OK, för mig menade jag att crossväxling var att sparka växelpedal utan koppling bara. Använde fel ord.
frågade per mail Dynojet, och fick detta svar ang trögheten på sensorn:
Internally you are compressing a rubber o-ring inside the sensor. When I test one at my desk, I usually have to wrap it in a rag and push down on one with about 30-40 lbs of force to get it to trigger and close the circuit. This is normal. Once it is part of the tie rod, you will have added leverage, and the force will not seem as much. The force required is non-adjustable. Only the kill time is adjustable. When you put it in the tie rod, just make sure that the pivoting arms on both ends of the tie rods are as parallel as possible. Having the tie rod toed in or toed out will reduce the leverage and thus the amount of force you would need at the toe lever.
Men jag förstår inte vitsen med den extrema trögheten, eller hur fan den ska kunna bryta innan växelarmen kommer till sitt stoppläge.

För mig i nuläget så kanske man kan få den att göra det genom att mixtra med olika vinklar på växelarmen, borde bli mer tryck på växelstången (the shiftrod) då.
Såg nånstans, en snubbe som gjort en quickshifter med en bromljuskontakt.
så som sagt, förstår inte dessa teorier hit och dit.