Quickshifter bryter ej

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
problemet löst :tummenupp

Övrigt: någon som vet var man köper kulleder till växelreglage? :Bugar
Använder i nuläget 1 st från Biltemas byggavdelning, men den har inte
riktigt samma precision som tex original, men den gör sitt jobb

Bifogat

• förklaring.JPG
    förklaring.JPG
    14.7 KB · Visningar: 324
  • biltemasmodell.jpg
    biltemasmodell.jpg
    6.2 KB · Visningar: 127
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
:confused:
Hur kan du få i nästa växel om den inte bryter?
Inga problem, crossväxling, lite ryckigt, men har inte försökt på höga varvtal. Men Q-shiftern ska bryta från 2000 rpm och uppåt.

Dessutom känner/hör man väldigt tydligt att den bryter efter att växeln lagts i, eftersom då växelreglaget kommer till max/stoppläge och då räcker tydligen kraften till för att aktivera sensorn.
Det är därför jag inte förstår pratet om att växellådan ska vara belastad för att den ska funka, när det finns andra q-shifters med justerbar känslighet

Ingen som kan hjälpa till med teorier/tips??? :huvet :confused: :Bugar

Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Inga problem, crossväxling, lite ryckigt, men har inte försökt på höga varvtal. Men Q-shiftern ska bryta från 2000 rpm och uppåt.

Dessutom känner/hör man väldigt tydligt att den bryter efter att växeln lagts i, eftersom då växelreglaget kommer till max/stoppläge och då räcker tydligen kraften till för att aktivera sensorn.
Det är därför jag inte förstår pratet om att växellådan ska bara belastad för att den ska funka, när det finns andra q-shifters med justerbar känslighet

[EDIT]
Efter att ha mediterat över min "läskunnighet" en stund så efter att läst ett av de efterföljande inläggen:

Hela vitsen med QS är att du skall hålla gasen stumt! Inte dra, av eller på eller ngt annat utan stumt/stilla/samma läge eller varianter på det temat. Och sist men inte minst ett helst ökande men i alla fall åtminstone konstant varvtal. QS och minskande varvtal är ingen höjdarkombination.
Om du crossväxlar så får förmodligen QS-elektroniken psykbryt och "kan inte funka" som den ska.
[/EDIT]

Annars så...

Principresonemang följer:

Det låter väldigt märkligt att sensorn skulle vara "trögare" än din växelmekanism/växellåda.

Rimligen borde det gå att efter du kopplat loss kablaget, mha en multimeter med hojen avstängd kolla:
  • När
  • Hur
  • Om
den bryter vid växling. D.v.s kolla om du en push- eller pullgivare alltså en för vanlig eller raceväxlat och när det faktiskt bryter. Är du osäker på mätandet så leta rätt på ngn elektronikkunnig polare och be om hjälp.

Inställningarna måste sen givetvis matchas rätt mot den givare du har.

Testa även att exprimentera med vinklarna i länkaget. Visserligen brukar det vara räta vinklar i de flesta länkage men att pröva iaf avstängt lär inte skada nåt.

Lycka till och berätta hur det går...

Last edited:

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Edit:
Vågar inte ge de råd jag tänkte...

Last edited:

TheViktor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
Se be ärr sekshundra ärr ärr

Det är därför jag inte förstår pratet om att växellådan ska bara belastad för att den ska funka, när det finns andra q-shifters med justerbar känslighet

Jaja, men det ska du ju inte göra, tanken med quickshifter ät ju att man inte ska släppa på gasen, utan hålla fullt och bara trycka till.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Nu vet jag inte vad Ni fått för er... Jag släppte aldrig av på gasen.
Jag har testat sensorn, allt normalt och den kräver 15kg för att "trigga". Fick ett redogörande av Dynojet techsupport. :fakta

Tack Rymdbörje :Bugar för ditt engagerade svar! Jag tänker experimentera med växelarmen (ge den en annan vinkel) Men det går inte ihop med manualen, där de säger att man ska eftersträva 90 graders vinkel. (inte heller med vad supportkillen Chris sade)

Tänker nog prova att koppla på multimetern med avstängd motor och försöka få QS att bryta/sluta innan växel trillat i och se om det går åt #%&X det också...

Men vad menade du Rymdbörge med:
Om du crossväxlar så får förmodligen QS-elektroniken psykbryt och "kan inte funka" som den ska.

Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Edit:
Vågar inte ge de råd jag tänkte...

jo säg! inge elakt väl?

Sen definitionen crossväxling struntar vi i. Jag höll stadig gas och tvingade i 2an, kändes inte bra, och efter det kände man hur QS bröt

Last edited:

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Eftersom du inte kör raceväxlat finns väl risken att du sitter o "tjuvlyfter" lite på pedalen efter växlingen? Det är känsliga grejer detta! Ursäkta, men jag fattar inte varför man ska ha qs på en gathoj?

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Nu vet jag inte vad Ni fått för er... Jag släppte aldrig av på gasen.
Jag har testat sensorn, allt normalt och den kräver 15kg för att "trigga". Fick ett redogörande av Dynojet techsupport. :fakta

Tack Rymdbörje :Bugar för ditt engagerade svar! Jag tänker experimentera med växelarmen (ge den en annan vinkel) Men det går inte ihop med manualen, där de säger att man ska eftersträva 90 graders vinkel. (inte heller med vad supportkillen Chris sade)

Tänker nog prova att koppla på multimetern med avstängd motor och försöka få QS att bryta/sluta innan växel trillat i och se om det går åt helvete det också...

Men vad menade du Rymdbörge med:

15 kg????? Det borde knappast behövas mer än några futtiga newtonmeter för trigga en sån sensor?!
Jag undrar om jag ens skulle kunna växla min hoj om det skulle krävas så mycket kraft för att trigga sensorn, möjligen med raceväxlat, vilket min hoj inte är-än iaf.

Placeraa 15 liter mjölk i ett nät och en ögla runt foten och testa hur vettigt det känns....:rolleyes:

Crossväxlar innebär iaf för mig att man kort "blippar" gasen för att under under en kort, kort stund momentavlasta transmissionen så att det går att få i nästa växel. M.a.o att man inte håller konstant eller ökande gas.

Apropå psykbryt: Sannolikt så anser QS-elektroniken att den vill ha möjligen ingen eller helst positiv derivata på varvtalet och skulle då om man rör/minskar gasen kunna vara en möjlig (del)förklaring till varför det inte funkar som tänkt...

Det verkar inte bara vara jag som uppfattat "crossväxling" på det sättet!:rolleyes:

Apropå mätning...gör det med motorn avstängd....mindre risk för "problem" då.

Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Eftersom du inte kör raceväxlat finns väl risken att du sitter o "tjuvlyfter" lite på pedalen efter växlingen? Det är känsliga grejer detta! Ursäkta, men jag fattar inte varför man ska ha qs på en gathoj?

Ett gilla för hypotesen...

Varför inte...QS åt alla. Förbaskat trevligt vid ex. omkörning...ut i vänsterfilen, hålla gasen stumt i botten och bara peta sig genom lådan...potentiellt körkortslös innan man ens hinner säga Transportsyrelsen eller vad de nu heter den här veckan.

Det finns en annan anledning till som de flesta inte tänkt på...mindre lastväxelreaktioner. Attans trevligt om man har passagerare...mindre med hjälmstudsar.

Sen låter det som sagt jäkligt trevligt...nja inte om man är direkt bakom kanske...

Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
OK, för mig menade jag att crossväxling var att sparka växelpedal utan koppling bara. Använde fel ord.

frågade per mail Dynojet, och fick detta svar ang trögheten på sensorn:

Internally you are compressing a rubber o-ring inside the sensor. When I test one at my desk, I usually have to wrap it in a rag and push down on one with about 30-40 lbs of force to get it to trigger and close the circuit. This is normal. Once it is part of the tie rod, you will have added leverage, and the force will not seem as much. The force required is non-adjustable. Only the kill time is adjustable. When you put it in the tie rod, just make sure that the pivoting arms on both ends of the tie rods are as parallel as possible. Having the tie rod toed in or toed out will reduce the leverage and thus the amount of force you would need at the toe lever.

Men jag förstår inte vitsen med den extrema trögheten, eller hur fan den ska kunna bryta innan växelarmen kommer till sitt stoppläge.:huvet
För mig i nuläget så kanske man kan få den att göra det genom att mixtra med olika vinklar på växelarmen, borde bli mer tryck på växelstången (the shiftrod) då.

Såg nånstans, en snubbe som gjort en quickshifter med en bromljuskontakt.
så som sagt, förstår inte dessa teorier hit och dit.

Du har möjligen inte tillgång till en dynamometer så att du kan kolla hur tungt länkaget går?
Monteringsanvisningen borde väl ge åtminstone någon vink om installationen kräver ngt "speciellt"?
En snabbglutt på nätet får det ju att se ut som det är ett färdigt kit som säljs...

Förresten...när den "funkar" är det efter att du bankat i växeln och släppt pedalen?
Det skulle då få mig undra om den inte klipper in tvärtom mot vad den är installerad/konfigurerad till.

Dum fråga...men om det nu ev. går att montera den åt båda hållen...sitter den isf rätt?
Jag har sett mer komplicerade missar vid installationer....tyvärr flera gjorda av mig själv. :huvet

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Gissning, du är inte distinkt nog och har inte tillräcklig last på lådan för den växling du gör.

Alltså, du lyfter för försiktigt så du lyckas påverka länkaget innan kontakten kläms in till bryt och du har inte tillräckligt tryck i maskin för att växeln inte ska hoppa i.

Ut och ta en vettig väg, växla upp till 2:an och ge fullt, strax innan effektopp drar du distinkt in nästa(inget mesande), du lär inte kunna få i nästa där om inte brytaren tar.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En amatör som gissar:
1) 15 kg behövs för att inte vibrationer i växelpedal mm ska lösa ut "sensor quickskiftern" när som helst (tänk köra på lite dålig väg och quickshiftern oavbrutet bryter :D)
2) Du har ändrat på sukkan från standard till raceväxlat. Detta innebär att när du växlar UPP utsätts sensorn för en dragning i stången istället för en tryckning.
Raceväxlat får som följd att du måste byta sensor, alternativt ändra i mjukvaran,
alternativt för ett snabbt test, ändra till standardväxlat.
Kombinationen av din snygga skiss + din beskrivning av vad som händer gör att jag gissar raceväxlat är förklaringen till vad som händer.

Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Problemet löst. Största felet var nog att jag flummat med mjukvaran i PC5. :vaTrodde jag provat båda switch-alternativen, men måste glömt och bekräfta i menyn eller nåt. Sen gjorde jag växelstången lite kortare för
att få sensorn lite känsligare. Har ej hunnit prova på riktigt höga varv, samt 5an å 6an, men den växlar mjukt och fint mellan 2000-6000 varv iaf. Har för närvarande Killtime inställt på 100 ms för alla växlar.

Men tack alla, för att ni tog er tid

Övrigt: någon som vet var man köper kulleder till växelreglage? :Bugar
Använder i nuläget 1 st från Biltemas byggavdelning, men den har inte
riktigt samma precision som tex original, men den gör sitt jobb

Bifogat

• biltemasmodell.jpg
    biltemasmodell.jpg
    6.2 KB · Visningar: 120
  • a1.jpg
    a1.jpg
    8.2 KB · Visningar: 846
  • a2.jpg
    a2.jpg
    9.3 KB · Visningar: 847
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Bytte tillbaka till ca 90 graders vinkel (längre gängstång) och provade igen.
Fungerade fint, är införstådd nu med det där med varför sensorn behöver kraft för
att trigga, samt det där med "loaded gearbox"

Fungerar fint på alla varvtal nu, men känns ändå bäst på högre.
Kör nu med Gear Independent killtimes på 80, 70, 70, 70, 70ms

Bifogat

• a1.jpg
    a1.jpg
    7.5 KB · Visningar: 846

Cbr 1000

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
R6 Banhoj
Någon som vet vad det kan vara för fel om den inte bryter över 8000rpm?
Funkar klockrent från 3000-8000 över det så bryter den ej måste släppa på gasen lite då hoppar nästa växel i:va

Nyheter
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen