Råd vid lackning med sprayfärg

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Bra tips. Det är magkåpan och luftintagen till Tuonon som ska lackas, lagom avancerat att börja med.
Går det att lägga klarlack på en kåpa/tank som inte är nylackad? Eller måste man slipa ner o lacka nytt för att få ett vettigt resultat?

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Ok, tack för tipsen. Då blir det våtslipning av sprutspackel ikväll och sedan torkar jag av det med blöt trasa och därefter klibbduk.

Biltemas bättringsfärg har jag förstått är dålig så jag kör på Multonas sprayfärg, klarlacken hade jag fått intrycket av att den var ok men det ser ut som jag får köpa 2k klarlack istället.

Ska man låta färgen torka helt mellan gångerna eller ska man bara låta den vara 5-10min innan man lägger nästa lager?

Har även sett att folk rekommenderar att man lägger på klarlacken innan sista färglagret har torkat helt, detta ska ge en finare yta och man undviker ojämnheter som annars kan uppstå av klarlacken. Nån som kan bekräfta eller dementera?

Sprutspackel måste du låta torka ordentligt "kan sjunka ihop lite" om man har för bråttom att lacka

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Bra tips. Det är magkåpan och luftintagen till Tuonon som ska lackas, lagom avancerat att börja med.
Går det att lägga klarlack på en kåpa/tank som inte är nylackad? Eller måste man slipa ner o lacka nytt för att få ett vettigt resultat?
Matta ner baslacken lite med 2000 våtslip, sen är det bara o köra på.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år