Räkna utväxling genom lådan

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mellan vev och ingående växelaxel i lådan.

Primären kan vara antingen rem (på Harley), kedja (främst på gamla hojar har jag fått för mig) eller drev.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Precis som GuW säger så är primary reduction ratio utväxlingen mellan veven och ingående axel i lådan dvs mellan kopplingskransen och kugghjulet på veven.

På en modern cykel med kuggdriven koppling ändrar man inte denna utväxling något som dock är möjligt på Harleys (med remdriven låda) eller på äldre engelska cyklar (med kedjedriven låda).
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...som dock är möjligt på Harleys (med remdriven låda) eller på äldre engelska cyklar (med kedjedriven låda).

Rem är ju vanligt på HD, men original är det faktiskt triplexkedja i oljebad. Men det går ju som sagt lika lätt att ändra primärutväxling för det. Nästan lättare med kedja eftersom kedjan till skilldan från belt använder sig av kedjesträckare modell glidsko.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Rem är ju vanligt på HD, men original är det faktiskt triplexkedja i oljebad. Men det går ju som sagt lika lätt att ändra primärutväxling för det. Nästan lättare med kedja eftersom kedjan till skilldan från belt använder sig av kedjesträckare modell glidsko.

Det är pinsamt att erkänna men jag har faktiskt aldrig skruvat originalharley:näsblod
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är pinsamt att erkänna men jag har faktiskt aldrig skruvat originalharley:näsblod

Jag tycker att kedjedriften är bättre än belt, det är mer ingenjörmässigt snyggt att ha en tripsexkedja i oljebad, skyddad från smuts, än att ha en belt som går i det fria och lätt går sönder av sten om man kör grusväg. Dessutom försvinner ju twinnens fördel av att vara slank när man grottar ditt belttransmission på över 4" i bredd. Åas kan man ju ta bort stödet om man går upp till 6" belt :näsblod
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tycker att kedjedriften är bättre än belt, det är mer ingenjörmässigt snyggt att ha en tripsexkedja i oljebad, skyddad från smuts, än att ha en belt som går i det fria och lätt går sönder av sten om man kör grusväg. Dessutom försvinner ju twinnens fördel av att vara slank när man grottar ditt belttransmission på över 4" i bredd. Åas kan man ju ta bort stödet om man går upp till 6" belt :näsblod

Det är ungefär som de byggare som absolut skall ha extrembreda bakdäck, stödet kan snart skrotas skiten kommer att stå upprätt ändå:D
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top