Rättstvister

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Har funderat på att ta till rättslig hjälp angående en privataffär som jag gjorde, där jag blev blåst ordentligt. Jag betalade runt 20 papp för en projektor som visade sig ha allvarliga dolda fel och vara totalt otjänlig för filmvisning (blev lurad att det bara rörde sig om inställningar).

Någon som vet hur man går till väga rent praktiskt? Jag är renskrapad på pengar så det får inte bli någon dyr process.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Köpet gjordes visserligen 14/11, men det är inte förrän nu jag haft tid att kolla upp ordentligt vad det är för fel på projjen. Kan jag ha en chans tror ni?

Last edited:

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Tyvärr tror jag faktiskt att det e kört där ...
Man har inte mycket att luta sig mot vid privatköp..förutom det som kan stå på kvittot..
Men för säkerhets skull kan du alltid ringa KO och höra ju dom kan reglerna..

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Pär skrev:
Tyvärr tror jag faktiskt att det e kört där ...
Man har inte mycket att luta sig mot vid privatköp..förutom det som kan stå på kvittot..
Men för säkerhets skull kan du alltid ringa KO och höra ju dom kan reglerna..
Hmm, lägger sig konsumentverket i privatköp då?

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*
berggren_martin skrev:
Har funderat på att ta till rättslig hjälp angående en privataffär som jag gjorde, där jag blev blåst ordentligt. Jag betalade runt 20 papp för en projektor som visade sig ha allvarliga dolda fel och vara totalt otjänlig för filmvisning (blev lurad att det bara rörde sig om inställningar).

Någon som vet hur man går till väga rent praktiskt? Jag är renskrapad på pengar så det får inte bli någon dyr process.

tror tyvärr inte du har så mycket att hämta, har läst tråden om ditt köp. Och vad jag uppfattade det som så uttryckte ägaren att han trodde det var enbart en inställningsgrej? eller sa han utförligt att det var det?
Privatperson ->Privatperson är ganska dåligt uppstyrt, man får det man köper oftast, Företag->Privatperson är ruskigt väl uppstyrt vad gäller säljarens ansvar. Eller företagets ansvar vad gäller dom flesta affärer för övrigt, finns många regler och bestämmelser att följa som en firma.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
När en privatperson säljer till en annan privatperson så gäller Köplagen.

Här är några tillämpbara paragrafer:

17§: "Varan skall i fråga om art, längd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet....Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig.".

18§: "Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet....".

30§: "Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något örhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §.".

Kontakta din konsumentvägledare i kommunen, denne kan säkert ge dig matnyttiga tips om hur du går vidare, i värsta fall så får du stämma den du gjort affär med då varan är felaktig och kräva kräva ersättningsform enligt 30§.

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
Vad står på kvittot?! Är det traditionella "befintligt skick"?!,,, då är man väl
ganska körd?! Eller?

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*
sgtpepper skrev:
När en privatperson säljer till en annan privatperson så gäller Köplagen.

Här är några tillämpbara paragrafer:

17§: "Varan skall i fråga om art, längd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet....Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig.".

18§: "Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet....".

30§: "Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något örhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §.".

Kontakta din konsumentvägledare i kommunen, denne kan säkert ge dig matnyttiga tips om hur du går vidare, i värsta fall så får du stämma den du gjort affär med då varan är felaktig och kräva kräva ersättningsform enligt 30§.

Det finns ju en undersökningsplikt av det hela, man hade kunnat kolla att det gick att justera in bilden som den skulle. Gjorde man inte det är man körd... osv...
att lyssna på en säljare gör man tyvärr alldeles för ofta, men vid vissa tillfällen så kan det vara bättre att vara misstänksam och se till att kolla upp allt och inte lita på försäljaren, men visst skulle jag kontakta människan i det här fallet, skadar inte men jag tror inte det ger nåt, varken rättsligt eller ekonomiskt...

Jag orkar inte plocka fram lagboken just nu, och sen vet jag inte om det som valfettskungen säger stämmer, det sätter saken i en annan dager, men jag tror inte det är så som det låter om det... men utvidga det gärna förortstigern?!

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Har för mig att jag lyckades få till en hyffsad sammanfattning om vad som gäller i den berörda tråden. Orkar inte hitta det just nu, men kolla det igen. Torde varit ungefär samma saker som pepparn skriver.

Sade han att det bara var att ställa in? Och det var det inte? Du har ett bra case!

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
rainman skrev:
Det finns ju en undersökningsplikt av det hela, man hade kunnat kolla att det gick att justera in bilden som den skulle. Gjorde man inte det är man körd... osv...
att lyssna på en säljare gör man tyvärr alldeles för ofta, men vid vissa tillfällen så kan det vara bättre att vara misstänksam och se till att kolla upp allt och inte lita på försäljaren, men visst skulle jag kontakta människan i det här fallet, skadar inte men jag tror inte det ger nåt, varken rättsligt eller ekonomiskt...

Jag orkar inte plocka fram lagboken just nu, och sen vet jag inte om det som valfettskungen säger stämmer, det sätter saken i en annan dager, men jag tror inte det är så som det låter om det... men utvidga det gärna förortstigern?!
En CRT-projje kan ta en hel dag att ställa in för en nybörjare så jag hade behövt spendera ganska lång tid hos säljaren i så fall. Om man skruvat isär den hade felet kunnat avslöjas direkt, men det hade nog inte varit så populärt...

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
t-rex skrev:
Har för mig att jag lyckades få till en hyffsad sammanfattning om vad som gäller i den berörda tråden. Orkar inte hitta det just nu, men kolla det igen. Torde varit ungefär samma saker som pepparn skriver.

Sade han att det bara var att ställa in? Och det var det inte? Du har ett bra case!
Jepp... jag är 100 på att lagen är på min sida i teorin iaf. Undrade bara hur man gör rent praktiskt; vart man ska ringa och ifall det kan kosta mig pengar.

Men nu har jag ju fått lite tips att börja kolla upp.

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*
berggren_martin skrev:
En CRT-projje kan ta en hel dag att ställa in för en nybörjare så jag hade behövt spendera ganska lång tid hos säljaren för att kunna avgöra att han snackade skit. För att kunna se felet direkt måsta man skruva isär den...
Jag är mycket väl medveten om det... men som sagt, det är ändå inte småpotatis vi pratat om.
Till mitt första inlägg, vad exakt sa säljaren? trodde han att det var inställning, eller sa han ATT det var inställning? väääldigt viktigt faktiskt...

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*
berggren_martin skrev:
Jepp... jag är 100 på att lagen är på min sida i teorin iaf. Undrade bara hur man gör rent praktiskt; vart man ska ringa och ifall det kan kosta mig pengar.

Men nu har jag ju fått lite tips att börja kolla upp.

Vinner du så kostar det inte en spänn, då förlorande partan får betala rättegångskostnaderna.
Annars kan det blir jobbigt...
Men KO är inget dumt tips.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
rainman skrev:
Jag är mycket väl medveten om det... men som sagt, det är ändå inte småpotatis vi pratat om.
Till mitt första inlägg, vad exakt sa säljaren? trodde han att det var inställning, eller sa han ATT det var inställning? väääldigt viktigt faktiskt...
Han sade klart och tydligt på att det enbart berodde på inställningar att bilden var suddig hemma hos honom.

Det som borde ge mig fördel om ord står mot ord är att jag betalade ett såpass högt pris. Nu i efterhand har jag kommit fram till att marknadsvärdet bara är runt 10, dvs. ungefär hälften av vad jag betalade. Att betala överpris för en projektor som dessutom är defekt kan inte va rimligt.

KIRE

Guest
berggren_martin skrev:
Han sade klart och tydligt på att det enbart berodde på inställningar att bilden var suddig hemma hos honom.

Det som borde ge mig fördel om ord står mot ord är att jag betalade ett såpass högt pris. Nu i efterhand har jag kommit fram till att marknadsvärdet bara är runt 10, dvs. ungefär hälften av vad jag betalade. Att betala överpris för en projektor som dessutom är defekt kan inte va rimligt.

Vad säger säljaren när du konfronterar honom ang detta då? Är han helt osammarbetsvillig är det ju ett tecken på att han hade för avsikt att blåsa dig från början. Om så är fallet så se till att ställa till det för honom :gnissla

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*
berggren_martin skrev:

Överpriser är nog en sak, men med det andra är nog ganska foolproof att ta till rätten känns det som.
Säg att jag Tex säljer en bil som knackar, och så säger jag att "det beror på att oljan är gammal", sen visar det sig att det är kamaxeln som är kass, det kan jag åka dit på. Men säger jag inget, eller säger att "jag tror att det kan vara oljan" så är det lite lättare att smita undan... ungefär sådär, från en berusad rådgivare såhär mitt på en lördagsnatt liksom :rolleyes:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Det första du gör är att skriva ett brev till honom, ta upp vad du anser är fel, och förklara för honom hur du vill ha det löst. Vill du att köpet skall återgå, skriv det.

Följ paragraferna i KöpL när du skriver brevet, främst 18 o 30. Kortfattat och korrekt, inget svammel.

Ge honom ett par dagar att svara, max. Gör han inte som du vill, gå till tinget. Gör klart för honom redan från början att detta är din avsikt.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
berggren_martin skrev:

...

Bam! Amen!

Nu skall du bara bevisa det också...

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Men varför i allsin dar köpte du en projje för en hel förmögenhet om den var suddig hemma hos säljaren!! Gaaaahhh!! Jag lider med dig!!!

Jag ser alltid till att få "garanti" i en vecka om jag handlar elektronik privat. Speciellt om varan verkar vara lite tvivelaktig funktion på som i ditt fall...

Hoppas du vinner, annars är det väl bara att bestalla last efter last med kogödsel utanför hans hus... I hans namn givetvis... =)

Listan kan faktiskt göras lång, beställa prenumerationer, bestalla varor från nätet osv.... hehe

/Z

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Alla har fel!

Han var "Bedräglig" ..talade alltså osanning för att få den såld och du köpte i "godtro"

kontakta en advokat snarast...

edit: ok alla hade inte fel, bara dom som sa att du va körd ;)

Last edited:
Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife