Att gå in hos handlaren och prova hjälmar för att sedan beställa online är fan lägre än glocalnet. Vill man ha den service det innebär att handlaren skall ha hjälmar hemma så får man betala för sig. När man sedan köper hjälm 2 och har hittat "sitt" hjälmmärke och vet vad som passar så kan man beställa online.
Annars kan jag rekommendera att besöka mc-mässan. Där brukar de stora hjälmmärkena finnas representerade så man kan prova. Att köpa hjälm baserat på att den storleken passade i mitt förra märke är bara dumt, där är väldigt stor skillnad mellan hjälmars utformning och det som passar person X känns skit på Y trots att de har samma mått med måttbandet.
BRA! då vet vi vad din subjektiva bedömning av köpmoral ligger kring hjälmar. Se då till att inte råka gå till en handlare på mässan och prova utan de fabrikanter som är där utan ÅF.
Jag själv är inte helt inne på din linje. Sist jag köpte hjälm så provade jag xr1100. xr1000 passade min skalle perfekt men var inte säker på att xr1100 passade bra. Gick till närmsta handlare som inte gav mig något bemötande så jag gick bort till hjälmarna, slängde på mig xr1100 och kände att den satt bra. DÅ kom en säljare förbi och jag frågade om de hade någon på rea eller om man kunde få rabatt. Jag nämnde att jag kunde köpa den för 2500:- på helmetcity men att jag gärna stödde en svensk ÅF om de kunde tänka sig att ge mig ett bättre pris. MEN ICKE. Oavsett hur gärna jag vill stötta ÅF i sverige så får det finnas gränser.
Hade vi pratat om 3500:- så hade jag inte blinkat.
ÅF sa att deras inpris var högre än 2500. DÅ frågade jag honom varför de inte parallellimporterar eftersom helmetcity men stor sannolikhet kan få dem ganska mkt billigare eller kanske till och med kan sälja dem för 2300:-till ÅF i sverige köper en 20st på ett bräde.
-Höhö, ja de kanske vi borde sa han. Så idag kanske de gör det men det står fortfarande 5700 eller mer på XR1100 i butiken...
SÅ min moral ligger som sådant att jag gärna gör rätt för mig inom mina rimlighetsgränser så att jag kan fortsätta med min hobby. Skönt att du har så gott ställt att du kan göra mer.
Hade jag köpt min ena utrustning rakt av hos en svensk åf hade den gått på nästan 40k.
Nu gav jag mindre än 15k för allt. Det är ju inte alltid åf's fel men något måste ju ändras på för det är för mycket skillnad.