälg, frostsäker till -5°C. Ta bort orsak till punktering, vid kalla förhållande (under 5°C) värm burk med händer, skaka kraftigt 1 minut & spruta in genom ven

(Man kan även förfylla med punkaspray för utifallhändelse, lastbilar och entrepenadmaskiner har det oftast)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ofta nog är hålet i slangen större än en knappnål, tro mig när jag säger att punkaspray är en dålig idé till och med på vanlig cykel.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ofta nog är hålet i slangen större än en knappnål, tro mig när jag säger att punkaspray är en dålig idé till och med på vanlig cykel.

Kör man tubeless på cykel så fyller man ju med en vätska som jag tror är exakt samma som i punkaspray.

Jag tog faktiskt en skvätt sån vätska till bildäcket med pyspunka för 1-2 år sedan och det håller tätt fortfarande. Kanske inte att rekommendera med tanke på balanseringen men jag känner inget i ratten.

Finns dessutom sk punkteringsfri cykelslang som är fyllda med vätska redan från början som jag inte testat men det faktum att den säljs borde väl vara en signal om att det funkar.

Och vidare har jag kört punkaspray på crosshojen(dvs slang) ibland vid nödfall. Och det funkar på den slangen om inte hålet är för stort. Vilket det iofs ofta kan bli då punka med crosshoj vanligtvis sker pga genomslag av sten och vilket kan ge ganska stora hål.

Är man ute på crossbanan vill man ju helst slippa avbryta pga en punktering. Nu har jag iofs även reservhjul men...

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Jag har också använt spray på MC-däck med slang med gott resultat, körde senast flera dagar innan jag bytte slangen.

En sådan här däremot funkar naturligtvis bara på slanglöst.
Repsats.jpg

Bifogat

• Repsats.jpg
    Repsats.jpg
    46.5 KB · Visningar: 6

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Jag har också använt spray på MC-däck med slang med gott resultat, körde senast flera dagar innan jag bytte slangen.

En sådan här däremot funkar naturligtvis bara på slanglöst.
View attachment 461746
Skulle precis posta samma inlägg men du hann före, har en sån i min toppbox. Köpte min på Biltema. Köpte en minikompressor hos Biltema för ändamålet, den var värdelös så jag slängde den. Har numera en minikompressor som jag köpte från en webbshop som ligger i Laholm. har inte testat den än.

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
Ok, blandade svar. Minnen från 80-talet säger att det sällan eller aldrig fungerade för kompisar, själv slapp jag prova. Kanske köper en flaska om det mot förmodan skulle bli någon längre resa, i närområdet får man hoppas på någon kompis med kärra. På min "moderna" hoj har jag ett pluggningskit under sadeln, provat fungerar utmärkt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kör man tubeless på cykel så fyller man ju med en vätska som jag tror är exakt samma som i punkaspray.

Jag tog faktiskt en skvätt sån vätska till bildäcket med pyspunka för 1-2 år sedan och det håller tätt fortfarande. Kanske inte att rekommendera med tanke på balanseringen men jag känner inget i ratten.
Inte konstigt att du inte känner något i ratten.
Vätskan balanserar ju hjulet. Utom vid bromsning och acceleration. Föregårende mening är vad jag tror.

Samma ide som balangseringskulor. Men lägre pris.

Själv vid punktering på trampcykeln tog jag upp hjulet i duschen, tog ut ventilen och kopplade på duschslangen och körde i så mycket vatten som möjligt. Pumpade sedan hjulet med luftpump och cyklade till skolan. Vatten har väl ca 1000 ggr så hög täthet som luft så läckaget (med vatten vid hålet) minskar kanske 33 ggr. Efter skolan så var det bara att cykla hem. Det var på vintern så bakhjulet var stenhårt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Inte konstigt att du inte känner något i ratten.
Vätskan balanserar ju hjulet. Utom vid bromsning och acceleration. Föregårende mening är vad jag tror.

Samma ide som balangseringskulor. Men lägre pris.

Själv vid punktering på trampcykeln tog jag upp hjulet i duschen, tog ut ventilen och kopplade på duschslangen och körde i så mycket vatten som möjligt. Pumpade sedan hjulet med luftpump och cyklade till skolan. Vatten har väl ca 1000 ggr så hög täthet som luft så läckaget (med vatten vid hålet) minskar kanske 33 ggr. Efter skolan så var det bara att cykla hem. Det var på vintern så bakhjulet var stenhårt.

Nja, jag tror inte det helt på det. I ett perfekt hjul ja, men ett perfekt hjul behöver inte balanseras.

Var kommer kulorna/vätskan placera sig ifall hjulet kastar radiellt? I hög fart kommer dom ju söka sig ut till den plats på hjulet där radien är störst, och eftersom gummi inte är helt stumt kommer kulorna/vätskan dra ut däcket extra mycket där och därmed förvärra balanseringen.

Knappast märkbart på trampcykeln men med bilen i 110 km/h skulle det kunna tänkas bli märkbart.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nja, jag tror inte det helt på det. I ett perfekt hjul ja, men ett perfekt hjul behöver inte balanseras.

Var kommer kulorna/vätskan placera sig ifall hjulet kastar radiellt? I hög fart kommer dom ju söka sig ut till den plats på hjulet där radien är störst, och eftersom gummi inte är helt stumt kommer kulorna/vätskan dra ut däcket extra mycket där och därmed förvärra balanseringen.

Knappast märkbart på trampcykeln men med bilen i 110 km/h skulle det kunna tänkas bli märkbart.
Håller med. Det verkar otroligt. Jag har ingen bil och tänker inte testa på hojen. Men vill du kolla om detta med vätska/ balanseringskulor fungerar så är det ju lätt på en bil. Tryck dit lite balanseringvikter på fälgen med vätska.
Sätter du vikterna tätt tillsammans kommer hjulet få obalans.
Funkar vätskan kommer du inte märka nått. Tippar det är fler nyfikna än jag som vill se resultatet av ditt test här på SH !:)
Du kan ju börja med en vikt. Nästa dag en vikt till och så vidare !

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping