Punktering...

DennisR1

Jobbar för mycket
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Köping
Hoj
Fz1
Fick punktering på bakdäcket häromdagen. Fyllde på med en burk punkasprej och det blev tätt. Nu till frågan..... Går det att köra så utan att göra något åt det? Eller ska jag bytta däck eller skaffa en slang?
 

Jonny

Varför???
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
R1
DennisR1 skrev:
Fick punktering på bakdäcket häromdagen. Fyllde på med en burk punkasprej och det blev tätt. Nu till frågan..... Går det att köra så utan att göra något åt det? Eller ska jag bytta däck eller skaffa en slang?
Bästa är att byta däck men det går även att laga det..
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
DennisR1 skrev:
Fick punktering på bakdäcket häromdagen. Fyllde på med en burk punkasprej och det blev tätt. Nu till frågan..... Går det att köra så utan att göra något åt det? Eller ska jag bytta däck eller skaffa en slang?
kör till närmaste däck firma och laga/byt så fort du kan och ta det väldigt lungt när åker dit..
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Lite motfrågor.
Vad är det för däck? fabrikat, modell?
Hur långt har det gått och hur slitet är det?
Vad har du för körstil? Alltså pratar vi laglig touring? Nä, tänkte väl inte det, vi snackar ofta över 200 och lite slangning å så va?....

Rätt råd är naturligtvis att genast byta däck men....

Är det tätt med punkaspray och däcket i övrigt är rätt fräscht så är det väl bara att köra på. Inte för att det är att rekomenderar men jag har då kört som vanligt de gånger jag hamnat i samma situation. Alltså både fort och på bakhjulet. Har inte bytt förrän däcket har vart helt slut. Det farliga är väl om det skulle bli en explosionspunka typ i en kurva men den risken är nog ändå rätt liten. Blir det punka igen så pyser det antagligen ut så sakta att du känner att du har lite luft och hinner lugna ner dig innan det blir helt tomt.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Kreuger skrev:
Lite motfrågor.
.

Risken för att det KAN gå illa är skäl nog att laga pronto! Benbrott och dödsfall för något så uppenbart onödigt kan vi väl spara på?

Punkaspray är en tillfällig lösning som är till för att ta sig till däckverkstan och laga det "på riktigt". Farten bör hållas på en moderat nivå.

//jaG
 

DennisR1

Jobbar för mycket
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Köping
Hoj
Fz1
Zeb_Macahan skrev:
Risken för att det KAN gå illa är skäl nog att laga pronto! Benbrott och dödsfall för något så uppenbart onödigt kan vi väl spara på?

Punkaspray är en tillfällig lösning som är till för att ta sig till däckverkstan och laga det "på riktigt". Farten bör hållas på en moderat nivå.

//jaG
Nu sitter det ett nytt däck på......Tack för hjälpen
 

Daggarparn

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen numer :-(
DennisR1 skrev:
Fick punktering på bakdäcket häromdagen. Fyllde på med en burk punkasprej och det blev tätt. Nu till frågan..... Går det att köra så utan att göra något åt det? Eller ska jag bytta däck eller skaffa en slang?
"Punkasprey" kan sätta sej i ventilen med läckage som följd...:-(
Har du annars mycket kvar på däcket och det inte är för stort hål så pluggar vilken däckkrängare som helst det för 100-150 pix.
Pluggen håller väääldigt bra.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Har två saker att tillägga.

När jag tvättade hojen efter att ha sprutat i punkteringslagning så upptäckte jag att det sprutat ut ur hålet och lagt en fin gummihinna i hela innerskärmen, undertrayen, baklyset och lite var stans där i krokarna. Det där jävla gummit var som kletigt tuggummi att hålla på med, en riktig mardröm. Har ännu inte hittat nån kemikalie som löser upp det utan att ta med färg och alltihop.

Sen dog även min ventil så den var jag tvungen att byta när jag bytte däcket.

Men trots detta kan punkaspray vara guld värt när man står där efter vägkanten. :Bugar
 

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Ort
Umeå.
Hoj
R1
Vaknade en morgon och bakdäcket (pilot power) var tomt! :mad:
skickade i en burk reservhjul-på-burk, har kört minst 500mil på det och jag tourar inte bara om man säger så...! Nu har jag slitit ut det så jag ska byta, det har mao hållit tätt!
 

Veztra

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
RGV 250
Man kan läsa på dom flesta burkar att det står.

Efter man fyllt på skummet kan man blåsa i LITE luft för rensa ventilen.

Några dagar efter skall man tömma hur hela däcket för att bli av med gasen och fylla med luft.

Sen är däcket som det var innan punktering.


Men en sak skall man ha klart för sig tror jag. Punka på bakslangen när man slangar i hög fart är nog som att åka berg och dalbana ståendes på händerna.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Punkaspray ligger kvar i däcket i vätskeform ifall hålet är tätat efter tex. 15 min.

Bytte mitt bakdäck idag och det var rejält med punkasprayvätska kvar i däcket. Det hade inte stelnat inne i däcket. Det stelnade endast när det kom ut och inte var utsatt för tryck (syftande på trycket i däcket.)

Och vätska i däcket är väl inte bra....eller
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top