Rättvis Försäkring??????

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Blev helt galen nyss. Ringde en idiot på IF och skulle höra vad de tog för
en hel/helårs försäkring på min Suzuki gsx-r 750 -00. (Född 1984)
Fick en premie på 59´000 kr. För helvete hojjen är ju för fan 6 år gammal nu. Värd kanske en årspremie. Ska man vara tvungen att köpa en 125cc från tidigt 70-tal eller sluta åka helt. Jag bad idioten att dra åt helvete och lade på luren. Har någon tips på hur vi alla sporthojs åkare ska göra med försäkringar?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
kraschandburn skrev:
Fick en premie på 59´000 kr. För helvete hojjen är ju för fan 6 år gammal nu. Värd kanske en årspremie. Ska man vara tvungen att köpa en 125cc från tidigt 70-tal eller sluta åka helt. Jag bad idioten att dra åt helvete och lade på luren. Har någon tips på hur vi alla sporthojs åkare ska göra med försäkringar?

Det finns ju några alternativ för dig

*Ring ett annat bolag
*Acceptera en vagnskadesjälvrisk på 10000:-
*Kör med halvförsäkring eller trafikförsäkring
*Byt hoj
*Bli äldre :rolleyes:
*Flytta

Lycka till!

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Köp en äldre hoj ffs, jag sålde nyss min _nyaste_ hoj jag ägt - en VFR750 -86. Jag är 25 år gammal, och anser fortfarande den hojen du har vara i en klass som är för dyr att försäkra..

Förresten, du påstod ju senast vi snackade att den inte skulle kosta så mycket på dig, vad har ändrat sig?

Helmut

En vacker dag så kanske....
Gick med
30 May 2005
Hoj
Thundercat *såld* R1*såld*Aprillia sportcity*såld* Dr600*såld* XT660R*såld* KTM 690 ENDURO 2008 *såld*, Honda CB500t-1975
trafikförsäkra :tummenupp

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Ett tips: kolla med Trygghansa och ta halvförsäkring, du bör landa på runt 10k då :tummenupp

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
min RGV250 91 hade kostat mig 19768kr hel/hel hos Bilsport&MC. När jag sedan skulle få ersättning för hojen vid en trafikolycka sa de att enligt deras värderingslista låg värdet på en RGV250 91 på 14k. :kocko

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
* Äger en Honda Sp1 -00
* Är 25 år
* Haft körkort i 3 år
* Bor i storstad
* Helför/Helår
* Självrisk 6000:-

Års kostnad 11800 :- :tummenupp :D

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
TurboJugend skrev:
Det är nog bara att acceptera att man får nöja sig med halvförsäkring.
Eller trafik.... :brinnerup

Den billigaste premie jag kunde få var Tjejförsäkring hos LF hel/hel 8000:-
T.o.m de va för dyrt för mig...

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Personligen förstår jag inte hur något bolag vågar försäkra Rikard, har ni sett honom när han är full? ;)

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
kraschandburn skrev:
Jag bad idioten att dra åt helvete och lade på luren. Har någon tips på hur vi alla sporthojs åkare ska göra med försäkringar?
Nice att skälla ut telefonisten, det är ju säkert hans fel att premien är som den är. :rolleyes:

Tipset är att köpa hoj efter vad man har råd med. :tummenupp

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Om du nu absolut skulle ha helförsäkrat så hade väl varit en bra idé att kolla upp ungefär va det skulle kosta innan du köpte hojen. Du kan väl inte varit helt ovetandes om att försäkringar på hojar som din i de flesta fall är jävligt dyra? Nu är man ju så van att höra om dyra premier så dom flesta höjer nog inte ens på ögonbrynen åt din.

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
SV650S K3 "SE"
Ja det är totalt sjukt.... när jag såg den nya gixxern 600 så ville jag bara ringa för att se hur sjuk premien blev. TH ville ha 15k enbart för trafikförsäkringen.....

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
* Suzuki gsxr 1000-01
* 30 år, haft mckort i 12 år
* Trygg-hansa
* Bor i småstad
* Halvförsäkring/helår: 2300 kr
* Helförsäkring/helår: 7800 kr

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
kraschandburn skrev:
96% av det som betalas ut är för personskador, så om nu hojen är 6 år gammal gör den knappast mindre farlig och därmed inte billig att försäkra

Gabor

Guest
CeltaniC skrev:
Ja det är totalt sjukt.... när jag såg den nya gixxern 600 så ville jag bara ringa för att se hur sjuk premien blev. TH ville ha 15k enbart för trafikförsäkringen.....

Ja det är helt sjukt att vem som helst får köra vilken hoj som helst och sen tro att det kostar att par hundra i månaden. :rolleyes:

Inse att någon ska betala kostnaderna för alla gasglada och krokvägskurvuträtares skador . Sjukhusvistelse kostar.....

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
MangeH skrev:
* Suzuki gsxr 1000-01
* 30 år, haft mckort i 12 år
* Trygg-hansa
* Bor i småstad
* Halvförsäkring/helår: 2300 kr
* Helförsäkring/helår: 7800 kr
jo men trygghansa är ju det absolut i särklass mest värdelösa bolaget att ha att göra med när du råkat ut för skador.
Mig anklagade dom för försäkringsbedrägeri när hon trodde att jag inte hörde, som kompensation för förtalet erbjöds jag biobiljetter. :va
kompisen nekades ersättning vid hojstöld. en annan bekant nekades hyrbil när hans bil pajat i norrlands inland. pga. "det är storhelg" nej våga vägra trygghansa är mitt tips.

Gabor

Guest
crashtestdummy skrev:
jo men trygghansa är ju det absolut i särklass mest värdelösa bolaget att ha att göra med när du råkat ut för skador.
Mig anklagade dom för försäkringsbedrägeri när hon trodde att jag inte hörde, som kompensation för förtalet erbjöds jag biobiljetter. :va
kompisen nekades ersättning vid hojstöld. en annan bekant nekades hyrbil när hans bil pajat i norrlands inland. pga. "det är storhelg" nej våga vägra trygghansa är mitt tips.

Som motsats kan jag då säga at jag fick full ersättning för hojen samt alla utlägg jag hade kvitton på det jag byggt om den för innan olyckan. Den var så kraschad så dom löste in den. Efter en vecka ringde försäkringshandläggaren och fråga de om jag ville behålla hojen så slapp dom hantera hämtningen .... :tummenupp

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
SV650S K3 "SE"
Gabor skrev:
Ja det är helt sjukt att vem som helst får köra vilken hoj som helst och sen tro att det kostar att par hundra i månaden. :rolleyes:

Inse att någon ska betala kostnaderna för alla gasglada och krokvägskurvuträtares skador . Sjukhusvistelse kostar.....
Ett par hundra i månaden hade jag inte i tanke och kommer aldrig att ha det när det gäller sporthojar. Men 15k för TF!? 15k för halv/hel borde väl ha varit lite mer normalt dyrt, iaf en "rimlig dyr kostnad" men att betala 50k för hel/hel lär ju ingen betala om dom inte är rent av dumma eller skiter pengar.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024