Kan tycka att det här borde falla under samma regler som att om en väg är så dålig att bilar skadas och ansvarig myndighet fått veta det så är de skyldiga att ersätta kostnaderna... Dags att dra det till rätten?
Jag får tyvärr känslan att myndigheter såväl som entreprenörer kan skylta sig bort från alla former av ansvar...Att en stor del av kattskallarna är sylvassa och skär rakt genom vilket däck som helst spelar liksom ingen roll. De har ju satt upp en skylt som kompenserar för deras val av material...!
Det är säkert tio år sedan jag första gången såg skylten "vägskada 0-72 km". Denna skylt har nu blivit mer regel än undantag i början av alla nedkörda vägar som väntar på renovering. Att hela sträckan består av halvmeterdjupa hål, knölar som sticker upp trettio centimeter eller beläggningssprickor bredare än ett mc-däck spelar liksom ingen roll. Du har ju blivit varnad av en skylt i början av vägen, niohundrasjuttiofyra knölar tillbaka...Kör du sönder något så har du säkert kört för fort. Att knölen är högre än markfrigången på din SUV spelar ingen roll...!
På Vitvattensvägen som jag beskrev i ett inlägg ovan har man dessutom börjat med ytterligare en intressant variant av skyltning - "detta vägbygge medför risk för stenskott, välj om möjligt annan väg"...Merparten av de som åker denna väg har exakt noll andra alternativ för att ta sig till jobbet. Ändå hänger man upp denna skylt och anser sig då vara fredan mot alla former av fordonsskador...