Rätt depåstöd?

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
ZX10r -06 | KTM 640 lc4 -05 | YZ 250cc -01
Köpte nyss 2 depåstöd ett fram och ett bak till min zx10r -06.
Bakstödet har klykor och de andra har typ piggar?

Hur som helst så skrapar klykorna i lite på svingen typ pytte liten så lite färg försvann ska de va så o kanske nån millimeter av en svetsning? eller är de fel sorts stöd ja lyckats köpa? Sen var de grymt svårt o få upp den jag orkade inte men jag är ju rätt klen. Men min bror som är ganska krallig fick knappt upp den själv.

Köpte "bike" tror ja dom hette.

Sen framstödet som ska va universal hur ska man anväda det? Ser ut som nån metal grej som sticker upp kanske 5mm. ska man ha nån adapter eller nått?

Sen en bonus fråga var får man tag på rosa stripes? ;)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
I bak, snackar vi hakar som du lyfter i bobbins med, eller snackar vi plattor som ligger under svingen?

I fram är det enklare. I botten på gaffeln är det hål, som du sätter in piggarna på stödet i. Sen är det bara att lyfta. Lite pyssligt i början, men det ger sig.

OBS att du MÅSTE ha depåstöd ibak när du lyfter upp med depåstödet ifram!

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Hur tungt det är att hissa upp är en teknikfråga. Jag är lite av en sparris (förvisso tjock) men klarar för det av att hålla hojen upprätt med en hand och samtidigt med den andra lirka stödet till rätta och trycka upp den på det.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hur tungt det är att hissa upp är en teknikfråga. Jag är lite av en sparris (förvisso tjock) men klarar för det av att hålla hojen upprätt med en hand och samtidigt med den andra lirka stödet till rätta och trycka upp den på det.
:fakta

Min första hoj hade centralstöd. Jag å farsan slet som troll för att få upp den på det, det var som att lyfta sig själv i håret. Men när jag kunde va de inga problem med en hand å full packning på hojen :tummenupp

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Klart att det inte ska ta i svingen! "Klykorna" som du kallar det är ju ställbara i sidled, eller hur? Dessa ska du ju passa in efter spåret/läget på respektive bobbin.

Om du har gjort detta och det ändå tar i så har du helt enkelt för korta bobbiner, då får du köpa en annan modell som är lite längre.

Dark_Messenger

Guest
En del stöd som har fasta klykor kan du få bryta lite på för att de ska passa just din hoj. Har aldrig varit med om att ett stöd inte har passat alls dock.

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
Dom går att ändra i sidled ja men hur menar du spåret.. Bobinerna satt redan på när ja köpte den så vet inte antog att dom skulle fungera. Är väl bara gå ut och mäta antar jag?

Bobinerna är ju som va ska man säga en tratt typ tjocka ibörjan sen smalare ju närmare svingen man kommer var ska klykorna matchas mot? De smalaste? där dom ska sitta när hojjen är upp ställd? eller ska dom "anpassa sig medans man ställer upp den"

Är super nybörjare och har ingen att fråga heller :/

Dark_Messenger

Guest
Bobbinerna är skålade just för att det ska ge sig av sig själv. Klykan "glider" in mot bibbinens centrum så att säga. Justera sidleden på klykorna lite. (i ditt fall låter det som de måste isär mer)

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
:fakta

Min första hoj hade centralstöd. Jag å farsan slet som troll för att få upp den på det, det var som att lyfta sig själv i håret. Men när jag kunde va de inga problem med en hand å full packning på hojen :tummenupp
Haha det där känner jag igen. Kommer ihåg när jag skulle få upp hojen på depåstöd första gången. Efter jävligt många svordomar konstaterade jag att det va helt omöjligt. Sen kom kompisen o satte dit stödet, lyfte till lite lätt o wips så va den på plats. Efter lite träning så går det i en handvändning.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Dom går att ändra i sidled ja men hur menar du spåret.. Bobinerna satt redan på när ja köpte den så vet inte antog att dom skulle fungera. Är väl bara gå ut och mäta antar jag?

Bobinerna är ju som va ska man säga en tratt typ tjocka ibörjan sen smalare ju närmare svingen man kommer var ska klykorna matchas mot? De smalaste? där dom ska sitta när hojjen är upp ställd? eller ska dom "anpassa sig medans man ställer upp den"

Är super nybörjare och har ingen att fråga heller :/

Sätt klykorna så de inte skrapar svingen och hojen inte ramlar av.

Vid behov vrid lite på klykorna (sett uppifrån) om du ändå inte får till det.

Sedan brukar man göra bobiner som en sytrådsrulle, då blir det en 'skåra' för klykorna att greppa i.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy