quad vs bil vs mc?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
lite måndags fundeleringar bara.

på en knixig bana antar jag att en bil tar en mc ganska lätt? el är de så?
nu snackar vi att alla fordon har potential för det.

en motard vinner på gokart banan över en liter hoj tex.

men vart faen funkar quaden bra?
antar på is lär den vara överlägsen alla dessa fordon el?
hur funkar dom som "supermoto"?

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
var iväg i torsdags på ett företagsevent och körde både rallycrossbil och quad. det var iofs inte på samma bana, men det är ju bättre klipp generellt i en quad än bil, så på en halvknixig till knixig bana skulle jag säga quad.

öhh inte mycket till info, men då fick jag det sagt iaf :D ... att jag hade sjukt roligt i torsdags alltså :banana

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Kör själv Racing bil på SM nivå i klassen JTCC (klassen under stcc).

På vissa banor så har motorcyklarna fördelar av sin acceleration och hastighet dock så har bilarna mycket bättre fäste , då vi har 4 hjul i backen istället för två.
Kurvhastigheten är oftast snabbare när det gäller bil , däremot hastighten ur kurvan vinner oftast mc på .

Om vi tar ett exempel , knuststorp ring i skåne.
Pro superbike hojarna kör som bäst där på ca 59 sec medans Stcc kör på runt 60 sec.
Carrera cup som är porsche matchar dock Pro superbikes tider , men på vissa banor är det inte alltid Mc som är snabbast.
Så ett exakt svar på frågan blir svårt att ge.

Vissa banor är det MC som regerar och på vissa är det bil allt är relativt..

sanken

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Busa 650-08 & superduke
var iväg i torsdags på ett företagsevent och körde både rallycrossbil och quad. det var iofs inte på samma bana, men det är ju bättre klipp generellt i en quad än bil, så på en halvknixig till knixig bana skulle jag säga quad.

öhh inte mycket till info, men då fick jag det sagt iaf :D ... att jag hade sjukt roligt i torsdags alltså :banana

Vart va ni????

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
O för att lägga till ytterligare en faktor....

De snabbaste räsermopparna (70 cc) har snabbare varvtider än de snabbaste motarderna på gocartbanan i Kalmar. ( I alla fall för några år sen...vet inte hur det är nu ?). Men vi hade kul som fan ändå..:) ....även om jag inte var snabb...:gnissla

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tror inte quaden har en chans mot en isdubbad impreza/evo sen finns ju riktigt dubbade hojar som säkert kan vara med!

Quad suger purjo på det mesta enligt mig och är bara de latas alternativ till båge(de som inte orkar ta kk)!

Bil vs mc vinner nog mc så länge vi pratar "normal" bilar men kommer vi upp i pris så tror jag bilen sakta men säkert vinner! Går man efter "bang for the buck" så vinner ju mc alla gånger!

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Kör själv Racing bil på SM nivå i klassen JTCC (klassen under stcc).

....Vissa banor är det MC som regerar och på vissa är det bil allt är relativt..
Jämför man STCC och MC så verkar det som om bilarna bara är snabbare på
Våler.
På alla andra banor är hojarna snabbare...

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
En extremt lätt sportbil eller "sportquad" (jag har inte sett någon sån hittills) är nog bäst för snabba tider. Med bra effekt per kilo och mycket däcksyta så borde det vara överlägset. Men som sagts tidigare vill man ha en snabb bil så kostar det... och är det körglädje vi snackar om så har bilen inte en chans.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Räknar man varvtid/krona så vinner ju hojen vilken dag som helst. Men som sagt, jag tror banan har större betydelse för vem som vinner än fordonen i sig. Långa svepande kurvor är ju till bilens fördel, medan knixiga banor blir till hojens fördel. En hoj kan ju aldrig få den downforce som en bil har, så snabba kurvor kan den inte ta på samma sätt.

Sen är det ju frågan om man jämför en Audi S4 med en R1 eller en F1-bil med en MotoGP-hoj också... :rolleyes:

Quadar hamnar nog på 7'e plats, kula leksaker, men med svampig fjädring, dåliga däck och en tyngdpunkt nånstans bland molnen :(

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
borde inte en "räser"quad vinna på isen alla ggr mot en mc då? med tanke på vikt effekt samt få ner fästet?

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Våler.

Bilarna kör inte samma slinga på Våler. Hojarna har en chikan extra, därav har bilarna bättre varvtid där.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
borde inte en "räser"quad vinna på isen alla ggr mot en mc då? med tanke på vikt effekt samt få ner fästet?

Teoretisk ska man kunna köra mer på sladd på is vilket kan gynna quadens "kurvegenskaper" men jag har en video hemma på en kille med SH med riktiga dubb som knäskrapar...

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
Jag såg en quad som kördes i Paris-Dakar för en massa år sedan. Snubben hade slängt i en CBR-motor i den, kommer dock inte ihåg om det var en 600 eller 1000, tror det var den mindre. Men det såg inte ut som att han hade tråkigt bakom styret iaf, han drog på några riktigt feta ställ så fort han såg att kameramännen hade honom i fokus. Fler sådana quads tack :)

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
För att matcha MC räcker det ofta inte med ens de dyraste sportbilarna, lite beroende på bana naturligtvis (jfr t.ex. Fifth Gear's Ducati mot Lambo-tester). När du däremot kommer upp på tävlingsbilsnivå blir det tightare (se kommentar ovan). Ju närmare F1 man kommer, desto mer äter bilen upp per varv. Väl på F1 finns det ingenting på vare sig två, fyra eller fyrtiofemton hjul som har skuggan av en chans.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Kollar man på bansträckningen mellan mc och bilracing internationellt så skiljer de sig ofta åt! Kommer inte ihåg argumentet tyvärr!

av den enkla anledningen att för en bil funkar ett räcke utmärkt som avåkningszon men det är för obekvämt för en hojåkare

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Våler.

Som jag sa.. Stcc ligger ofta efter hojarna , dock kan CARRERA cup bilarna mäta sig med pro superbike.
Carrera slår bland annat prosuperbike på sturup och falkenberg. (tider från 2008)

Somsagt det mesta skiljer sig mellan de olika banorna, men i de flesta fall så ja då är det Mc som ligger i toppen.

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Jag skulle tro att enda stället där en quad kan slå en hoj eller bil är på en knixig grusbana. Där den har bättre fäste än bågen och inte är lika klumpig som bilen. Men om det är väldigt löst underlag eller en massa hopp får den nog stryk av en crosshoj.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning