Råd vid köp av begagnad hoj

SpaceCowboy

Magister
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Malmö
Hoj
Hyosung Comet 650GT -04
Hoppas det är rätt forum och allt nu, för en nybörjarfråga är det sannerligen ;)

Ska köpa min första hoj om några månader när lite stålar kommit och uppkörningen närmar sig (skrev in mig på skolan idag!). Jag har bestämt vilken typ av cykel jag är intresserad av. Något åt streetfighter hållet, utan fula kåpor osv (och stora runda lyktor är ju heta!). Ducati Monster eller Honda Hornet är några jag tittat på.

Eftersom jag är lite "snål" (har ju inte ens fått min första lön ännu i dagsläget), och jag vet att första hojen kommer man att tappa eller trilla med (lägg till att jag är klumpig ;), så vill jag klart inte lägga allt för mycket cash på den. Men jag vägrar betala för en ful hoj!

Så budget ligger på mellan 20-30 tusen kronor hållet. Försäkringen måste klart den också hamna på en rimlig nivå. Halvförsäkring är ett måste ty Malmö är huvudstad i Tjuvarnas Rike nämligen. En Honda Hornet e döfin men försäkringen på mig beräknades till 20 000 kr halv/hel! så den går tyvärr bort :(

Men till frågorna då!

1. Hur pass gammal hoj vågar jag köpa? Går en äldre (ung 1996) hoj på 3-4000 mil fortfarande bra? Eller ska jag sikta på något nyare (2000 o framåt) men kanske "mindre" modell? Vad jag märkt så pendlar miltalen ganska mycket. Kan man tro att en gammal hoj med låga miltal blivit bättre omhändertagen?

2. Vissa modeller kommer ju både i naken stil och mer racingstil med kåpor och så. Så som jag förstår det borde det inte vara varken svårt eller dyrt att helt enkelt ta bort kåpor och byta framlykta på såna?

Kan avsluta med att lista några hojar jag spanat på och vad Bilsport-MC beräknar försäkringen för mig.
  • Suzuki SV 650 (till årsmodell 2003, 13750kr/år)
  • Hyosung Comet GT 650 (2004, 11051kr/år)
  • Ducati monster 600 (2003, 9666kr/år)
  • Honda Hornet 600 (1999, 20000kr/år!!)
  • Suzuki Bandit 600 (2003, 13705kr/år)
 

Andrésen

återfallet är nära!
Gick med
17 Apr 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
just nu... ingen
Tjena! en hoj som gått 3-4000 mil är ingen fara att köpa bara den är servad och skött som den ska vara. och färre mil behöver inte betyda att den är bättre skött eller snällare körd. Mitt råd är att du åker runt till olika firmor klämmer känner och tar reda på hur hojen är, exvis kännda fel och brister osv.
en till naken hoj som är värd att kolla upp är Suzuki GSR 600. Det är en ypperlig nybörjar hoj samtidigt som den funkar bra även för lite mer erfarna piloter. Du har även Kawasaki ER6 som har samma egenskaper. båda hojarna kom ut på marknaden 06 men ny priset på dem var inte mer än 60k så det är nog inte omöjligt att hitta en för rimlig peng... dock kanske några tusenlappar över din budget men inte mycket skulle jag inte tro.

Mvh Fredric
 

SpaceCowboy

Magister
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Malmö
Hoj
Hyosung Comet 650GT -04
Tjena! en hoj som gått 3-4000 mil är ingen fara att köpa bara den är servad och skött som den ska vara. och färre mil behöver inte betyda att den är bättre skött eller snällare körd. Mitt råd är att du åker runt till olika firmor klämmer känner och tar reda på hur hojen är, exvis kännda fel och brister osv.
en till naken hoj som är värd att kolla upp är Suzuki GSR 600. Det är en ypperlig nybörjar hoj samtidigt som den funkar bra även för lite mer erfarna piloter. Du har även Kawasaki ER6 som har samma egenskaper. båda hojarna kom ut på marknaden 06 men ny priset på dem var inte mer än 60k så det är nog inte omöjligt att hitta en för rimlig peng... dock kanske några tusenlappar över din budget men inte mycket skulle jag inte tro.

Mvh Fredric

Ja dom var verkligen heta! ER-6an hade riktigt låg försäkring med. 11k för en 2006a. Hade inte varit omöjligt att låna lite för att ha råd med en lite dyrare hoj, men det får nog vänta en säsong tror jag i så fall. Nog bäst att öva in på en lite billigare tror jag, och köpa en finare och dyrare när jag känner mig kompetent att hantera en sådan utan större olyckor.

http://www.blocket.se/vi/14771480.htm?ca=11_s som länkades var ett typiskt exempel på vad min andra fråga handlade om. Den hade sett riktigt läcker ut utan de där kåporna. Hade man kunnat helt sonika ta bort dom hade det varit ett alternativ också kanske. Fast den ser ut att ha en ganska låg sittställning
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Äldre hoj så får du lägga lite mer pengar i repfond, skulle köra er6a eller en äldre sporthoj ombygd till streetfighter.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
SV650 är en klassiker som börjar bli billig på dom första årsmodellerna (v-twin 650 kubik) och som torde vara _relativt_ billig att försäkra.

Tror alla svensksålda har halvkåpor som man kan modda bort, men det såldes en naken variant nere på kontinenten och privatimporterade exemplar har letat sig hit.

Tja, ännu äldre och billigare finns gpz500, dock alltid med halvkåpor så du får mecka bort dom själv. Men den lär vara nästan gratis att försäkra och är jäkligt lätt och hänger med betydligt större hojar så länge det svänger... dock har dom tidiga årsmodellerna enkel bromsskiva fram vilket är lite b

Är en hoj välskött brukar det åtminstone aldrig på japsarna vara problem innan 5-10000 mil. Taskigt skött kan den vara slut vid 2000....
 
Last edited:

SpaceCowboy

Magister
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Malmö
Hoj
Hyosung Comet 650GT -04
SV650 är en klassiker som börjar bli billig på dom första årsmodellerna (v-twin 650 kubik) och som torde vara _relativt_ billig att försäkra.

Tror alla svensksålda har halvkåpor som man kan modda bort, men det såldes en naken variant nere på kontinenten och privatimporterade exemplar har letat sig hit.

Tja, ännu äldre och billigare finns gpz500, dock alltid med halvkåpor så du får mecka bort dom själv. Men den lär vara nästan gratis att försäkra och är jäkligt lätt och hänger med betydligt större hojar så länge det svänger... dock har dom tidiga årsmodellerna enkel bromsskiva fram vilket är lite b

Är en hoj välskött brukar det åtminstone aldrig på japsarna vara problem innan 5-10000 mil. Taskigt skött kan den vara slut vid 2000....

Bra och veta att dom ändå varar så länge. Hur mycket meck är det att modda bort några halvkåpor då?
 

Frasse Fräs

Kan själv
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Under korvhuset
Hoj
644 Xjell-edition
Sen vad det gäller försäkring så ring runt. Tror tex du skulle kunna halvförsäkra en Hornet 600 för 6-7000kr om du bara ringde runt o fråga.
 

eightbug

Medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
2002, Honda, CB900F Hornet
Hornet kan du försäkra hos IF i och med att de har samarbete med Honda. Min 2002 i o f s en 900 betalar jag 8300kr/år helförsäkrat. Tror att 600:an är några tusenlappar billigare. Kolla på if´s hemsida. CB600F går under Street1/Street2 om jag inte minns fel.

Om du tar en färsäkring på IF så binder du dig på ett år, dvs du kan inte ändra försäkring under vinterhalvåret.
 

k650

Guest
Hej!
Nåt sånt här kanske http://www.blocket.se/vi/14771480.htm?ca=11_s, den har iofs liten kåpa och ingen rund lykta men ändå...
Kåpan tar ju bort det värsta om du gasar lite, och det kommer du säkert att göra :D

//Matte


Den Ducatin har jag ringt på och den ska man nog akta sej för. Den påstås ha gått 1900 mil, har ingen som helst dokumentation eller historik, är importerad och har haft 4 st tidigare ägare bara i Sverige. 1900mil? Yeah right!
 

Tofte

Mcpilot
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Lindsdal kalmar
Hoj
Yamaha yzf750r-93 "såld",Kawasaki klx 650"såld",cbr 900rr streetfighter-92"såld", fazer 600-00 såld. gsx 750-84såld. honda vtr 1000
Man kan enkelt säga dokumenterade mil efter pris, kontra årsmodell.
Ex,du kan köpa en fin fin hoj utan dokumenterade mil=Asbilligt=sälja Asbilligt.
Och tvärtom.
Men det är svår att kontrollera mil på hoj,jag räknar ca500mil per år i snitt som hojen har varit påställd.
 

k650

Guest
Man kan enkelt säga dokumenterade mil efter pris, kontra årsmodell.
Ex,du kan köpa en fin fin hoj utan dokumenterade mil=Asbilligt=sälja Asbilligt.
Och tvärtom.
Men det är svår att kontrollera mil på hoj,jag räknar ca500mil per år i snitt som hojen har varit påställd.

Jo de eklart, men som på Ducati vill man ju gärna veta om och när tex kamremmarna blev byta sist. Kan bli lite dyrt annars.
 

SpaceCowboy

Magister
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Malmö
Hoj
Hyosung Comet 650GT -04
Sen vad det gäller försäkring så ring runt. Tror tex du skulle kunna halvförsäkra en Hornet 600 för 6-7000kr om du bara ringde runt o fråga.

Hornet kan du försäkra hos IF i och med att de har samarbete med Honda. Min 2002 i o f s en 900 betalar jag 8300kr/år helförsäkrat. Tror att 600:an är några tusenlappar billigare. Kolla på if´s hemsida. CB600F går under Street1/Street2 om jag inte minns fel.

Om du tar en färsäkring på IF så binder du dig på ett år, dvs du kan inte ändra försäkring under vinterhalvåret.

Ja det var verkligen skillnad. Street2 gav mig 11000 kr för hel/hel medans Street1 gav blott 8000! CB600F var street1 också om jag läste rätt. Tack för tipset. Tycker nog Hondan är snyggast med :)

När det blir tid ska jag ta och ringa runt till alla med för att få det absolut bästa priset.
 

SNAFU

Vaffanculo
Gick med
16 Jan 2007
Ort
På Söder
Hoj
Monster
Den Ducatin har jag ringt på och den ska man nog akta sej för. Den påstås ha gått 1900 mil, har ingen som helst dokumentation eller historik, är importerad och har haft 4 st tidigare ägare bara i Sverige. 1900mil? Yeah right!

Har du tittat på den IRL, kollat remmar, styrlager, sving, drivpaket mm...provkört?
Då är ditt inlägg helt ok.

Har du inte gjort det så tycker jag att du kan behålla dina teorier för dig själv.
Det är kanske 50/50 att du har rätt men med dom oddsen så skulle iaf jag hålla en lägre profil.

//Matte
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Jo de eklart, men som på Ducati vill man ju gärna veta om och när tex kamremmarna blev byta sist. Kan bli lite dyrt annars.

På en sån ska ju remmarna bytas rät ofta så det är väl bara att göra direkt efter köpet, skulle det vara gjort för ett tag sen så är det ändå snart dags igen!
 

JamieCool

Do not fire until fired upon...
Gick med
19 Feb 2008
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha YZF R6 -08
KÖP EN R1.a eller R6.a som första hoj!! bunkra upp med kåpor och var glad!
 

ScaniaGriffin

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
2006, Honda CB600 Hornet
Ett alternativ till hoj kan vara en Suzuki GSX 750 (om du gillar lite retro-stuk), som går att få riktigt billigt och som dessutom är mycket billig att försäkra... En bra nybörjarhoj som är trevlig och lättkörd (se till att få med ett annat blås bara... :) )
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top