Hej Sporthoj,
Jag har inte kört så mycket hoj de senaste åren mest för att jag flyttade ifrån de kontakter jag hade som gillade att köra.
Nåväl, jag har ställt på mc:n och brummat runt nu i Skånes vårsol. Har en kompis som tänkte börja köra så därför är jag mer motiverad att köra MC.
Nu till saken, jag fick MC:n av försäkringen då min förra blev stulen (2013 tror jag). Sen dess har jag i princip inte servat den mer än byta olja/filter och båda däck. På vintern står den inomhus och batteriet underhållsladdas. På sommaren så står den utomhus. Den startar alltid som en klocka och har gått fenomenalt bra (Japanska motorer alltså )
Men jag har en sån där önskan om att göra en större service (själv). Jag är tyvärr fett oteknisk men kanske kan låna min morbrors garage. Under Maj månad är jag mellan jobb och har en del ledig tid.
Fråga 1a. Vad borde en större service innefatta? enl. serviceboken kommer jag fram till (Olja, filter, rengöra luftfilter, byta bromsvätska, bromsklossar, kopplingsvätska, justera gas, tändstift, byta packboxar (framgaffel?), ev. drev/kedja och framförallt justera ventiler).
Fråga 1b. Borde jag prioritera? Jag inbillar mig att jag borde justera ventilerna och byta packboxar... De två bitarna känns som mera komplicerade så frågan är om jag klarar av det.
Fråga 1c. Finns det poäng med att göra det i en viss ordningsföljd?
Min plan.. är att köpa verktyg/reservdelar i förväg och förbereda varje delsteg. Sen göra allt i ett ryck 3-5 intensivdagar med nonstop meckande.
Fråga 2. Kan man köpa en verktygssats som innehåller alla verktyg man kan tänkas behöva?
Fråga 3. Var kan man beställa alla reservdelar, har ni en hemsida som ni brukar använda er av?
Fråga 4. Hur pass mycket kan man göra med "man power" alltså genom att ha MC:n i ett garage och med rå manlig styrka. Hehe, att mecka bil utan domkraft och alla möjliga konstigheter är ju bara att glömma. Men MC känns mera lätthanterligt.
P.s. Jag är en IT-konsult som har ganska lite meck-erfarenhet. Tyvärr är det lite av en dröm att börja skruva med fordon men jag vågar inte riktigt sätta igång helt själv. Tycker ni allt detta bara är en dum idé och att jag ska betala en verkstad för att göra det?
Hoppas ni har förbiseende med denna lite dumma tråd. Jag har läst FAQ och andra forumtrådar och kommer fortsätta läsa en del där
Jag har inte kört så mycket hoj de senaste åren mest för att jag flyttade ifrån de kontakter jag hade som gillade att köra.
Nåväl, jag har ställt på mc:n och brummat runt nu i Skånes vårsol. Har en kompis som tänkte börja köra så därför är jag mer motiverad att köra MC.
Nu till saken, jag fick MC:n av försäkringen då min förra blev stulen (2013 tror jag). Sen dess har jag i princip inte servat den mer än byta olja/filter och båda däck. På vintern står den inomhus och batteriet underhållsladdas. På sommaren så står den utomhus. Den startar alltid som en klocka och har gått fenomenalt bra (Japanska motorer alltså )
Men jag har en sån där önskan om att göra en större service (själv). Jag är tyvärr fett oteknisk men kanske kan låna min morbrors garage. Under Maj månad är jag mellan jobb och har en del ledig tid.
Fråga 1a. Vad borde en större service innefatta? enl. serviceboken kommer jag fram till (Olja, filter, rengöra luftfilter, byta bromsvätska, bromsklossar, kopplingsvätska, justera gas, tändstift, byta packboxar (framgaffel?), ev. drev/kedja och framförallt justera ventiler).
Fråga 1b. Borde jag prioritera? Jag inbillar mig att jag borde justera ventilerna och byta packboxar... De två bitarna känns som mera komplicerade så frågan är om jag klarar av det.
Fråga 1c. Finns det poäng med att göra det i en viss ordningsföljd?
Min plan.. är att köpa verktyg/reservdelar i förväg och förbereda varje delsteg. Sen göra allt i ett ryck 3-5 intensivdagar med nonstop meckande.
Fråga 2. Kan man köpa en verktygssats som innehåller alla verktyg man kan tänkas behöva?
Fråga 3. Var kan man beställa alla reservdelar, har ni en hemsida som ni brukar använda er av?
Fråga 4. Hur pass mycket kan man göra med "man power" alltså genom att ha MC:n i ett garage och med rå manlig styrka. Hehe, att mecka bil utan domkraft och alla möjliga konstigheter är ju bara att glömma. Men MC känns mera lätthanterligt.
P.s. Jag är en IT-konsult som har ganska lite meck-erfarenhet. Tyvärr är det lite av en dröm att börja skruva med fordon men jag vågar inte riktigt sätta igång helt själv. Tycker ni allt detta bara är en dum idé och att jag ska betala en verkstad för att göra det?
Hoppas ni har förbiseende med denna lite dumma tråd. Jag har läst FAQ och andra forumtrådar och kommer fortsätta läsa en del där