Råd om däcktryck och slitage

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Vet inte om frågan passar här, gäller mitt däckval för en bandag i slötempo på Anderstorp.

Jag har ett Racetec K2 fram, vilka jag har erfarenhet av att hålla bra för bankörning, bak har jag krängt på ett begagnat diablo superbike, vilka jag aldrig tidigare har kört med.

Chassit idag är inställt för racetec K2 180/55 bak, dock är däcket jag nu har krängt på ett pirelli diablo superbike EB J316 190/55. Jag har sänkt hojen 4mm bak på ren spekulation, den känns stabil, dock med tendens att falla inåt i böjarna när jag har testat på gata (dock svårt att avgöra med säkerhet efter 6 månader vinteruppehåll) - bör jag ställa om höjden på hojen för att kompensera den ökade bredden/höjden för att inte vara helt off när jag ger mig ut på banan? Jag brukar ha problem med att hojen vill utåt/framåt under mycket nerlägg, så lite mer överstyr gör inget så länge som det inte är okörbart.

Vidare - är detta ett däck som har en suck att hålla för 3-4h körning i mediumtempo i gatgrupp, eller är det rent suddgummi jag har fått tag i? Med min normala körstil räcker ett K2 bak ~7-8h körning innan slitagevarnarna är borta på sämsta stället på skuldran.

R6supersport

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2008
Hoj
Tuff
Är det en 600 kubikare du har??
för brukar du åka på 180 bakdäck hade jag nog inte rekomenderat ett 190 däck pga fälgens bredd.
de får du nog kolla lite på.
däcktryck brukar jag åka på 1,8 bak 2,1 fram kalla däck och gillar du att oka med ett k2 bak så fortsätt med de för de e inget dåligt däck enligt min åsikt.
diablo däcket e jag dålig på

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Är det en 600 kubikare du har??
för brukar du åka på 180 bakdäck hade jag nog inte rekomenderat ett 190 däck pga fälgens bredd.
de får du nog kolla lite på.
däcktryck brukar jag åka på 1,8 bak 2,1 fram kalla däck och gillar du att oka med ett k2 bak så fortsätt med de för de e inget dåligt däck enligt min åsikt.
diablo däcket e jag dålig på

Det är en Aprilia RSV1000R -02, och jag vill minnas att det finns rekommendationer både för 180 och 190 i manualen. Jag kör utan däckvärmare då jag inte har vettig transport till banan, så är det kalltryck eller varmtryck i din rekommendation?

Hellrider

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2005
Hoj
Inte nu lägre!
Det är en Aprilia RSV1000R -02, och jag vill minnas att det finns rekommendationer både för 180 och 190 i manualen. Jag kör utan däckvärmare då jag inte har vettig transport till banan, så är det kalltryck eller varmtryck i din rekommendation?

Beror helt på när däcken är tillverkade, varmtryck är det som gäller nu för tiden:tummenupp

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum