Råd inför köp av "sandsäck" för boxning?

• Thread starter Thread starter s9d8as0vjk
  • Start date Start date

s9d8as0vjk

Guest
Lurar lite på att köpa en "sandsäck" för lite hemmaboxning och undrar om det är någon som har tips om vad man bör kolla på när man shoppar loss?

Har inte luskat runt så himla mycket då jag inte vet vilka egenskaper jag ska kolla efter.

På Gymgrossisten.se finns denna 120cm och 30kg:
http://www.gymgrossisten.com/1/sv/a...ort/boxing-bag-120-cm-black-upphangningskedja

Och på Intersport.se finns denna i 15/25/35kg:
http://www.intersport.se/Produkter/Utrustning/Fitness/Ovrigt/ENE-Sands-Fylld-35-Kg/

Tanken är att den mest ska användas till att boxning men en och annan spark kommer nog landa på den också.

Tips på andra tillverkare och modeller? Budgeten ligger på ca 3000 för säck, handskar, mitsar och det som behövs för boxningsträning.

Jag har aldrig köpt någon egen, men gått två år på Kickboxning och numera Thaiboxning - mitt enda och viktiga(!?) tips är att passa på att köpa en stor/tung direkt.

En polares polare har köpt hem ett flertal säckar, började med en normalstor (vet inte exakt hurdan eller vikt) men en sådan för bara slag iaf. ganska snart så blev det en som var ett snäpp större, några månader senare ett nytt köp för att få lite mer tyngd i det hela (så den inte flyger runt all världens väg hela tiden) och ännu bara någon månad senare så blev det en lång rackare så han kunde träna låga sparkar plus få extra mycket vikt på det hela.

Det hela låter bara tråkigt, dyrt och krävande :)

(jag själv, 180 cm/75 kg, kör nästan enbart på dom största säckarna på thaiboxningen, dels är dom bara stenhårda längst längst ner och framförallt gör all tyngd att dom inte flyger runt så mycket, och då är det ändåså alltid skönaste när man har någon person som håller i säcken för att stabilisera den extra mycket)

Kolla att du har ett tak som du kan fästa den i

Kolla på http://www.jabb.se/

För 3000:- får du en vettig säck och ett par handskar. Köp en rejäl säck för precis som ovan nämns så är det bara jobbigt när den far omkring.

[edit] ..och jag vågar lova att du inte kommer använda den alls så mycket som du tror nu. :rolleyes:

Werzion, har du koll på hur stor/tung säck din polares senaste inköp är? Jag väger runt 85pannor men är å andra sidan ingen fighter så det är väl inte speciellt mycket tryck bakom slag och sparkar. Än så länge iallafall. att köpa en för liten säck som man vill byta ut direkt känns bara onödigt så jag litar på ditt råd där :)

max350, jag har bra betongtak att fästa säcken i så det bör inte vara några problem.

Last edited:
Du behöver en mycket tyngre!
Små 30-kilos flyger överallt, framförallt när du sparkar på dem

Köp en rejäl säck och skippa mitsarna till att börja med.. Man kan träna kickboxning/thaiboxning bra om båda parter har handskar på sig, utan att sparra

På min gamla kickboxningklubb hade vi inte ens några slagmitsar..

Jag vet inte hur tung en stor säck är egentligen, men 70 kg kanske ? :gnissla

I övrigt kostar det typ 2000 spänn per år för att träna på en bra klubb, och det är MYCKET bättre

Plåtniklas, tack för länken. Där verkar det finnas lite större och tyngre säckar.

Ljunghusen, det återstår att se. Jag är lite av en periodare när det gäller det mesta så det blir nog både mer intensiva perioder och även slöa perioder. Bara sälja den om jag tröttnar totalt. Och visst vore det kul med att träna på en klubb men är inte så mycket för själva fightingen utan mer för själva träningen.

En issue är att den måste gå att hänga upp och plocka ner hyfsat enkelt men det hänger väl kanske mycket på själva fästet iofs.

Säcken spelar inte så stor roll. Varken tyngd lr storlek.
Det viktigaste är förankringen. Längden på säcken bör va att den hänger ovanför dina knän och når lite över ditt huve. Förstår du?

Lindquist, varför tycker du inte själva säcken spelar någon roll?

dunderhonong, tack för länken. Ska kika in där också :)

För att det gör ingen större skillnad på hur tung den är. Den kommer flytta på sig ändå varje gång du sparkar.

Och kvaliten på säckarna är den samma för slitaget du kommer utsätta den för. Huvudsaken är längden och förankringen. Du måste ha hårdbetong i tacket. Och en frigående ögla som kan snurra.

Såg nu dina länkar. Den andra från intersport kan du inte sparka på. Den kommer flyga upp i tacket.

Kolla beggagnade från blocket. och så. Den från intersport e skit. om du inte bara ska boxas lite lätt på den.

Last edited:
Det är ju helt klart att en tyngre säck är svårare att flytta på och jag är ytterst tveksam till att jag kommer sparka upp någon säck i taket. Så du påstår att du sparkar upp en 35 kilossäck i taket? Gratulerar i sådana fall. Jag kommer inte greja det.

Har spanat efter säckar på blocket men det kryllar inte direkt av dom i Stockholmsområdet. Är inte sugen på någon av de som ligger till salu där.

Ska höra med honom, samt försöka få info om storlek och vikt (och märke) på "min älsklingssäck" på klubben :)

Tänkte fråga dig om du inte har en sambo eller fru att slå på istället, men noterade i sista stund att det stod "Singel" under ditt nick... men är nog lika bra det, en sambo eller fru blir ALDRIG billigare än att köpa hem en säck (eller tolv) :hihi

*EDIT*

Kommer missa träningen imorgon :( (bada isvak och basta! oh yeah) men på lördag är det sparring så återkommer förhoppningsvis med lite info då :)

Last edited:
Grannen kommer troligen hata dig, hänger en säck utanför tvättstugan här men varje gång jag använder den så kommer nån å skäller ut mig för att det låter i deras lägenhet.. :(

Sådär, fick man äntligen gå loss på lite thaiboxning igen :)

Noterade att min favorit är/var en 180cm säck från Adidas, medan polarens favorit i träningslokalen är en cirka 120 cm "heavy bag" från Fighter. Och för mer allt i allo skulle jag också rekommendera hans val.

Fördelen med 180 cm är att den är extra mjuk och följsam samt att man kan träna låga sparkar på den, minus är att dess diameter inte så är stor och är lättare att få i oönskad rörelse.
Fördelen med en heavy bag är att den rör inte på sig lika mycket, man måste få bra höjd på sina sparkar och är stor träffyta (stor diameter), minus är att du inte kan träna låga sparkar (men det är ju mer teknik än fyspass i sig).

viktmässigt skulle jag _chansa_ på att dom hamnar omkring 60-70 kg, men hittade ingen info om det (och nissen som köpt ett flertal säckar var inte där idag)

Last edited:
Jag har en oanvänd säck hemma som jag köpte för 1 år sen, packade upp den och gav den en serie, sen har den legat i förrådet.

Den är 180cm och väger 75-80kg. Inte ett märke på den, utan den är ny.
Passar prefekt för boxning eller thaiboxning.
Pm:a om du är intresserad.

max350, jag har bra betongtak att fästa säcken i så det bör inte vara några problem.

Ska du ha en säck på 350kg? ;)

Men seriöst, vad brukar man fylla dem med? Är det verkligen sand i nuförtiden? Gamla kläder och skit? :va

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back