SpaceCowboy
Magister
Hoppas det är rätt forum och allt nu, för en nybörjarfråga är det sannerligen
Ska köpa min första hoj om några månader när lite stålar kommit och uppkörningen närmar sig (skrev in mig på skolan idag!). Jag har bestämt vilken typ av cykel jag är intresserad av. Något åt streetfighter hållet, utan fula kåpor osv (och stora runda lyktor är ju heta!). Ducati Monster eller Honda Hornet är några jag tittat på.
Eftersom jag är lite "snål" (har ju inte ens fått min första lön ännu i dagsläget), och jag vet att första hojen kommer man att tappa eller trilla med (lägg till att jag är klumpig , så vill jag klart inte lägga allt för mycket cash på den. Men jag vägrar betala för en ful hoj!
Så budget ligger på mellan 20-30 tusen kronor hållet. Försäkringen måste klart den också hamna på en rimlig nivå. Halvförsäkring är ett måste ty Malmö är huvudstad i Tjuvarnas Rike nämligen. En Honda Hornet e döfin men försäkringen på mig beräknades till 20 000 kr halv/hel! så den går tyvärr bort
Men till frågorna då!
1. Hur pass gammal hoj vågar jag köpa? Går en äldre (ung 1996) hoj på 3-4000 mil fortfarande bra? Eller ska jag sikta på något nyare (2000 o framåt) men kanske "mindre" modell? Vad jag märkt så pendlar miltalen ganska mycket. Kan man tro att en gammal hoj med låga miltal blivit bättre omhändertagen?
2. Vissa modeller kommer ju både i naken stil och mer racingstil med kåpor och så. Så som jag förstår det borde det inte vara varken svårt eller dyrt att helt enkelt ta bort kåpor och byta framlykta på såna?
Kan avsluta med att lista några hojar jag spanat på och vad Bilsport-MC beräknar försäkringen för mig.
Ska köpa min första hoj om några månader när lite stålar kommit och uppkörningen närmar sig (skrev in mig på skolan idag!). Jag har bestämt vilken typ av cykel jag är intresserad av. Något åt streetfighter hållet, utan fula kåpor osv (och stora runda lyktor är ju heta!). Ducati Monster eller Honda Hornet är några jag tittat på.
Eftersom jag är lite "snål" (har ju inte ens fått min första lön ännu i dagsläget), och jag vet att första hojen kommer man att tappa eller trilla med (lägg till att jag är klumpig , så vill jag klart inte lägga allt för mycket cash på den. Men jag vägrar betala för en ful hoj!
Så budget ligger på mellan 20-30 tusen kronor hållet. Försäkringen måste klart den också hamna på en rimlig nivå. Halvförsäkring är ett måste ty Malmö är huvudstad i Tjuvarnas Rike nämligen. En Honda Hornet e döfin men försäkringen på mig beräknades till 20 000 kr halv/hel! så den går tyvärr bort
Men till frågorna då!
1. Hur pass gammal hoj vågar jag köpa? Går en äldre (ung 1996) hoj på 3-4000 mil fortfarande bra? Eller ska jag sikta på något nyare (2000 o framåt) men kanske "mindre" modell? Vad jag märkt så pendlar miltalen ganska mycket. Kan man tro att en gammal hoj med låga miltal blivit bättre omhändertagen?
2. Vissa modeller kommer ju både i naken stil och mer racingstil med kåpor och så. Så som jag förstår det borde det inte vara varken svårt eller dyrt att helt enkelt ta bort kåpor och byta framlykta på såna?
Kan avsluta med att lista några hojar jag spanat på och vad Bilsport-MC beräknar försäkringen för mig.
- Suzuki SV 650 (till årsmodell 2003, 13750kr/år)
- Hyosung Comet GT 650 (2004, 11051kr/år)
- Ducati monster 600 (2003, 9666kr/år)
- Honda Hornet 600 (1999, 20000kr/år!!)
- Suzuki Bandit 600 (2003, 13705kr/år)