räcker en zx6r -01 till i r600

Knixen

www.knixracing.se
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Kungälv
Hoj
rr -07 (superstock 600)
Är på jakt efter en r hoj för att köra r600. Undrar om typ en zx6r -01 funkar eller skall man satsa på en något nyare hoj typ 03- 04?
Är en R6 ett "smartare" val pga lättare att få tag på delar?
Räcker en std hoj till eller är en ss hoj att föredra?

Kan man klara sig på 6000 kr per tävling?
Vad kostar en säsong?
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=94458


står lite längre fram själv så satsar jag på en nyare cykel 03-04 lr 05
r6:an är ju bra för det finns gott om delar det är sant

vad det kostar är väl lite så där hur man ska satsa köra med nya däck lr beg många faktorer som spelar in.
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Knixen skrev:
Är på jakt efter en r hoj för att köra r600. Undrar om typ en zx6r -01 funkar eller skall man satsa på en något nyare hoj typ 03- 04?
Är en R6 ett "smartare" val pga lättare att få tag på delar?
Räcker en std hoj till eller är en ss hoj att föredra?

Kan man klara sig på 6000 kr per tävling?
Vad kostar en säsong?

Antagligen kommer svaren att bli minst lika många som frågorna.
Klart att du skulle klara dig på en zx6r.
Det skilljer så lite mellan hojarna, så det är nog mer talangen och körskickligheten som avgör. Standardhoj är nog bättre att lära sig köra på, finns ingen anledning att börja med en vråltrimmad hoj man inte klarar av att hantera.
Klart att man ska överväga "volvo 240" pga att det finns ett större utbud av reservdelar.
Du kan nog klara dig på 6000:-/tävling men då blir det nog knapert.

//Johan
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Anpassa mun efter matsäck.
* Vad har du för budget.
* Vad har du för erfarenhet.
* Vad har du för mål.

Klart att du kan köra en säsong med en Kawasaki och prova. Är du bra på att köra tar du garanterat poäng med den och om inte så har du roligt och utvecklas och kan bestämma dig för hur du vill göra året efter.
 

MC Doktorn

Guest
Min uppfattning är att hojarna i 600 klassen har verkligen utvecklats , en nyare std hoj 03 och framåt är att föredra framför en fullkittad 4-5 år gammal SS600.
Varvtiderna idag i std 600 bland dom bästa är ju sjukt snabba och inte långt ifrån SBK på vissa banor.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2ono skrev:
Min uppfattning är att hojarna i 600 klassen har verkligen utvecklats , en nyare std hoj 03 och framåt är att föredra framför en fullkittad 4-5 år gammal SS600.
Varvtiderna idag i std 600 bland dom bästa är ju sjukt snabba och inte långt ifrån SBK på vissa banor.
Fast vad som är bäst för en Rookie är ju en annan sak än hur snabbt eliten kör med sina hojar.
Fast en STD hoj är ju enkel att handha men är man ROokie spelar det inte så stor roll om hojen är 5 år gammal.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
beror väl lite på hållbarheten med och hur man vill satsa men det hänger ju som sagt på föraren mest :)

men visst är det roligare att köra en nyare hoj än en 6 år gammal mer krut och bättre väghållning i dom nyare med hästlängder

600 har utvecklas nått otroligt dom sista tre åren
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Men om han inte har mer pengar än 6000 per säsong kan man ju inte säga att han ska köpa en hoj för 60 000 och uppåt. Det handlar ju om varje förares ambition och möjligheter. Han har roligare på en ZX6 som han har råd att köra fler tävlingar med än en nya hoj som han kan köra färre tävlingar med. Eller hur?
 

MC Doktorn

Guest
Goodstuff skrev:
Fast vad som är bäst för en Rookie är ju en annan sak än hur snabbt eliten kör med sina hojar.
Fast en STD hoj är ju enkel att handha men är man ROokie spelar det inte så stor roll om hojen är 5 år gammal.

Håller med dig.
Ville bara syfta på att nyare std hojar idag håller en mycket hög klass.
Pengarna är väl den begränsande faktorn i majoriteten av fallen antar jag så man köper det som är billigast.
Men skicket på en 5 år gammal SS600 kan väl diskuteras
 
Last edited:

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Även om det funkar att köra en ZX6R från 01 i R600 så tycker jag att man gör det svårt för sig själv om man kör en sån hoj. Den är inte lika bra som en R6:a och allt blir krångligare när det kommer till att hitta delar mm.

Sen undrar jag exakt vad som är så svårt med att köra en supersport hoj jämfört mot en standard :va
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är inte svårare men dyrare att köra en SS-kittade hoj, risken för högre kostnader är i varje fall större och underhållet bör ju skötas noggrannare.
 

MC Doktorn

Guest
Men kräver Tex inte en TKT preppad SS600 mer underhåll i form av att toleranser måste kontrolleras oftare och delarna slits påtagligare eller dom så pass bra Blueprintade så det kompenserar??.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det finns 01-modeller som är mycket bättre än zx6'an. r6 och suzukin blev då mycket bättre, och skulle nog sätta även en 01-cbr före zx6'an.
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Knixen skrev:
Är på jakt efter en r hoj för att köra r600. Undrar om typ en zx6r -01 funkar eller skall man satsa på en något nyare hoj typ 03- 04?
Är en R6 ett "smartare" val pga lättare att få tag på delar?
Räcker en std hoj till eller är en ss hoj att föredra?

Kan man klara sig på 6000 kr per tävling?
Vad kostar en säsong?

Köp en R6 som varit standard. Tror du kan hitta en R6 -02 eller liknande för 40. Kawan går inte att köra på, och det står skrivet i sten tills motsatsen är bevisad. Fråga LappRoger #3 eller DonQ. Eller varför inte fråga paradnumret MikeTheBike som jag vill minnas härjade runt på en ZX 6...

6000 klarar du dig på. Köp beggade däck, en gammal Transit o du e hemma...

Lycka till!

/erik
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
2ono skrev:
Men kräver Tex inte en TKT preppad SS600 mer underhåll i form av att toleranser måste kontrolleras oftare och delarna slits påtagligare eller dom så pass bra Blueprintade så det kompenserar??.


Jag kan bara svar för motorn (elen är en anna sak). Tkr har mindre ventilspel än standard, jag har kollat minna och bara behöft justera dom en gång. Lagrena i MIN motor är orginal. Visst två tusen varv extra sliter men jag kan inte tänka mig att det sliter sönder hojen. Man måste var noga med att varmköra hojen samt olja och filter. Visst förr eller senare går allt sönder även en std hoj så är det. Vidare hävdar jag med en gammalmans envishet att en SS 600 ÄR lättare att köra fort på, dock kan jag bara jämföra med samma årsmodel och lite nyare. 03 och framåt är säkerligen jätte bra hojar men då får man ju slanta upp också. Det är ju lite skillnad att ha en hoj som börjar dra hyfsat vid 8 och går uta fan vid 10-15 mot en som går satan vid 11 och dags att växla vid 14 om ni förstår mitt tanke sätt. Sen är det det där med fjädring bla bla bla...



björn

PS På B-räjset nu ska jag köra Kobbes gammel Kawa får se om det blir några 55:eek:r då :va ds
 
Last edited:

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
Min första säsong körde jag en zx6r. Visst jag hade kul och förbättrade mig under säsongen. Till säsongen därefter köpte jag en R6:a. Hade jag vetat hur mycket roligare och lättare det var att köra med den redan första året hade jag absolut köpt en redan då. Massor med reservdelar finns det också. Det är alltid någon i depån som har den del som alltid fattas.
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Goodstuff skrev:
Det är inte svårare men dyrare att köra en SS-kittade hoj, risken för högre kostnader är i varje fall större och underhållet bör ju skötas noggrannare.


Håller inte med!

Kör man en SS R6 och skiten rasar så kan man ju alltid hänga i en standardmotor. Dessa hittar man under 5000 kr !! Så risken med en SS hoj är inte så stor som alla alltid påstår. Sen får man ju oftast öhlins å en massa annat lulllull på en SS hoj, vilket kan vara gött att ha!

mvh Fredrik
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
benfre skrev:
Håller inte med!

Kör man en SS R6 och skiten rasar så kan man ju alltid hänga i en standardmotor. Dessa hittar man under 5000 kr !! Så risken med en SS hoj är inte så stor som alla alltid påstår. Sen får man ju oftast öhlins å en massa annat lulllull på en SS hoj, vilket kan vara gött att ha!

mvh Fredrik
Kör man en standardmotor från början kan man köpa däck för de där 5000 kronorna. :7peta
Jag skulle mycket väl personligen tycka det var kul med en trimmad motor men det är ju inte det viktigaste i början.
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top