Rättstvister

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Avelin skrev:
Vad står på kvittot?! Är det traditionella "befintligt skick"?!,,, då är man väl
ganska körd?! Eller?
Befintligt skick är ingen juridisk term och har absolut ingen betydelse, en vara som förväntas fungera ska göra det också(undantag för antikviteter, man kan t.ex. inte kräva att en klocka från 1800talet ska fungera felfritt)

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Avelin skrev:
Vad står på kvittot?! Är det traditionella "befintligt skick"?!,,, då är man väl
ganska körd?! Eller?

Använd termen renoveringsobjekt i stället om ni säljer något som är inte riktigt funktionellt, det går att tvista om vad som är befintligt skick och är inte alla fel upptäckta och noterade av säljaren så får denne betala.

I detta fallet har du nog chansen då säljaren påstod att det var inställningarna och inget fel på projektorn.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Det står "i befintligt skick", men det ska som sagt inte spela någon roll i det här fallet.

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Det svåra blir att bevisa att säljaren visste att den var kass...
Han lär ju inte erkänna det direkt.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Mell skrev:
Det svåra blir att bevisa att säljaren visste att den var kass...
Han lär ju inte erkänna det direkt.
Nope, fick precis ett mail från honom. Han påstår att felet har uppkommit efter att jag har köpt den. Helt absurt med tanke på att den här sortens fel (fungus) tar lång tid att utvecklas.

KIRE

Guest
berggren_martin skrev:
Nope, fick precis ett mail från honom. Han påstår att felet har uppkommit efter att jag har köpt den. Helt absurt med tanke på att den här sortens fel (fungus) tar lång tid att utvecklas.

Ok. Då vet du ju var han står och vad hans avsikt var från början. Se till att inte lämmna detta därhän utan lägg ned ordentlig möda på att göra detta till en sur affär för honom istället för dig!!

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
berggren_martin skrev:

Haha. Ok, har jag förstått detta rätt;

Du var där och kollade på projjan, såg att det var "suddigt", frågade vad det var och fick till svar att det var en inställning?

Det visade sig sedemera vara "fungus" (fotsvamp??), något som har funnits redan vid köpet eftersom det tar en längre tid att utveckla?

Då är det, i det här avseendet, klart. Han har gjort en utfästelse. I det avseendet faller din undersökningsplikt då bort. Beviset du behövde var hans mejl.

(Viss reservation mot ovanstående om fungus är väldigt vanligt förekommande och lätt att kontrollera. Detta får han dock komma på att hävda på egen hand.)

Bara att lämna ditt kontonummer och boxera tillbaka skiten.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
t-rex skrev:
Haha. Ok, har jag förstått detta rätt;

Du var där och kollade på projjan, såg att det var "suddigt", frågade vad det var och fick till svar att det var en inställning?

Det visade sig sedemera vara "fungus" (fotsvamp??), något som har funnits redan vid köpet eftersom det tar en längre tid att utveckla?

Då är det, i det här avseendet, klart. Han har gjort en utfästelse. I det avseendet faller din undersökningsplikt då bort. Beviset du behövde var hans mejl.

(Viss reservation mot ovanstående om fungus är väldigt vanligt förekommande och lätt att kontrollera. Detta får han dock komma på att hävda på egen hand.)

Bara att lämna ditt kontonummer och boxera tillbaka skiten.
Fungus betyder att vätskan som finns längst fram på bildrören har blivit grumlig pga mögel, vilket resulterar i suddig bild. Normalt uppkommer det inte förutom på vissa modeller när de står en längre tid utan att användas.

Grejen är att säljaren håller på att spela dum... eller så har han verkligen ingen som helst koll på CRT-projjar.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
berggren_martin skrev:
Fungus betyder att vätskan som finns längst fram på bildrören har blivit grumlig pga mögel, vilket resulterar i suddig bild. Normalt uppkommer det inte förutom på vissa modeller när de står en längre tid utan att användas.

Grejen är att säljaren håller på att spela dum... eller så har han verkligen ingen som helst koll på CRT-projjar.

Jamen dåså. Som sagt, skriv ett förklarande brev, hänvisa till relevanta paragrafer, berätta vad som kommer att hända, och fråga honom om han är fullt införstådd med vad som kommer att hända om han inte gör som du vill. Alternativt få nån juristpolare att skriva brevet för din räkning.

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Om han tar tillbaka projjen så går han ju inte back. Bara för honom att lämna tillbaka pengarna. Sen kan han ju sälja den till nån annan, eller betala reparationen eller nåt.

goodfella

I´m above the law
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda
Gå tillbaka och hämta dina 20lax och ge tillbaka projektorn. Om han är motsträvig får du väl dra i lite trådar.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Tack för alla tips. Nu ska vi börja med att se vad dessa säger.

Tror inte det är nödvändigt att skicka något brev, eftersom vi har e-postväxlat en hel del. Vid det här laget vet han precis var jag står och vad köplagen säger.

Mingves

Guest
Skulle säga att det nog är ganska kört utan att göra rättssak av det. Frågan är hur mycket bevis du kan skaka fram...krävs nog att du kan bevisa att felet var där när du köpte den och på något sätt bevisa varför du köpte den trots att det var grumlig bild.....men kanske du kan ta in en expert på området CRT?
Risken finns att du blir skyldig att betala både för säljarens och dina rättskostnader...

///M

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Äh, förklara för honom att om han lugnt och stilla tar tillbaka projjan och lämnar pengarna drar du ett streck över det. Annars tar du det till domstol, kommer att vinna (med hjälp av juriststaben på SH......), får köpet att gå tillbaka, skadestånd för att täcka upp dina extra kostnader samt kräver ombudskostnader (jurister är dyyyra).

Edit: Att hamna i domstol är en prestigeförlust. Att få folk att göra som man vill bara genom att skriva brev, DET är kul.

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
t-rex skrev:
Bam! Amen!

Nu skall du bara bevisa det också...

Tror du inte det går att snacka med Konsumentverket om dem vill hjälpa en att man kan lura säljaren? Att han går dit där och säger att han är en helt vanlig person och frågar... "ja hur var det nu man skulle göra asså... va de inställningarna och vilka för jag är osäker" så står han där och rabblar upp en massa ... BUSTED! sen går han hem och är belåten ( säger inget till honom ) och kommer några dagar efter och då börjar arbeta på det.

men jag tvekar på att dem går med på det? ... eller?

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
berggren_martin skrev:

jag tycker du då ska snacka med en försäljare som är stensäker på sin sak och om han då bekräftar att det tar lång tid att utvecklas då har detta inte hänt när du har haft den utan varit så när du fick den och då är den... hmm jag vad ska man säga.... sönder helt enkelt?

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Quaya skrev:
Tror du inte det går att snacka med Konsumentverket om dem vill hjälpa en att man kan lura säljaren? Att han går dit där och säger att han är en helt vanlig person och frågar... "ja hur var det nu man skulle göra asså... va de inställningarna och vilka för jag är osäker" så står han där och rabblar upp en massa ... BUSTED! sen går han hem och är belåten ( säger inget till honom ) och kommer några dagar efter och då börjar arbeta på det.

men jag tvekar på att dem går med på det? ... eller?
Konsumentverket.. hjälpa en att luras, vanlig person, rabbla, busted... ehh? :kocko

Jag må vara trött, men jag fattar inte ett jota av vad du svamlar om i detta inlägg.. Har du rökt på eller är du 12 år, eller bägge delarna?

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Sa ju till dig att inte köpa CRT, du skulle köpt min projje och hade kollat på film ikväll utan problems.

Till saken då, funkar inte konsument, så hoppas jag att du bryter benen av honom. En sån blåsning skulle jag aldrig tolerera.

Lycka till!!!!

//R

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife