Råd och tips-körskola, hoj och övningskörning!

Jezzica

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2014
Hoj
Bmw S1000RR
Välkommen och lycka till med kortet!:smasha

Angående försäkringar är det som många skriver olika på olika bolag.
Bilsport och MC kör med 30+ försäkringar och det gör sitt.
Min hoj hade typ 7-13k på de flesta bolag, Bilsport och MC med 30+ = 2600 kr hel/hel
Men kolla märkesförsäkringarna också.

Angående hoj, så är mina 5 öre att börja på en 600 och sedan när du känner dig
tryggare, så är det bara å byta. Precis som med bilar, så vill man ju ändå byta efter ett tag. :D

Tackar! :)

Jo vill inte ta för lite men inte heller för mkt. Svårt att veta vart jag ska lägga mig men en 600 verkar vara rimligt iaf!?

Last edited:

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Tackar! :)

Jo vill inte ta för lite men inte heller för mkt. Svårt att veta vart jag ska lägga mig men en 600 verkar vara rimligt iaf!?

Jag börjar med 650 och det flesta hojarna på körskola är mellan 600-800 cc det säger väl nåt om vart det är bra att börja kanske :)

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag har ett tips som jag inte tror har kommit upp i tråden.
Kolla på en begagnad Triumph Street triple. De är ganska billiga att helförsäkra upp till -10 modellerna.
Att de sedan har vunnit de flesta priser de senaste åren (jag vet att det finns olika tester osv) för bästa hoj, och att den sedan är lättkörd, väger lite och är riktigt snabb både på väg och bana gör ju inte saken sämre. Verkar dessutom lättsåld när du vill köpa en tusenkubikare.

Det finns en hake, det är att den låter inte som en Ducati... Men släng på en öppen motogp slipon så låter den mycket (Sätter du på clipons och kuts på den så får du en billig "sporthoj" som du kan leva med länge)

Du kan få en i din prisklass. Lägg på några tusenlappar och du får en nyare men sparar in pengar på försäkringen. :tummenupp

(Jag ska nog byta avatar-bild till en bild på min fru så jag får lika mycket svar på frågor jag ställer...:) )

http://www.youtube.com/watch?v=wPi4h7hWbOE

Last edited:

Jezzica

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2014
Hoj
Bmw S1000RR
Har ringt och kollat lite på försäkring nu.
Bolag Svedea

Kawasaki ER6-09

Helförsäkring 2204kr/år
Självrisk 1500kr om det finns ABS

Suzuki SV 650S-07

Helförsäkring 3110kr/år
Självrisk 2500kr utan ABS

Honda CBR 600RR-07
Trafik 26.000kr

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Hoj
Yamaha -R6 09
Bolag Svedea

Kawasaki ER6-09

Helförsäkring 2204kr/år

Suzuki SV 650S-07

Helförsäkring 3110kr/år

Honda CBR 600RR-07
Trafik 26.000kr

Rekomenderar att du kollar med trygghansa på sport hojarna, själv i sporthojstankar bor i sthlm fyller 30 i år hyfsat pris hos dem

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Spännande tråd. 92 svar på rekordtid. Hade det varit en 23 årig pöjk från Skövde hade han fått veta att samma fråga är ställd och besvarad 70 gånger och att det finns en sökfunktion.
Ja vem kunde ana att en tråd om nybörjarhoj skulle bli den hittills populäraste i år? Helt sjukt...

Det blir till att registrera nya konton på de olika forumen jag är medlem på. Givetvis med tjejnamn och brud som avatar.

Jezzica

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2014
Hoj
Bmw S1000RR
Vad säger ni om dessa?

Honda CBR 600 (35.000kr)
http://www.blocket.se/kristianstad/Cbr600__cbr_600__Cbr600__Cbr_600_52233566.htm?ca=11&w=3

Honda VTR Firestorm (29.900kr)
http://www.blocket.se/halland/Honda_VTR_Firestorm_52226942.htm?ca=11&w=3

Suzuki GSXR600 (44.900kr)
http://www.blocket.se/vasternorrland/Suzuki_GSXR600_1_95__Ranta_52218737.htm?ca=11&w=3

En R1...är det helt att glömma?
Svårkörd? Brutalt dyr i försäkring?
Inköpspriset för en -99 el -03 ligger på ca 25-40.000kr Låter för bra för att vara sant?

Jezzica

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2014
Hoj
Bmw S1000RR
Ja vem kunde ana att en tråd om nybörjarhoj skulle bli den hittills populäraste i år? Helt sjukt...

Det blir till att registrera nya konton på de olika forumen jag är medlem på. Givetvis med tjejnamn och brud som avatar.

Nemen grattis...upptäckten av att det motsatta könet drar mer uppmärksamhet! :tummenupp:tuttar

Kan lova dig att så fort en kille dyker upp bland hästsporten så är vi hästtjejer genast mkt mer hjälpsamma än om "Anna" frågar och behöver hjälp... ;)
Men det handlar nog mest som någon annan medlem här tidigare skrev...alltid kul att hjälpa "minoritetsgruppen".
Inom motorintresset finns det 95% killar och 5% tjejer.
Hästsporten 95% tjejer och 5% killar...

Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Bolag Svedea

Kawasaki ER6-09

Helförsäkring 2204kr/år

Suzuki SV 650S-07

Helförsäkring 3110kr/år

Honda CBR 600RR-07
Trafik 26.000kr

Svedea är ett bra bolag för många hojar, dock hatar de supersport. Så bli inte avskräckt bara pga deras skyhöga priser på vissa modeller, min 636'a tex vill de ha mina förstfödda barn och höger arm för trafikförsäkring, länsförsäkringar tog 3900:-/år för halvförsäkring.

Man måste verkligen ringa runt som fan mellan olika bolag

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
En R1...är det helt att glömma?
Svårkörd? Brutalt dyr i försäkring?
Inköpspriset för en -99 el -03 ligger på ca 25-40.000kr Låter för bra för att vara sant?

Inte mer svårkörd än nån annan supersport, kniviga att köra upp med :fakta som alla RR hojar. Får ha respekt för farten bara som med alla hojar, hade nog inte rekomenderat en supersporthoj varken 600 eller 1000cc till en 20åring som vill ta körkort men med tanke på din ålder roch erfarenhet ser jag inga större bekymmer, annat än konbanan på uppkörningen då ;) om du inte kör upp på körskolans hoj.

men en 600cc räcker ganska långt för de flesta. Du kan ju kolla youtube lite får du se hur diverse hojar går och även hur de låter

Jezzica

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2014
Hoj
Bmw S1000RR
Till något annat...

Några tips på vart man ska handla kläder, hjälm osv med rimlig prisbild?

Att leta Blocket är nog kört. Utbudet till en liten tjej är ganska begränsat har jag sett, speciellt när jag hatar färger och vill ha svart/vitt tema.

Last edited:

Jezzica

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2014
Hoj
Bmw S1000RR
Inte mer svårkörd än nån annan supersport, kniviga att köra upp med :fakta som alla RR hojar. Får ha respekt för farten bara som med alla hojar, hade nog inte rekomenderat en supersporthoj varken 600 eller 1000cc till en 20åring som vill ta körkort men med tanke på din ålder roch erfarenhet ser jag inga större bekymmer, annat än konbanan på uppkörningen då ;) om du inte kör upp på körskolans hoj.

men en 600cc räcker ganska långt för de flesta. Du kan ju kolla youtube lite får du se hur diverse hojar går och även hur de låter

Min tanke är att köpa mig en relativt sportig hoj som jag kan träna med men även ha en stund, kanske detta år ut. Är inte ute efter min drömhoj men har ändå vissa krav och vill inte köpa mig en tråkig "kärringhoj" för nybörjare.

Jag ska således INTE köra upp med min egna hoj utan hyr trafikskolans som jag kommer vara van vid och som förhoppningsvis är lätt att hantera och köra upp med.
Tänker lite så att tränar jag hemma på en lite svårare hoj som jag själv köpt för eget bruk...så klarar jag lättare av trafikskolans enkla...:)

Last edited:

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Till något annat...

Att leta Blocket är nog kört. Utbudet till en liten tjej är ganska begränsat har jag sett, speciellt när jag hatar färger och vill ha svart/vitt tema.

Jag handlar i huvudsak från fc-moto.de samt revzilla.com (Anthony är ju bara såå underhållande :crash)

I undantagsfall köper jag något i butikerna runt Stockholm, främst XLmoto.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Till något annat...

Kul du ska ta mckort!

Om du är intresserad av ett tvådelat svart-vitt alpinestars skinnställ i stl 32, eller svarta stövlar stl 37 kan du lägga pm till mig.

Vad gäller hjälm är det schysst att hitta en modell med mindre skal istället för massa extra vaddering (som ändå töjs ut) och onödig extra vikt. Den här är jag supernöjd med:

http://www.helmetcity.co.uk/categories/SHOP-BY-BRAND/Arai-Helmets/Arai-Astro-Light/

Som budgetalternativ kan jag rekommendera den här, var jättenöjd med den också:

http://www.hjalmlagret.se/mc-hjalmar/barnhjalmar/integral-barnhjalmar/hjc-cl-14y-svart

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Min tanke är att köpa mig en relativt sportig hoj som jag kan träna med men även ha en stund, kanske detta år ut. Är inte ute efter min drömhoj men har ändå vissa krav och vill inte köpa mig en tråkig "kärringhoj" för nybörjare.

Jag ska således INTE köra upp med min egna hoj utan hyr trafikskolans som jag kommer vara van vid och som förhoppningsvis är lätt att hantera och köra upp med.
Tänker lite så att tränar jag hemma på en lite svårare hoj som jag själv köpt för eget bruk...så klarar jag lättare av trafikskolans enkla...:)

Helt rätt, men jo köp din drömhoj direkt!!! Släng på kinakåpor bara så du kan välta den utan att gråta blod :tummenupp

Och det är precis som du säger en fördel med att öva på en svårare hoj, så gjorde jag och på min första körlektion kändes det som de gett mig en moppe :D

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin