Punktering

samppa70

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Blackbird
Märkte idag att jag fått en spik i bakdäcket. Har kört 10mil med det Nya Metzler Z6 däcket...10mil!! :huvet

Blev tvungen att köra in reparations skum så att jag kom hem...

På Fredag tänkte jag åka på 1 veckas hoj semester bla ner till Tyskland.
Som jag ser det har jag följande alternativ;

1) Köpa nytt däck fort som bara den ...
2) Laga däcket hos en däckverkstad ...
3) Laga däcket själv som komplement till skummet med;
a) QwikPlug
b) Tubeless tire repair kit
4) Köra vidare med "Skum" däcket ...

har någon erfarenhet af QwikPlug eller Tubeless tire repair kit?

Det smärtar att köpa nytt däck efter 10 mil --- säkert ja men ändå .. :confused:

Tacksam för tips.

Mvh // Matias

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag gjorde alternativ 2 i mitt 50 mil gamla Sportec M-1. Det höll 600 mil till. Har fortfarande kvar däcket, finns inte ett märke efter pluggen. 120 kr. :tummenupp

lappmögel

Elin racing
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
ZX9R svarten
Har aldrig "pluggat" ett mc däck, men åtskilliga bildäck, jobbat som däckkrängare, har aldrig hört att det skulle blivit några problem.
Dock skulle jag personligen INTE vilja köra med ett pluggat mc-däck, dels med tanke på farterna, dessutom blir ju effekterna av en punka på en bil inte så drastiska som det kan bli med en hoj.
Så mina 5 cent blir tyvärr för din del, köp ett nytt, ta det andra och vinn den lokala burnout tävlingen med, du kanske till o med kan göra en FuckYouburnout:tummenupp

samppa70

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Blackbird
Hej,
Danke für alla tips! Efter att ha läst igenom Svenska , Engelska och Finska diskussions forum :) kom jag fram till att jag "vågar" prova med ett pluggat däck.
I detta fallet lämnade jag in däcket till en gummiverkstad som kommer att plugga det från insidan.
Efter att läst ett gäng med insändare om detta ämne kristalliserade sig en allmän uppfattning att bakdäcket verkar vara Ok att plugga men inte framdäcket.
Det bästa sättet att plugga är från insidan med det finns även en reparationssats som många verkar rekommendera;

http://www.denadaoffroad.se/sortiment/atv-fyrhjuling-cross-mc-dack-falgar-tillbehor/etc./1151530093

Dessa lagningar ( utifrån) verkar ha fungerat hur bra som helst.

Nåväl, vi får väl se hur det går med mitt pluggade däck, jag återkommer med "tales from the field" :tummenupp

Köpte "by the way" satsen ovan för att alltid ha med under sätet.

Mvh // Matias

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
jag skulle inte ge mig iväg på lång resa med lagat däck iaf, hoppas allt rullar problemfritt :)

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Körde från Valencia hela vägen hem på ett däck med däckskummlagning!!! Jag fick inga problem den gången! Dock lagade jag ett däck nyligen men det höll inte mer än 3-4 dagar, mao har man tur så håller det!!!

The_Other

Köra Bana..
Gick med
22 Sep 2006
Hoj
Yamaha R1
Jag har lagat med plugg en gång. Den släppte efter 1 dag.

Vet inte ifall jag gjorde något fel då jag inte försökt igen efter det.

samppa70

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Blackbird
Hej!
Körde ~5000km med det verkstads-pluggade däcket och det fungerade utan problem. När jag var ca 400km från Stockholm fick jag punktering igen! Snacka om otur, det var någon järn bit som funnit sin väg in i bakdäcket. Pluggade hålet med Tubeless tire satsen och kom säkert hem.

Mvh // Matias

Underworld

Running when I can....
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
CBR 1100 XX -04
Hej!
Körde ~5000km med det verkstads-pluggade däcket och det fungerade utan problem. När jag var ca 400km från Stockholm fick jag punktering igen! Snacka om otur, det var någon järn bit som funnit sin väg in i bakdäcket. Pluggade hålet med Tubeless tire satsen och kom säkert hem.

Mvh // Matias

Du har lite "tur" du :va

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar