Rädda ful kolfiber framskärm

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag blev jätteglad när jag såg att det satt en äkta kolfiber framskärm på min nyinköpta YZF 750 men inte lika glad över skicket på den. Jag är inte så familjär med kolfiber så jag undrar om nån vet om man bara kan slipa ner detta och polera upp eller om det inte går att fixa till?
Bilder postade.
 

Bifogat

  • IMG_20240823_211229.jpg
    IMG_20240823_211229.jpg
    2.4 MB · Visningar: 57
  • IMG_20240823_211238.jpg
    IMG_20240823_211238.jpg
    2.2 MB · Visningar: 59

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Slipa lätt o lacka - helst med 2k-lack (bryts inte ner av solljus)
Går också att slipa i steg ner till 2000 grovlek o sedan polera, men är det en tunn skärm så är du nere o jobbar i själva fibern vilket kan göra att stråna reser sig
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ännu vet vi inte hur kolfiberpartiklar påverkar lungor och hälsa.

Skydda sig och omgivningen som om man jobbade med asbest...?

Nöja sig med våtslipning?


Nej, jag vet inte. Den som har bättre insikt kan antingen utveckla eller avfärda mig.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
En båtbyggare skulle förmodligen slipa ner lite och lägga på ett nytt lager kolfiber och epoxi och köra in skärmen i en vacuumpåse för att suga ut alla luftbubblor.
Det som är grå/vitt på bilden, är det bara uppruggad epoxi eller är kolfibern skadad också?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
En båtbyggare skulle förmodligen slipa ner lite och lägga på ett nytt lager kolfiber och epoxi och köra in skärmen i en vacuumpåse för att suga ut alla luftbubblor.
Det som är grå/vitt på bilden, är det bara uppruggad epoxi eller är kolfibern skadad också?
Klarlack används eftersom epoxi gulnar i solljus
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Svårt att säga skicket på bild men lätt slipning och klarlack gör underverk om den inte är nött ner i fibrerna.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Ok, låter som att man kan slipa och klarlacka och få den att se bra ut igen så jag provar det. Jag vet inte hur djupt det vit-gula går faktiskt men det är ju ett tjockt nog lager klarlack att man inte känner fibrerna från ovansidan iallafall så det borde finnas lite att ta av.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag skulle tro att det är plastat med polyester. Epoxi skulle inte bli sådär fult.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är kolfibern i sig OK, framskärmen håller inte på att gå sönder, är det väl bara slipa, grundlacka och måla över med valfri täckfärg, blått, rött, gult eller nått annat som syns bra.
Vill du behålla kolfiberutseendet så finns det visst "kolfiber" folie.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ännu vet vi inte hur kolfiberpartiklar påverkar lungor och hälsa.

Myndigheter har i alla fall en åsikt, för det är hårda regler som gäller, både vad gäller fibertrådar och epoxy.

Om kolfiberdelar har kraschats så att kolfiberväven har slipats ned så finns inga andra alternativ än att lägga på ny väv. Försvagad, ja visst. Men fortfarande högre hållfasthet än att bara göra en kosmetisk reparation som inte innehåller kolfiber.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top