Tack för den. Det var som jag misstänkte då ; mätaren lägger till lite. Då kommer jag osökt att tänka på :
törs man ligga lite över om man får farbror blå bakom sig,,, ? ( skulle vara kul o testa )
Folk ligger i ROTE formation bakom polisen, i 4-7 km/h över skyltad hastighet, svetten tränger fram i pannan och knogarna vitnar. Ingen ger oss mer osäkerhetskänslor -Tänk om de stannar mig, meen kaan innte kööra exxakt skyltat...!!
Sen kommer en handverkarDodge och gungar förbi i ståtliga tjugo över och snuten gör inte ett skit. Man åker hem och känner sig som en feg myndighetslakej.
Tack för den. Det var som jag misstänkte då ; mätaren lägger till lite. Då kommer jag osökt att tänka på :
törs man ligga lite över om man får farbror blå bakom sig,,, ? ( skulle vara kul o testa )
Lagkravet på helgodkända fordon är att mätaren inte får visa för lite. Däremot får den visa lite för mycket. Har inte exakta formeln, men cirka 5km/t är ganska normalt.
Om jag inte minns fel så finns det EU-regler som styr, max 10% + 4 km/h.
Jag har legat 30+ och blivit omkörd av en målad polisbil, men dom hade viktigare saker för sig och fortsatte glatt mot horisontenJag körde om farbror blå senast nu till jobbet.. ligger dom i 77km på 80 väg så åker iallafall jag om.. finns lixom ingen lag att man inte får köra om en polis bil..
Eftersom hastigheten normalt sett mäts på utgående axel från växellådan, eller i undantagsfall rotationshastigheten på hjulen, så handlar det väldigt mycket om vilka däck du har på. Sätter du på däck med högre profil/större omkrets så kommer hastighetsmätaren visa för lite, sätter du på däck med lägre profil/mindre omkrets så kommer hastighetsmätaren visa för mycket, den har ju ett mått på hur långt du kommer på varje varv. Samma sak med nerslitna däck eller lågt lufttryck.Intressant. Undrar om det fortfarande stämmer att Ducati visar rätt?
Min VFR visar ca 7% mer än vad gps visar, oklar osäkerhet på gpsen dock
/R
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring