Rätt storlek på hjälmen?

kvamen

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2011
Hoj
KTM 690 smR -08
Hejsan! är ny på forumet hoppas jag inte gör en tråd som redan finns :p

Skulle behöva hjälp med att välja storlek på hjälmen eftersom jag tänkte beställa från
utladet(fc-moto)

hade tänkt köpa en bandit xxr race, och skulle vara jobbigt att få en som inte passar bra.

Är storlekarna på hjälmen oftast lika, tänkte om man kan prova lite olika hjälmar på stan och se vilken storlek som är återkommande eller ska man mäta skallen?
Just bandit krukan finns inte i min stad att prova.

Tack för hjälpen :)

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Nej det går inte att mäta skallen eller kolla storleken på andra hjälmar.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag fick min hjälm stulen (Jula XL) i december vid inbrott. Kollade Jula XL men de hade bytt modell så den satt inte lika bra som den gamla. Kollade 3 st olika Arai i XL. Gemensamt var att alla ARAI klämde på käkarna. Kollade några Shoei klämnde nån annanstans. Eventuellt hade det gått med annan inredning för Shoei har olika XL inredningar men säljaren var inte på hugget. Kollade en Nolan med uppfällbar front, satt riktigt bra. Men frontlåset på Nolan var så komplicerat (smart/säkert) så blir det en vurpa och jag är medvetslös får utomstående aldrig av hjälmen. Lämnade MC-handlaren och fortsatte till Handelsboden i Mölndal där det blev en
http://www.handelsboden.com/kbc-vr1x-solid-mattvit-p-1237-c-136.aspx
citat "Oval passform med gott om plats i käkpartiet." tydligen fler än jag som har problem med käkarna.

Efter de problem jag hade med att hitta en passande hjälm skulle jag aldrig rekommendera någon att köpa en hjälm enbart på storlek. Skitviktigt den passar din skalle och sitter bekvämt.
Så inte koncentrationen går från körningen till obehaget i huvudet. För då blir det lätt krasch.
Och då blir det lätt några timmar och några kr på att fixa till hojen för mig. Onödigt som jag ser det.

Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Och varför går det inte att mäta? Jag gjorde det när jag köpte min och det funkade utan problem och hjälmen passade perfekt.

Ovanstående skrev väl ganska bra just varför det inte går att bara mäta skallen.

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Ovanstående skrev väl ganska bra just varför det inte går att bara mäta skallen.

Läste inte det, men hur som helst så kollade jag måtten och även testade samma modell irl och den satt bra så. Men det är ju som med det mesta gällande näthandel att det är lite av ett lotteri om man inte vet den exakta passformen.

Men är man osäker och vet man har lite problem att hitta en passande hjälm finns det bara ett alternativ. Att prova i en butik!

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
jag har en agv stl S sitter bra på mig, köpt efter mätt skallen, nyligen köpt en hjc r-pha10 stl S samma där, sitter bra:)

Har provat herrejösses massa hjälmar o endast hittat ett märke jag kan ha på huvet.
Men det är ju olika hur känslig man är också, har två hjälmar som sitter som dem ska, som en tight mössa.
Sen har jag 2 till som jag kan ha på mig utan problem men som inte sitter i närheten så bra o skönt som en hjälm ska enligt mig.
Men det är ju olika hur känslig man är, folk tycker ju biltemahjälmar är jättesköna.
Då kan man ju ändå tillägga att mina två reservhjälmar ändå ligger i 2-4000 kronorsklassen.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ny forskning på hjälmar visar ett enhällig svar: Dyr, billig eller andra parametrar spelar ytterst liten roll. HUR den passar på huvudet är det som var den tyngsta parametern.
"Myten" om att det skulle sitta hårt runt huvudet är FEL.
Dock skall det ju inte finnas risk att den åker av eller sitter för löst heller naturligtvis. Men det var lika illa/farligt om den satt "för" hårt. De "mjuka lagren" i hjälmen skall få chans att arbeta det med. Forskningen var INTE baserat på mc-hjälmar men väl en massa andra sporter. där IRL fakta bakats in. OBS Har tyvärr inte källhänvisningar och bara läst lite conclusion.

Mått är ointressant eftersom skallar är olika och även hjälmarnas utformning.
Klämmer den åt nått håll så blir ju det inte optimal stötupptagning åt det hållet heller så skaffa en hjälm som sitter perfekt från början utan att glappa. Detta gör det rätt svårt då en hjälm som sitter skönt från början lätt blir glapp efter en säsong. Hjälmar med utbytbar inredning är kanske en hit och byta den eller köpa snäppet tjockare fluff till nästa gång?!

Om någon har länk eller mer info om rapporten får ni gärna fylla på.

Har provat herrejösses massa hjälmar o endast hittat ett märke jag kan ha på huvet.
Men det är ju olika hur känslig man är också, har två hjälmar som sitter som dem ska, som en tight mössa.
Sen har jag 2 till som jag kan ha på mig utan problem men som inte sitter i närheten så bra o skönt som en hjälm ska enligt mig.
Men det är ju olika hur känslig man är, folk tycker ju biltemahjälmar är jättesköna.
Då kan man ju ändå tillägga att mina två reservhjälmar ändå ligger i 2-4000 kronorsklassen.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ny forskning på hjälmar visar ett enhällig svar: Dyr, billig eller andra parametrar spelar ytterst liten roll. HUR den passar på huvudet är det som var den tyngsta parametern.
"Myten" om att det skulle sitta hårt runt huvudet är FEL.
Dock skall det ju inte finnas risk att den åker av eller sitter för löst heller naturligtvis. Men det var lika illa/farligt om den satt "för" hårt. De "mjuka lagren" i hjälmen skall få chans att arbeta det med. Forskningen var INTE baserat på mc-hjälmar men väl en massa andra sporter. där IRL fakta bakats in. OBS Har tyvärr inte källhänvisningar och bara läst lite conclusion.

Mått är ointressant eftersom skallar är olika och även hjälmarnas utformning.
Klämmer den åt nått håll så blir ju det inte optimal stötupptagning åt det hållet heller så skaffa en hjälm som sitter perfekt från början utan att glappa. Detta gör det rätt svårt då en hjälm som sitter skönt från början lätt blir glapp efter en säsong. Hjälmar med utbytbar inredning är kanske en hit och byta den eller köpa snäppet tjockare fluff till nästa gång?!

Om någon har länk eller mer info om rapporten får ni gärna fylla på.

Vet inte om du citerade mig av någon speciell anledning eller inte så vet inte om jag ska utveckla något av det jag skrev eller ej :confused:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Att gå in hos handlaren och prova hjälmar för att sedan beställa online är fan lägre än glocalnet. Vill man ha den service det innebär att handlaren skall ha hjälmar hemma så får man betala för sig. När man sedan köper hjälm 2 och har hittat "sitt" hjälmmärke och vet vad som passar så kan man beställa online.

Annars kan jag rekommendera att besöka mc-mässan. Där brukar de stora hjälmmärkena finnas representerade så man kan prova. Att köpa hjälm baserat på att den storleken passade i mitt förra märke är bara dumt, där är väldigt stor skillnad mellan hjälmars utformning och det som passar person X känns skit på Y trots att de har samma mått med måttbandet.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Hjälmar skall provas.

Alla fabrikat är olika, hade vi alla bowlingklotrunda skallar skulle det inte behövas.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Att gå in hos handlaren och prova hjälmar för att sedan beställa online är fan lägre än glocalnet. Vill man ha den service det innebär att handlaren skall ha hjälmar hemma så får man betala för sig. När man sedan köper hjälm 2 och har hittat "sitt" hjälmmärke och vet vad som passar så kan man beställa online.

Annars kan jag rekommendera att besöka mc-mässan. Där brukar de stora hjälmmärkena finnas representerade så man kan prova. Att köpa hjälm baserat på att den storleken passade i mitt förra märke är bara dumt, där är väldigt stor skillnad mellan hjälmars utformning och det som passar person X känns skit på Y trots att de har samma mått med måttbandet.

BRA! då vet vi vad din subjektiva bedömning av köpmoral ligger kring hjälmar. Se då till att inte råka gå till en handlare på mässan och prova utan de fabrikanter som är där utan ÅF.

Jag själv är inte helt inne på din linje. Sist jag köpte hjälm så provade jag xr1100. xr1000 passade min skalle perfekt men var inte säker på att xr1100 passade bra. Gick till närmsta handlare som inte gav mig något bemötande så jag gick bort till hjälmarna, slängde på mig xr1100 och kände att den satt bra. DÅ kom en säljare förbi och jag frågade om de hade någon på rea eller om man kunde få rabatt. Jag nämnde att jag kunde köpa den för 2500:- på helmetcity men att jag gärna stödde en svensk ÅF om de kunde tänka sig att ge mig ett bättre pris. MEN ICKE. Oavsett hur gärna jag vill stötta ÅF i sverige så får det finnas gränser.

Hade vi pratat om 3500:- så hade jag inte blinkat.

ÅF sa att deras inpris var högre än 2500. DÅ frågade jag honom varför de inte parallellimporterar eftersom helmetcity men stor sannolikhet kan få dem ganska mkt billigare eller kanske till och med kan sälja dem för 2300:-till ÅF i sverige köper en 20st på ett bräde.

-Höhö, ja de kanske vi borde sa han. Så idag kanske de gör det men det står fortfarande 5700 eller mer på XR1100 i butiken...

SÅ min moral ligger som sådant att jag gärna gör rätt för mig inom mina rimlighetsgränser så att jag kan fortsätta med min hobby. Skönt att du har så gott ställt att du kan göra mer.

Hade jag köpt min ena utrustning rakt av hos en svensk åf hade den gått på nästan 40k.

Nu gav jag mindre än 15k för allt. Det är ju inte alltid åf's fel men något måste ju ändras på för det är för mycket skillnad.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
BRA! då vet vi vad din subjektiva bedömning av köpmoral ligger kring hjälmar. Se då till att inte råka gå till en handlare på mässan och prova utan de fabrikanter som är där utan ÅF.

Jag själv är inte helt inne på din linje. Sist jag köpte hjälm så provade jag xr1100. xr1000 passade min skalle perfekt men var inte säker på att xr1100 passade bra. Gick till närmsta handlare som inte gav mig något bemötande så jag gick bort till hjälmarna, slängde på mig xr1100 och kände att den satt bra. DÅ kom en säljare förbi och jag frågade om de hade någon på rea eller om man kunde få rabatt. Jag nämnde att jag kunde köpa den för 2500:- på helmetcity men att jag gärna stödde en svensk ÅF om de kunde tänka sig att ge mig ett bättre pris. MEN ICKE. Oavsett hur gärna jag vill stötta ÅF i sverige så får det finnas gränser.

Hade vi pratat om 3500:- så hade jag inte blinkat.

ÅF sa att deras inpris var högre än 2500. DÅ frågade jag honom varför de inte parallellimporterar eftersom helmetcity men stor sannolikhet kan få dem ganska mkt billigare eller kanske till och med kan sälja dem för 2300:-till ÅF i sverige köper en 20st på ett bräde.

-Höhö, ja de kanske vi borde sa han. Så idag kanske de gör det men det står fortfarande 5700 eller mer på XR1100 i butiken...

SÅ min moral ligger som sådant att jag gärna gör rätt för mig inom mina rimlighetsgränser så att jag kan fortsätta med min hobby. Skönt att du har så gott ställt att du kan göra mer.

Hade jag köpt min ena utrustning rakt av hos en svensk åf hade den gått på nästan 40k.

Nu gav jag mindre än 15k för allt. Det är ju inte alltid åf's fel men något måste ju ändras på för det är för mycket skillnad.

Köp prylarna var du vill men att som en råtta bara knalla in hos en svensk handlare och låtsas vara intresserad bara för att hitta rätt är lågt och väldigt kortsiktigt.

Har man inte råd skaffar man en billigare hobby som det skrivs här på SH så ofta.

kvamen

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2011
Hoj
KTM 690 smR -08
hmm mycket att ta in :p märkte dessutom att bandit hjälmarna inte var godkända pga synfältet :S så jag har kollat på lite andra tex urban warrior Razorback och MARUSHIN 999RS hoppas bara att det finns nån handlare i stan som har dessa vilket jag tvivlar på :S

Tack för svaren :)

kvamen

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2011
Hoj
KTM 690 smR -08
Själv tycker jag det är ok att kolla på grejerna i affär och köpa online, speciellet eftersom jag har handlat mycket prylar hos dem förut.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife